Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljebyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljebyte

    Hej hej

    Är ganska dags för ett oljebyte nu och jag velar mkt, Castrol Magnatec eller Castrol High-Mileage??

    Det blir mitt första byte på Coupen, vet ej vad tidigare ägare haft i. Smart man är så glömmer man att ta reda på en sån sak...

    Dock förbrukar den ju olja också så har ju fått fylla på till o från under de här halvåret, ca 1L varje 200 mil typ.

    Med det i åtanke svängde ja förbi Mekonomen och hörde mig för. De tyckte gott att ja kunde köra med HighMileage istället för Magnatec, som ja annars använt till påfyllning hittils och alltid till oljebytena på min förra bil. Oljan ska va tjockare och mer anpassad åt "äldre o slitnare" motorer, vilket kanske kan iaf sänka förbrukningen om inte annat. Tror den oljan är en mineralolja av nåt slag.

    Nu är frågan, är det tänkbart? Får jag sämre smörjning och skydd i motorn?

    För övrigt blev jag också rekommenderad ngn typ av tillsats till oljan då ja reagerade på sk "mirakelmedel". Men dem sa att de inte är nåt sånt,utan bara ett medel som "smörjer o mjukar upp" gamla packningar vilket kan bidra till tätare motor = mindre förbrukning. Dvs. om det rörde sig om nåt sånt, o inte ventiltätningar lr dylikt. Dock är väl detta också ganska svårt att reda ut, om verkligen förbränns o ut i avgassystemet...?

    Nå, vad säger ni?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    En bra helsyntetisk olja skulle jag rekomendera. någon i de övre prisklasserna så behöver du inte oroa idag. I dagsläget är helsyntetiska oftast bättre än mineral och klarar även av äldre motorer.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Magnatecen e ju en helsyntetisk, som väl är i de dyrare prislaget. Beksrivningen av den låter ju mkt bra, har använt den tidigare och verkar va fler som använder den här.

      Men den är ju inte så tjock, så frågan var ju om man skulle satsa på en tjockare olja, ex. HighMileage
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Jag rekommenderar en 10W-40 Semisyntetisk för din bil. Anledningen till att jag inte rekommenderar 5W-40 Helsyntetisk är för att jag har för mig att du har haft problem med oljeläckage?

        Skippa alla tillsatser det är mest försäljningsjunk. En modern helsyntetisk eller semisyntetisk olja har redan tillsatser i sig. Det är bara dumt att försöka blanda en egen olja.

        Om du får fortsatta problem med oljeläckage så finns det tyvärr inga genvägar. Då får du ta tjuren vid hornen och byta den packning som läcker.

        Anledningen till varför en motor läcker är alltid att packningarna är dåliga. Har man då under en längre tid kört men en olja utan rengörande tillsatser (som tillexempel mineral) så täpper skiten i motorn igen läckaget.

        Byter man sen till en finare helsyntet så kan den rensa bort skiten och därmed göra så att motorn ”börjar” läcka.

        Jag fick detta fenomen med min A112 när jag gick till helsyntet. Efter att jag bytt vintilkåpspackningen läcker den inte en droppe och går bra mycket bättre särkillt på vintern tack vare den lite tunnare oljan vid kallgrader.

        Själv kör jag Shell Helix i alla mina bilar pga. att jag jobbar där och för att jag har bra erfarenhet av den oljan. Helsyntet i Fiaten och Lancian och Semisyntet i Alfan då jag inte orkar byta packningar på den om det skulle börja läcka.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          När jag tänker efter så finns det faktiskt en tillsats som somliga har sagt kan fungera.

          Tillsatta syntetiska estrar kan få packninngar att svälla och därmed täta "sig själva".

          Detta är inget jag testat själv och jag vet inte om jag tror på att det verkligan kan lösa problem med läckage.

          Hade det varit min "finbil" som läckte hade jag bytt packningen. Hade det varit brukshinken så kanske jag skulle kunna tänka mig exprimentera...
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Att en helsyntetisk skulle inte vara lika tät som en mineral lr delsyntet är bara ren bull. Det är gammal fakta att man efter kört men motor med mineralolja inte kan använda en helsyntet i den...

            Varför inte byta dåliga packning och köra på en bra olja som gör att resten av motorn mår bättre...

            Edit: en helsyntet tätar lika bra som en delsysntet lr mineralolja.
            Last edited by TurboNimitz; 28 September 2006, 11:17.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Om du vill minska oljeförbrukningen och få bättre oljetryck så välj Castrol TWS Motorsport 10W/60. Vej ej hur det funkar på vintern i och för sig...
              Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
              Lancia Thema Executive 3.0 CRD
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
              Ducati Multistrada 1000 DS

              Comment


              • #8
                Originally posted by bear
                Om du vill minska oljeförbrukningen och få bättre oljetryck så välj Castrol TWS Motorsport 10W/60. Vej ej hur det funkar på vintern i och för sig...
                Ett högre oljetryck är inte alltid ett bättre oljetryck. Jag tycker absolut inte han skall välja en så tjock olja.

                Det finns flera nackdelar med att köra för tjock olja i motorn.
                Högre bensinförbrukning, högre friktion, svårare kallstart, ökad förslitning, mm.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • #9
                  Packningen lr vad det nu är som läcker skall vi ju kolla upp, oavsett vad.

                  Jag syftade mer på själva förbrukningn, för jag antar med största säkerhet att en liter på 200 mil inte precis enbart kan bero på läckage, snarare mer förbrukning. Visst har man tur kanske det visar en minskning när det slutat läcka, men det tvivlar ja på.

                  Det är därför jag funderar på detta med just tjockare olja. Men ja kan tänka fel, så klart.

                  Ni nämner oljetryck, enligt mätaren i bilen så har ja typiskt oljetryck för denna motor, nästan i botten vid varm motor på tomgång, och mellan 3/4 på mätaren och full vid stadskörning ungefär.

                  Ligger ja 110km/h+ på motorväg så håller sig mätaren i princip i topp hela tiden.

                  Det enda anmärkningsvärda jag upptäckt är att den vid hastigheter 140km/h+ ungefär kan bli ganska så varm, iaf när det är varm väderlek och man kört på motorvägen ett tag. Kan gå över en bra bit över 100 på mätaren, det är ju en fråga ifall det är OK.

                  Vid "normal körning" i stan och kortare sträckor på motorvägen håller den sig alltid mellan 90 och 100 grader.
                  Last edited by Joksi; 28 September 2006, 11:51.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Den största boven för mysko oljetryck är oljekylaren..rengör den o trycket blir bättre..
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Joksi
                      Jag syftade mer på själva förbrukningn, för jag antar med största säkerhet att en liter på 200 mil inte precis enbart kan bero på läckage, snarare mer förbrukning. Visst har man tur kanske det visar en minskning när det slutat läcka, men det tvivlar ja på.

                      Det är därför jag funderar på detta med just tjockare olja. Men ja kan tänka fel, så klart.
                      Byt packningen först. Det läcker mer än man tror. Speciellt vid körning då du har högt tryck.

                      Innan jag bytte packning på Lancian fick jag tanka olja när jag tanka bensin. Nu kollar jag den nån gång i bland och den är förvånadsvärt konstant nivå på en bil från 85 som körs med andra världskriget teknik i motorn och en 5W-40 olja.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Joksi

                        Ni nämner oljetryck, enligt mätaren i bilen så har ja typiskt oljetryck för denna motor, nästan i botten vid varm motor på tomgång, och mellan 3/4 på mätaren och full vid stadskörning ungefär.
                        är oljetrycket nästan i botten på tomgång? :|
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TurboNimitz
                          är oljetrycket nästan i botten på tomgång? :|
                          japp,alltså runt 0,5 bar på mätaren eller va de e. har läst här på forumet tidigare att d e vanligt fenomen på lampredi motorn,o att allt e i sin ordning så länge trycker går upp när man kör!?

                          första 5-10 min när motorn är genomkall (stått över natten) så ligger oljetrycket och varvtalet som på bilden nedan, varefter varvtalet sjunker till 900-1000 och trycket till 0,5 bar på tomgång när motorn blir varmare.
                          Attached Files
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            gör en engineflush på bilen när du ändå byter. skulle nog göra stor skillnad på din bil som gått lite längre. Skulle du haft turbo skulle jag inte rekomenderat.
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              varför skall jag göra en engine flush?
                              har väl inget dåligt eller konstigt oljetryck precis?
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X