Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljebyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag menade varför ska ja göra engine-flush. Tydligen tycker vissa här att ja har dålig oljetryck just på tomgång, men ja vet att i nån annan gammal tråd här i forumet så har många varit överrens om att Lampredi motorn utan turbo kan vara "skrämmande" lågt oljetryck på tomgång.

    Nu får ja olika bud, semisintet och helsyntet. Magnatecen är ju helsyntet och har alltid använd den på tidigare bilen, som var både äldre och hade gått mkt längre än Coupén.

    Vet inte varför ja ska byta från en av de bästa oljorna på marknaden (Castrol) till Helix. Säger inte att Helix är sämre, men då spelar det väl ingen roll?
    Last edited by Joksi; 29 September 2006, 11:46.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #32
      Originally posted by Joksi
      Jag menade varför ska ja göra engine-flush. Tydligen tycker vissa här att ja har dålig oljetryck just på tomgång, men ja vet att i nån annan gammal tråd här i forumet så har många varit överrens om att Lampredi motorn utan turbo kan vara "skrämmande" lågt oljetryck på tomgång.

      Nu får ja olika bud, semisintet och helsyntet. Magnatecen är ju helsyntet och har alltid använd den på tidigare bilen, som var både äldre och hade gått mkt längre än Coupén.

      Vet inte varför ja ska byta från en av de bästa oljorna på marknaden (Castrol) till Helix. Säger inte att Helix är sämre, men då spelar det väl ingen roll?
      Jag tycker du läser ganska slarvigt. Jag har aldrig skrivit att du ska byta märke.

      Läs om, läs rätt.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #33
        Originally posted by TobbeC
        Gör ett vanligt oljebyte och kör med 10W-40 Semisyntet (ex. Helix Plus).
        Ja tycker ja läste ganska så rätt
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #34
          Originally posted by Joksi
          Ja tycker ja läste ganska så rätt
          ex. = Exempelvis
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #35
            OM det är olja från växellådan alltså mellan låda o motorn (packboxen) så är de något du ska kontakta dom som bytte kopplingen om. För när man byter koppling byts även denna packning. Så antingen har dom bytit den men hamnat fel lr så har dom inte bytit den och då är det en ren reklamation på jobbet.
            Dock kan det vara läcka från drivknutarna men då borde de inte runnit ner under motorn hmm.

            Värt o kolla upp. förlite olja i växellådan och den slits onödigt mycket :/
            På 16V så finns ingen direkt oljesticka för att kolla...bara en urtappnings och påfyllningsplugg.

            Lite tips o idéer bara...
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #36
              Originally posted by Freddan72
              170 kr/litern!!!!!

              Och jag tycker att 110 kr/litern för Agip är ett sjuhelsikes pris.....
              Va ska jag säga som tänker hälla i Castrol Edge 10w60 i min coupe? 700kr för 4 liter 1000kr går oljebytet på inkl filter.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #37
                Finns 10w-40 olja bara i delsyntet? Och 5w-40 i helsyntet? Hmm...tittade i bilens bok och där står det att ja ska ha 10w-40, kanske köra på det istället för Magnatecen som ju är 5w-40. Har väl en anledning varför det står så i boken...
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #38
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by TobbeC
                    ...jag antar att ja skrev något dumt?
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #40
                      Här har ja tagit en bild på de enda oljeläckaget man kan se ovanför motorn dvs under motorhuven framför bilen

                      Det är säkert inte det som runnit bakom motorn kan man väl konstatera, dock undrar ja vart de kommer ifrån. Ibland så ser ja att de rinner liksom under kanten av ventilkåoan mot blocket, finns tre små "gropar" under kåoan precis på blocket och sätter man dit fingret känner man olja...

                      Det på bilden verkar ju vara på grenröret, men inte ska det väl finnas olja där??

                      Imorrn blir de iaf att lyfta bilen och undersöka hur de ser ut undertill efter ett par dars körning, samt byta olja o ventilkåpaspackningen.
                      Attached Files
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #41
                        Så ja...nu e oljan o filtret bytt, likväl ventilkåpspackningen. Passade även på att få bilen underredsskyddad med sån bitumbaserad rostmassa tror ja de va...
                        men fan va dem verkar ha varit oförsiktiga, hela högra sidan av bilen är helt svartprickig...ah hoppas de går o tväta bort, me avfettning lr nåt.

                        Annars vill ja anmärka att de blev lite väl dyrt, olje/filterbyte o packning, underredsskydd o fastspänning av batteriet = tusen lappen... inkl material 2000 jämnt.

                        Hmm...kan det va underredsbehandlingen som drog iväg på priset? Eller är ventilkåpspacknings byte ett stort jobb??

                        Siktade på en 500-600 innan ja åkte dit, men blev visst de dubbla.

                        BLÄÄ säger ja bara
                        Last edited by Joksi; 5 October 2006, 16:49.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #42
                          Jag hade gjort allt detta själv och tankat upp pengarna
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #43
                            Jo, vissa e väl mer erfarna händiga

                            Vågade inte ge mig på ventilkåpspackningen, inte heller rostskyddandet...krävs ju både spruta o grejer.

                            Oljebytet måste väl varit de billigaste i de hela...
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #44
                              En anmärkan till, de verkar ha fyllt på för mkt olja,enligt mina ögon. Min sticka har ju ingen riktigt MIN o MAX markering, utan mer som en urgröpning...o oljan verkar gå ända upp till själva spiralen på stickan,alltså där urgröpningen slutar. För mkt?

                              Trots detta fick ja över den 5 litern oöppnad, så tydligen gick de bara i 4 l även om det står att de ska va 5,2.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X