Det prats mycket om motorempen på just Coupén, att den gärna vill vara lite lägre än va den bör. Vissa har sagt här att tempmätaren bara visar fel, att den faktiskt är varmare, vissa menar på att man ska byta termostat(om tempen rör på sig mkt, vilken den inte gör på min även om ändå e förhållandeivs låg) o sist men inte minst, en del påstår att Coupen helt enkelt bara går kallare.
Så fann jag detta på nätet:
The engine runs best when its coolant is about 200 degrees Fahrenheit (93 degrees Celsius). At this temperature:
* The combustion chamber is hot enough to completely vaporize the fuel, providing better combustion and reducing emissions.
* The oil used to lubricate the engine has a lower viscosity (it is thinner), so the engine parts move more freely and the engine wastes less power moving its own components around.
* Metal parts wear less.
Utifrån detta innebär det att, enligt Coupens sätt att fungera, om motorn skulle jobb optimalt vid 93 grader hade de inneburit att fläkten hade varit mer lr mindr ekonstant igång, eftersom den ska gå igång vid 92 grader.
Det förvirrar saker för mig, för fläkten måste väl ha en marginal innan den går igång, vilket hade varit mer realistiskt om optimal temp hade varit någonstans mellan 80 och 85 grader, för att när den börjar bli varmare kyla vid 92 grader.
Inget går hursomhelst ihop i mitt huvud, i synnerhet när typ alla Coupér här går i snitt på mellan 75 och 85 grader....inget av det är 93 grader = optimalt.
Enda gångerna jag får upp min egna bil i 90-95 grader (utifrån tempmätaren) är varma sommardagar, i tät o långsam stadstrafik med mycket köer och trafikljus. Alltså när bilenmer lr mindre står still.
Även när det var varmt och jag körde bilen snabbare/högre varv på motorvägen kunde tempen öka uppåt 90.
Men vid normal daglig körning händer det sällan, ligger alltså allt som oftast lite under, alternativt över, det fjärde strecket på mätaren (strecket innan 90) vilket borde betyda ~80 grader.
Så, en gång för alla, kan man komma fram till en vettig förklaring/lösnng som funkar? Jag menar, vad är sant vad är inte sant? Det här är ju ganska så inne, eftersom det gäller majoriteten av Coupe ägarna här på forumet, så det är knappast ett individuellt enstaka fenomen...
Så fann jag detta på nätet:
The engine runs best when its coolant is about 200 degrees Fahrenheit (93 degrees Celsius). At this temperature:
* The combustion chamber is hot enough to completely vaporize the fuel, providing better combustion and reducing emissions.
* The oil used to lubricate the engine has a lower viscosity (it is thinner), so the engine parts move more freely and the engine wastes less power moving its own components around.
* Metal parts wear less.
Utifrån detta innebär det att, enligt Coupens sätt att fungera, om motorn skulle jobb optimalt vid 93 grader hade de inneburit att fläkten hade varit mer lr mindr ekonstant igång, eftersom den ska gå igång vid 92 grader.
Det förvirrar saker för mig, för fläkten måste väl ha en marginal innan den går igång, vilket hade varit mer realistiskt om optimal temp hade varit någonstans mellan 80 och 85 grader, för att när den börjar bli varmare kyla vid 92 grader.
Inget går hursomhelst ihop i mitt huvud, i synnerhet när typ alla Coupér här går i snitt på mellan 75 och 85 grader....inget av det är 93 grader = optimalt.
Enda gångerna jag får upp min egna bil i 90-95 grader (utifrån tempmätaren) är varma sommardagar, i tät o långsam stadstrafik med mycket köer och trafikljus. Alltså när bilenmer lr mindre står still.
Även när det var varmt och jag körde bilen snabbare/högre varv på motorvägen kunde tempen öka uppåt 90.
Men vid normal daglig körning händer det sällan, ligger alltså allt som oftast lite under, alternativt över, det fjärde strecket på mätaren (strecket innan 90) vilket borde betyda ~80 grader.
Så, en gång för alla, kan man komma fram till en vettig förklaring/lösnng som funkar? Jag menar, vad är sant vad är inte sant? Det här är ju ganska så inne, eftersom det gäller majoriteten av Coupe ägarna här på forumet, så det är knappast ett individuellt enstaka fenomen...
Comment