Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motortemp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motortemp

    Det prats mycket om motorempen på just Coupén, att den gärna vill vara lite lägre än va den bör. Vissa har sagt här att tempmätaren bara visar fel, att den faktiskt är varmare, vissa menar på att man ska byta termostat(om tempen rör på sig mkt, vilken den inte gör på min även om ändå e förhållandeivs låg) o sist men inte minst, en del påstår att Coupen helt enkelt bara går kallare.

    Så fann jag detta på nätet:

    The engine runs best when its coolant is about 200 degrees Fahrenheit (93 degrees Celsius). At this temperature:

    * The combustion chamber is hot enough to completely vaporize the fuel, providing better combustion and reducing emissions.
    * The oil used to lubricate the engine has a lower viscosity (it is thinner), so the engine parts move more freely and the engine wastes less power moving its own components around.
    * Metal parts wear less.

    Utifrån detta innebär det att, enligt Coupens sätt att fungera, om motorn skulle jobb optimalt vid 93 grader hade de inneburit att fläkten hade varit mer lr mindr ekonstant igång, eftersom den ska gå igång vid 92 grader.

    Det förvirrar saker för mig, för fläkten måste väl ha en marginal innan den går igång, vilket hade varit mer realistiskt om optimal temp hade varit någonstans mellan 80 och 85 grader, för att när den börjar bli varmare kyla vid 92 grader.

    Inget går hursomhelst ihop i mitt huvud, i synnerhet när typ alla Coupér här går i snitt på mellan 75 och 85 grader....inget av det är 93 grader = optimalt.

    Enda gångerna jag får upp min egna bil i 90-95 grader (utifrån tempmätaren) är varma sommardagar, i tät o långsam stadstrafik med mycket köer och trafikljus. Alltså när bilenmer lr mindre står still.
    Även när det var varmt och jag körde bilen snabbare/högre varv på motorvägen kunde tempen öka uppåt 90.

    Men vid normal daglig körning händer det sällan, ligger alltså allt som oftast lite under, alternativt över, det fjärde strecket på mätaren (strecket innan 90) vilket borde betyda ~80 grader.

    Så, en gång för alla, kan man komma fram till en vettig förklaring/lösnng som funkar? Jag menar, vad är sant vad är inte sant? Det här är ju ganska så inne, eftersom det gäller majoriteten av Coupe ägarna här på forumet, så det är knappast ett individuellt enstaka fenomen...
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #3
    Jag tror att termostaterna blir kassa efter ett tag..
    Verkstadsmanualen säger 85 grader för termostaten på en 20v t.

    Förr i tiden bytte man termostat för vinter och för sommar, fanns ju tillgängligt på macken för dom flesta bilar. Jag hade 95 gradig termostat på nån bil minns jag.

    Fiat har ju valt att ha termostaten gjuten i huset, så den blir ju dyr om man jämför med en standardtermostat för 44 kr på macken..
    Detta leder till att den inte byts och därav dom låga temperaturena..

    Att mätaren skulle visa fel avfärdar jag helt.. Skulle 70 grader vara 90 grader.. och när mätaren visar 95 skulle man ha 115 grader i system.. inte troligt.

    Min åsikt bara
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #4
      angående marginalen så tror jag att man verkligen vill hålla temperaturen mellan 85-90 grader. Då alla spel osv. är gjort efter den temperaturen..

      Därför ligger fläktens påslag väldigt nära drifttemp.

      Min åsikt bara
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #5
        Originally posted by Jens
        ...
        Därför ligger fläktens påslag väldigt nära drifttemp.

        Min åsikt bara
        Fler åsikter
        Fläkten skall se till att stoppa temperaturstegringen i systemet då termostaten är fullt öppen, men kylaren inte klarar att avleda tillräckligt med värme (=kökörning el. liknande).
        Om fläkten startar víd 93ºC så har den en viss hysteres, säg 5ºC, och kommer då att slå av vid 88ºC. Detta gradtal bör väl då rimligen sammanfalla med att termostaten är fullt öppen?
        Alltså fläktens tillslag = temperatur för fullt öppen termostat + Fläktens hysteres.

        Nu är det ju inte speciellt svårt att kolla funktionen på en termostat om den är misstänkt. Varför inte passa på när glykolen ändå skall bytas?

        Comment


        • #6
          det borde väl inte vara samma temp på insidan av cylindern som i kylvattnet heller? Blir ju rätt varmt när det smäller, så det kan väl ge en viss tempskillnad genom godset till vattenkanalen. Och för punton är det olika termostater för olika motorerna (gissar olika för NA och turbo, finns 2 olika temperaturer om jag inte minns helt galet) och det borde genereras mer värme med 1.2bar laddtryck tycker man (eller värme in genom laddluften i alla fall, +10grader i den är väl inte så mycket). Så att termostaten öppnar innan 93 grader är nog inget konstigt, hellre för lågt än för högt *pling pling*

          Cyklar jag i regnet nu igen?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #7
            Så då ska man anta att "det fjärde strecket" motsvarar ca 80 och är fullt normalt? Jag förstår om det sjunker till 60-70,då är väl tanken om dålig termostat aktuell.

            Men annars behöver man inte göra nåt väl.

            Men konstigt, om motorn inte jobbar optimalt vid 80 grader som våra Coupéer då slits dem ganska så bra onödigt, å andra sidan, drar inte min bil anmäkrningsvört mycket bensin som den kan göra ifall motorn går för kall.

            Så vette fan vad man ska dra för slutkontenta....
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #8
              Nä, det blir väl inte mer än spekulationer föränn någon plockar fram en termometer och faktiskt mäter

              Men jag tror inte att bränsleförbrukningen är mycket högre vid 80ºC än vid 90ºC. Hade det vart typ 50ºC så borde det däremot märkas en hel del.

              Comment

              Working...
              X