Announcement

Collapse
No announcement yet.

16vt immar igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 16vt immar igen

    Hej

    En fråga.

    Vad kan det bero på att bilen immar rutorna väldigt mkt efter tvätt samt när det är regn/snö/fuktigt ute?

    Får köra fläkten på max men det blir inte helt imm-fritt ändå..

    Antar att de hänt förut?

    Även bakrutor samt bakrutan får imma.. mycket!!

    Varför?

  • #2
    Hej,

    Har läst att det kan vara kupe/pollen filtret som är dåligt..
    Upplever samma problem, kör ständigt beredd med gummiskrapa i passagerarsätet när det är regnigt väder..

    Tror filtret sitter under plastskyddet där vindrutetorkarna sticker upp. Plastskyddet sitter med ett gäng stjärnskruv.
    Kommer dock inte ihåg vilken sida.
    Ska testa byta detta själv.. tror det kostar 250-300 kr-
    Coupe 16VT - On the road

    Comment


    • #3
      Originally posted by hobbes
      Hej,

      Har läst att det kan vara kupe/pollen filtret som är dåligt..
      Upplever samma problem, kör ständigt beredd med gummiskrapa i passagerarsätet när det är regnigt väder..

      Tror filtret sitter under plastskyddet där vindrutetorkarna sticker upp. Plastskyddet sitter med ett gäng stjärnskruv.
      Kommer dock inte ihåg vilken sida.
      Ska testa byta detta själv.. tror det kostar 250-300 kr-
      Filtret sitter på passagerarsidan under plastskyddet.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Re: 16vt immar igen

        Originally posted by Christopher.B
        Hej

        En fråga.

        Vad kan det bero på att bilen immar rutorna väldigt mkt efter tvätt samt när det är regn/snö/fuktigt ute?

        Får köra fläkten på max men det blir inte helt imm-fritt ändå..

        Antar att de hänt förut?

        Även bakrutor samt bakrutan får imma.. mycket!!

        Varför?
        Har också samma problem när det regnar ute och är fuktigt... eller när det har varit kallt...
        Pappa sa då något om pollenfiltret, precis som ni pratar om...
        // Helena

        Comment


        • #5
          ska prova det idag då, glider till mekonomen på en gång!!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Christopher.B
            ska prova det idag då, glider till mekonomen på en gång!!
            Berätta gärna hur det gick sen..
            Coupe 16VT - On the road

            Comment


            • #7
              filtret var beställnigsvara, har det imorgon. återkommer med resultat.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Christopher.B
                filtret var beställnigsvara, har det imorgon. återkommer med resultat.
                Jag har samma "problem" i min bil, såfort det är lite fuktigt ute så tar det riktigt lång tid innan det blir torrt på rutorna innuti bilen, på bakrutan försvinner imman nästan inte alls.
                Låter som det får bli ett kupéfilter för mig också, får se hur du upplever skillnaden.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • #9
                  Att bilen blir immig när den står ute i fuktigt/kallt väder är väl inte så konstigt...
                  Det ska dock försvinna 5-10 min efter bilen har blivit varm och man satt ventilationen att blåsa på rutorna.

                  På bakrutan försvinner min imma på några min med hjälp av bakrutevärmaren.

                  Eller ni kanske menar att de immar igen ständigt medan man kör? Jag har alltid så de blåser varmt på rutorna under hösten/vintern, då det är kallare och fuktigare väder. Då blir det ingen ny imma så länge man kör.

                  Är man full bil så kan det bli lite immigt ändå, det beror ju på all kondens som alla andas ut.

                  Har för mig att om filtret är "dåligt" så kyler ACn dåligt på sommaren, och att det kan lukta illa i bilen.
                  Last edited by Joksi; 6 February 2007, 16:45.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    det blir imma när man kör om man inte har absolut högsta blåset på... samt att de aldrig försvinner från sidorutorna.

                    Comment


                    • #11
                      Ja kör iofs alltid med max på ventilationen...har ej provat med mindre.

                      Har den stått ute och det varit mkt fuktigt så kan ju alla rutorna vara immiga...då kan de som sagt ta upp till 10 min för att få bort all imma.

                      Tror det hjälper om man kör AC igång, med värme, för då torkar väl det luften i kupén.

                      Själv kör jag utan AC, och jag har bara imma när det är kallt och fuktigt över natten (såklart) men det försvinner så småningom när bilen blivit varm
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Kan vara lite fuktigt i bilen så använd torrboll öven en natt eller 2. Byt ut kupéfilter och torka rutorna med fönsterputs eller koncentrerad spolarvätska.

                        För övrigt har jag aldrig haft problem med imma på mina Fiats - coupen är min fjärde
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          ...

                          ...verkar ju lite konstigt att man inte skulle kunna ha bilen ute utan att få immiga rutor. Jag tror på att checka tätingar och ev. använda nåt silicon till hjälp. Verkar som om fukt tränger in genom nåt smyghål/springa. Har aldrig själv varit med om problemet men däremot polaren Yoda här påforumet.

                          Hoppas det ordnar sig!
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            Re: ...

                            Originally posted by plant
                            ...verkar ju lite konstigt att man inte skulle kunna ha bilen ute utan att få immiga rutor. Jag tror på att checka tätingar och ev. använda nåt silicon till hjälp. Verkar som om fukt tränger in genom nåt smyghål/springa. Har aldrig själv varit med om problemet men däremot polaren Yoda här påforumet.

                            Hoppas det ordnar sig!
                            Tror inte det är något sånt, i alla fall inte på min. Har bara kört bilen en gång när det var blött och slaskigt ute, då tog det ett bra tag innan all imma släppt (jag fuktig + fuktiga kläder) och på bakrutan försvann det aldrig helt. Då körde jag i ca 20 minuter.
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • #15
                              förardörrens ruta går inte upp helt 100%, kan det bero på det?

                              Comment

                              Working...
                              X