Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att ha 20vt ok på 16vy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Chorus
    Särås hade väl inte brembo på sin?
    Jo först bytte han till GTV-bromsar (samma som 20VT) sen Porsche efter det.
    Borde gå.

    Sen är det inte alla skivor som slår sig, jag har haft 3G-skivor på många banträffar nu och de är fortfarande raka.
    Med Carbotech's belägg är de rätt oslagbara vill jag påstå!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Originally posted by per
      Sen är det inte alla skivor som slår sig, jag har haft 3G-skivor på många banträffar nu och de är fortfarande raka.
      Med Carbotech's belägg är de rätt oslagbara vill jag påstå!
      Att skivor slår sig beror nog mest på värme... om de blir tomatröda så bör du försöka hitta på ett sätt att kyla ner det så mycket som möjligt.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        Ber om ursäkt för min frågvishet, men annars lär man sig ju inget....

        Sitter inte oket fast i spindeln? Om du då stoppar dit en distans-metall som du fäster själva oket i, med nya hål för ok och spindel, då behöver du inte byta spindel, och inte drivaxel och inte.... Sätt på 20VT-fälg och ev. spacer för att passa med oket ut mot fälgen. Eller har ni problem med att oket inte passar in mot spindel/fjäderben?

        track-rod ends=styrstag?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          drivaxlar???? varför då, borde räcka med länkarmen...
          sitter framvagns bussningarna med länkarmen??

          Comment


          • #20
            Originally posted by Fadi
            drivaxlar???? varför då, borde räcka med länkarmen...
            sitter framvagns bussningarna med länkarmen??
            Drivaxlar har väl med spårvidden att göra eller? För då blir 16vt-s för korta. Dock lite skumt ändå.

            Särås var är du så slipper vi gissa här både engelska uttryck och annat?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Lite fakta om slitsar:
              När du bromsar bildas varma gaser utav bindemedlet i beläggen. Dessa gaser bildar en ‘luftkudde’ som hindrar belägget från att komma i kontakt med skivan och skapa friktion. Med slitzarna försvinner gaserna direkt och beläggen får bra kontakt med skivans yta. Detta ger en bättre känsla och möjlighet att dosera bromsningen bättre. Skivorna värms även upp mindre. Hur stor verkan blir beror på hur bra bromsarna är från början, är de mycket väldimensionerade blir effekten av slitzningen mindre märkbar, är de klena blir effekten mycket större. Sämre belägg brukar ge ifrån sig mer gaser tidigare, medans räjsbelägg håller mycket längre. Likartad funktion fås även med hålborrade skivor men dessa har nackdelarna att de spricker.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #22
                freddan:det var just det jag menade när det gällde porsche o ferrari, dom har vältilltagna demisioner på skivorna o därför funkar det bra, men det kan man knappast säga om 16vt skivorna
                284mm e inget att skryta om...

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Chorus
                  Spindeln måste definitivt bytas, har för mig att det var mer.

                  20vt-skivorna går åt på löpande band om man kör intensivt oxo
                  Jag har även jag gjort av med 3 upsättningar skivor första året jag hade bilen.

                  Andra året körde jag med Carbotech XP8 och kör ALLTID avkylning (kör ca 5 min utan att bromsa) innan jag parkerar bilen.
                  Jag har har inte haft några problem sen dess.

                  Med riktig avkylning efteråt kan du köra skivorna i princip hur varm som helst.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #24
                    track-rod.....
                    Attached Files
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      Om jag nu förstått vad som behövs.... antingen byter du ut länkarm, fjäderben, spindel, drivaxel så att alla fästen m.m. sitter där de skall för att få på 20VT-bromsar. Mao i princip alla 20VT "suspension"-delar. Men jag tycker att det borde funka med att bara tillverka en adapter med skruvhål som du sätter oket i. Behöver inte byta ut hela framvagnen. Fast du får mäta upp och tillverka adaptern själv skulle jag tro. Skivan passar väl rakt av? Samma bultcirkel. För folk sätter dit 20VT-bromsar på sina PuntoGT så kan jag ju säga att de INTE använder drivaxel, fjäderben, länkarm m.m. från coupen. Hade sett skoj ut med däcken en bit ut från skärmen :-D Tycker att det borde funka, men kanske billigare att byta till 20VT-prylar ändå, dina länkarmar är säkert slitna (om de inte är relativt nya?) så skadar säkert inte med friska bussningar där och beggagnade drivaxlar m.m. kanske inte är så dyrt?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Fadi
                        freddan:det var just det jag menade när det gällde porsche o ferrari, dom har vältilltagna demisioner på skivorna o därför funkar det bra, men det kan man knappast säga om 16vt skivorna
                        284mm e inget att skryta om...
                        slitsade skivor funkar oavsett storlek (kanske inte framgick i texten)
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Freddan72
                          slitsade skivor funkar oavsett storlek (kanske inte framgick i texten)
                          Slitsade skivor ökar risken för sprickbildning. Inte lika mycke som borrade men ändå.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TobbeC
                            Slitsade skivor ökar risken för sprickbildning. Inte lika mycke som borrade men ändå.
                            Finns risker med allt. Per har kört en hel del med sina och inte haft problem ännu. Du har ju bytt 3 par på ett år. Snacka om att släta skivor är problemskivor
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Ni behöver nog inte oroa er för sprickor, jag har kört på släta, slitsade och borrade, alla har spruckit lika mycket.

                              Är det bara riktigt små och korta sprickor så är det inte farligt på något sätt.
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X