Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20vT äter bensin till frukost? :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by FloRic
    Jag har också märkt att det faktiskt går att få Coupen att dra hyffsat lite om man håller sig under 3000rpm och inte låter turbon jobba så mycket. Att säga att det går att få den bensinsnål är väll en överdrift, men när jag köpte bilen och körde Malmö - Eskilstuna, 60mil, så räknade jag på en medelförbrukning på ca 1.1 mil ungefär (ganska simpelt räknat), och då låg jag i 130 - 140 med en hel del gaspådrag vid några tillfällen. Så kör man försiktigt så är nog 0.9 ingen omöjlighet i alla fall.
    0,9 är ju ingen bedrift precis...det snittar ja på ~150...

men 1,2 vid lugn körning i stan är fan en annan femma... o detta allt utan nån snurrande turbo
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by Joksi

men 1,2 vid lugn körning i stan är fan en annan femma... o detta allt utan nån snurrande turbo
      Hehe jo, man känner allt att man lever när man tankar, vare sig det är Turbo eller icke Turbo verkar det som.
      Påtal om ingenting så bokade jag tid för kamremsbyte hos AutoAlfa idag, verkar vara trevliga grabbar.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

Comment

Originally posted by Ary
        Jo jag blev lika förvånad när jag fick fram förbrukningen.
        Nu kör jag hellre 85 än 95-100 för det gör en skillnad samt att planera körningen mer (typ rödljus, nedförsbackar etc). Har sett en annan sida hos Coupén som jag gillar starkt
        När jag tankade mina 8.66liter så låg mätaren på botten så det var nog inte många deciliter kvar i tanken, tur nog så har jag macken 200m bort
        tro inte de du...mätarna luras rejält. dina uppgifter är inte pålitliga förräns du har bensinstopp o därefter tankar 8,66l igen

kan gott o väl varit allt från några deciliter till 2-3 l kvar i tanken...

Mvh
        Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

16vt drar mer än 20vt.

Comment

haha får man tanka för 20kr?????? tror inte ens brorsan med sin mt5a tankar för så lite

kommer man under 1l/milen med en 20vt så ska man vara glad, d e så ja ser de
            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Originally posted by Joksi

Verkar som din fyra drar en del bensin. Har du gjort service nyligen?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Jag tankade fullt i söndags, idag 4 dagar senare är tanken nästan nere på halv. Jag har kört ca 14 mil sen dess...

Man undrar ju om tanken läcker eller om jag kanske kör som om att det vore på liv och död varje gång jag sätter mig i bilen.
                Det förstnämnda är det nog inte då det "pyser" varje gång jag öppnar tanklocket. Jag tycker att jag kör relativt lugnt och ligger runt 2000 varv för det mesta.. jag menar det går ju att köra betydligt värre utan någon större ansträngning....

Hoppas att mätaren visar fel, det gick i ca 52 liter sist jag tanka o då var mätaren ganska långt ner, dock ingen bensinlampa tänd. Det kostar att ligga på topp helt enkelt.
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Originally posted by Freddan72
                  Verkar som din fyra drar en del bensin. Har du gjort service nyligen?
                  Nej, har ju inte de.
                  Är väl dags för nya tändstift o bränslefilter skulle ja tro.

Okej, 0,9 på motorvägen i lite högre hastiogheter än lagligt får väl inte anses vara mycket iaf. (snackar om snitt förbrukningen ja hade i somras med full bil + full bagage genom sydeuropa)
                  Last edited by Joksi; 5 April 2007, 11:45.

Mvh
                  Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by Aloha
                    Jag tankade fullt i söndags, idag 4 dagar senare är tanken nästan nere på halv. Jag har kört ca 14 mil sen dess...

Man undrar ju om tanken läcker eller om jag kanske kör som om att det vore på liv och död varje gång jag sätter mig i bilen.
                    Det förstnämnda är det nog inte då det "pyser" varje gång jag öppnar tanklocket. Jag tycker att jag kör relativt lugnt och ligger runt 2000 varv för det mesta.. jag menar det går ju att köra betydligt värre utan någon större ansträngning....

Hoppas att mätaren visar fel, det gick i ca 52 liter sist jag tanka o då var mätaren ganska långt ner, dock ingen bensinlampa tänd. Det kostar att ligga på topp helt enkelt.

Håller med ang min...varvtalet brukar oftast hamna runt en 2000 varv i stan iaf.

Jag brukar oftast köra ca 5-10 mil på reservlampan, o när ja väl fyller på igen så kanske ja får in så mycket som du nämner.

Mycket konstigt me andra ord, tanken skall ju vara 62 l o de har ja alltid förundrats över, för har ja kört säg 6 mil på reserven så har ja knappast 10l kvar när ja tankar upp, bode mao få in kanske 56-57l

Visserligen så sista tanken så har ja väl nu kört ca 45 mil och mätaren har kommit nere till ca 1/4. Om det då betyder att den stämmer o att de finns runt en 15 l kvar, ja då har ja ju hamnat nere på ~1l milen. Då har jag kört ca 30 mil m-väg (~130), 7-8 mil landsvägar och resten i stan.
                    Last edited by Joksi; 5 April 2007, 11:46.

Mvh
                    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Förra sommaren tankade jag i 63.7 liter. Snacka om att leva farligt

P.S Tankrymden är 63 liter.
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal

Comment

En fråga där, Floric sa att han tankade i 95oktan. Är det ok att köra gtech1 med 95 oktan? lever man inte lite farligt då?
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

Comment

Originally posted by Fuel
                          En fråga där, Floric sa att han tankade i 95oktan. Är det ok att köra gtech1 med 95 oktan? lever man inte lite farligt då?
                          Helt ok
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal

Comment

jag hade aldrig kört 95okt i en chippad coupe (inte orginal heller för den delen), 98okt minst. "renare" bensin med mindre skräp. Klart är man inte så rädd om sin bil så....
                            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Så länge man kör med fungerande EBV ska det inte vara nån fara, då ställer bilen själv ner laddtrycket. (har hänt mig några ggr.. )
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by smOOth
                                jag hade aldrig kört 95okt i en chippad coupe (inte orginal heller för den delen), 98okt minst. "renare" bensin med mindre skräp. Klart är man inte så rädd om sin bil så....
                                Inte bara mindre skräp, högre självantändningspunkt.
                                I en orginal 20vt med chip lär man få lite högre cylindertemperaturer. Bra o ha bättre soppa då, slipper man riskera o skjuta ut någon kolv :-)

Vågar själv inte köra något annat än 99oktan (v-power) i min 16vt, då evocars chippet har rätt aggressiv förtändning. (dessutom är min än så länge rätt orginal)
                                När jag fått på en intercooler så ska jag nog gå ner till 98
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

Comment

Working...
                                X