Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljeläkage!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ...

    Originally posted by plant
    ...hoppas det ordnar sig för dig Fyr, måste även själv fixa ny slang. Av nån anledning byttes aldrig den gamla efter turbobytet så nu "kissar hon på sig"....

    ...däremot upptäckte jag en massa olja till höger om gaspedalen, ni vet på den "lilla mattan". Har försökt torka bort det mesta av den "ljusblå-liknande" oljan så jag får väl se om det kommer tillbaka mer....undrar bara vad fasiken det kan va för olja......?
    Låter som att huvudcylindern läcker. Den där oljan ser inte ut som bromsvätska ?
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17
      ...

      ...nja...men den är ju ljusblåaktig...
      Borde jag inte märka nåt om huvudcylindern nu är paj?
      Det ändå jag märkt efter turbobyte och kattbyte är att insprutningslampan nu ofta tänds. I synnerhet om man lite hårdare.

      Tänk att mina problem aldrig verkar försvinna...!
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #18
        Re: ....

        Originally posted by plant
        det lät inte kul..... besvärligt att åtgärda...?
        Om det är värmepaketet som läcker så är det tyvärr en del jobb.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #19
          Re: Re: ....

          Originally posted by Ante
          Om det är värmepaketet som läcker så är det tyvärr en del jobb.
          Du råkar inte ha tid en sväng att ta en liten koll....?

          Själv måste jag ju erkänna att du nog lär ha större kunskaper än jag.
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #20
            har ett dåligt värmepaket på farsans Peugoet, läcker i en skarv, är precis som du säger, blev en liten pöl på golvet bara. Ssen droppar det lite när man kör, men det var så lite att det t.o.m. var svårt att märka. Vi såg det när den stått en månad utan att blivit körd. Du känner om det är glykol, blir liksom lite kladdigare än vatten när du tar på det.
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #21
              ...

              ....Japp Freddan_BA, exakt så är konsistensen samt det skriver...

              ....och vad gör jag.....då........?
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #22
                försöker se var det kommer ifrån, om det kan vara i skarven till en ledning, eller om det är ur själva värmepaketet. Har man tur är det bara skarven till slangen som går in i paketet, och då behöver det inte vara så svårt att laga, men ofta är det nog värmepaketet som gett upp dessvärre.
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #23
                  ....

                  .......ska kolla lite senare.......!

                  Men ponera att det nu skulle vara värmepaketet, vad göra?
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #24
                    för att byta det vet jag inte exakt hur man gör på coupen faktiskt, men på en gammal volvo var det bara att ta loss hela instrumentbrädan som gällde.
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #25
                      ...

                      svett, svett.....!!!!!!!!!!!!!!!!
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #26
                        Du kan alltid smaka på det. Glykol är rätt sött i smaken.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #27
                          KOlla kupemanualen som det finns länkat till här på forumet btw
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #28
                            Jag tycker inte att det låter så farligt att byta värmepaketet man får bara riva mittkonsolen, låter svårare än det är. Se till att töma systemet på glykol annars får du bada... vet av egen erfarenhet på Tipon

                            Kolla här så kanske det klarnar lite: http://www.polak.ch/coupemanual/Heat...stem%2016v.htm

                            Hur ser det ut med kylvätske nivån, försvinner det kylarvätska?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #29
                              Bra och dåliga nyheter.

                              Ok!
                              Har nu under dagen tvättat ettstycke 16vt motor med tandborste (rekomenderar) och kört en sväng,
                              verkar som oljetråget var boven i dramat fick inge spill efter mej

                              Till de lite tråkigare när jag stod med motorn igång så märkte ja att det kom in avgaser genom fläktarna (när jag har på: blåsa-mot-mig-själv-läget) men när jag switchar om till blåsa-mot-vindruta-läget så slutar det! vad kan dett beropå nudå? hål i avgasrör? några ider?

                              edit: kom o tänka på att jag skrubbade rent avgasröret där fram, med samma (ta-bort-smuts-och-olja-medel) kanske det som ryker?
                              Last edited by Fyr; 9 April 2007, 16:19.
                              -Coupe 16vt -95-
                              -Punto 60 -06-
                              -Alfa 156 JTS -04-

                              Comment


                              • #30
                                det är nog inget ovanligt att det luktar avgaser sådär, blir ofta det när det som du säger kommit skit på avgasröret, har haft så till och från på punton när man mekat och bytt turbo m.m.
                                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                                Comment

                                Working...
                                X