Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga till er med EVOCARS chip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by WOT
    Konstigt att det bara verkar vara Couper som beter sig på detta sätt. Har aldrig upplevt det på min bil (delta)

    För kuriosa har ni här en original-instruktion från Evocars för montering av chip: http://lanciadelta.se/Bilder/evoinstructions.JPG

    En kort liten guide finns även på http://lanciadelta.se/forum/viewtopic.php?t=983

    Läste i ett inlägg ovan att "bilen drar ingen olja alls", detta är inget bra tecken eftersom oljan i så fall späds ut med bensin eller vatten, men vattnen dunstar bort om man inte kör som en tant. ;-)
    Låter som att ni har problem innan ECU går in i closed loop med lambdan, och har man inte justerat bränsletrycket till det evochippet är mappat för (3bar) utan kör med 2.5bar kommer motorn gå för magert i sina grundmappar. Även med varm motor där ECU går i open loop (från cirka 50% last ungefär och över ett visst varvtal)
    Du har PM!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #17
      Lyckades skrämma mig har byttat till backa till original nu
      http://www.garaget.org/?car=34508

      Comment


      • #18
        Originally posted by WOT
        Konstigt att det bara verkar vara Couper som beter sig på detta sätt. Har aldrig upplevt det på min bil (delta)

        För kuriosa har ni här en original-instruktion från Evocars för montering av chip: http://lanciadelta.se/Bilder/evoinstructions.JPG

        En kort liten guide finns även på http://lanciadelta.se/forum/viewtopic.php?t=983

        Läste i ett inlägg ovan att "bilen drar ingen olja alls", detta är inget bra tecken eftersom oljan i så fall späds ut med bensin eller vatten, men vattnen dunstar bort om man inte kör som en tant. ;-)
        Låter som att ni har problem innan ECU går in i closed loop med lambdan, och har man inte justerat bränsletrycket till det evochippet är mappat för (3bar) utan kör med 2.5bar kommer motorn gå för magert i sina grundmappar. Även med varm motor där ECU går i open loop (från cirka 50% last ungefär och över ett visst varvtal)
        Detta stämmer dessvärre inte på alla fiat coupés. Många coupeer med 3 bar btr går på tok för fett, (11:1). Många går t.o.m för fett med orginal btr och evocars chip. Så det man bör göra efter att man monterat chippet är att kolla förbränningen med en bredbandslambda.
        Man ökar bränsleflödet med ca 5% i hela registret med en 3bars btr istället för en 2.5bar.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #19
          Originally posted by qplinus
          Lyckades skrämma mig har byttat till backa till original nu
          försvann kallstartsproblemen?
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #20
            Originally posted by Fuel
            Detta stämmer dessvärre inte på alla fiat coupés. Många coupeer med 3 bar btr går på tok för fett, (11:1). Många går t.o.m för fett med orginal btr och evocars chip. Så det man bör göra efter att man monterat chippet är att kolla förbränningen med en bredbandslambda.
            Man ökar bränsleflödet med ca 5% i hela registret med en 3bars btr istället för en 2.5bar.
            att lambda 0.75 under fulllast är på tok för fett på en turbobil kan man inte bara säga så sådär rakt av, har du tittat på avgastempen samtidigt? ibland är man tvungen att feta på för att kyla, 0.75 i lambda är inget onormalt.
            att montera ett chip utan att kontrollera funktionen med bblambda är oseriöst enligt mig (mest för att det skulle svida i plånboken om det nåt skulle vara snett ;-) )!

            sen är B8EGV kalla racingstift som mycket väl kan påverka kallstarter negativt, dock har jag aldrig märkt det som nåt större bekymmer (4000mil med evochip, b8egv +3" avgas + konfilter + 1:1.2 btr)
            Last edited by WOT; 11 April 2007, 22:32.
            www.lanciadelta.se

            Comment


            • #21
              Originally posted by Fuel
              försvann kallstartsproblemen?
              Nä samma problem imorse när jag skulle hem från jobb med original chipet men bara kört med det i 15 mil ungefär
              .. en sak e säker bilen e tråkig utan chippet blir att jaga fatt i en btr så man vågar sätta i det igen o leta reda på vart felet e..
              kallstarts problemet ska vara fixat enligt paulhino på fccuk ingen annan som har problem med kallstarter med det nya chippet verkar det som ju
              http://www.garaget.org/?car=34508

              Comment


              • #22
                Originally posted by qplinus
                Nä samma problem imorse när jag skulle hem från jobb med original chipet men bara kört med det i 15 mil ungefär
                .. en sak e säker bilen e tråkig utan chippet blir att jaga fatt i en btr så man vågar sätta i det igen o leta reda på vart felet e..
                kallstarts problemet ska vara fixat enligt paulhino på fccuk ingen annan som har problem med kallstarter med det nya chippet verkar det som ju
                använder du orginal stift då också? många som tror att b8egv stiften har mycket med problemen att göra
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • #23
                  Originally posted by WOT
                  att lambda 0.75 under fulllast är på tok för fett på en turbobil kan man inte bara säga så sådär rakt av, har du tittat på avgastempen samtidigt? ibland är man tvungen att feta på för att kyla, 0.75 i lambda är inget onormalt.
                  att montera ett chip utan att kontrollera funktionen med bblambda är oseriöst enligt mig (mest för att det skulle svida i plånboken om det nåt skulle vara snett ;-) )!

                  sen är B8EGV kalla racingstift som mycket väl kan påverka kallstarter negativt, dock har jag aldrig märkt det som nåt större bekymmer (4000mil med evochip, b8egv +3" avgas + konfilter + 1:1.2 btr)
                  med 12:1 har du redan extra bränsle för avkylning. Har man sådana problem med avgastemp att man måste köra 11:1 tycker jag man bör sänka avgastempen med rätt mods. (Bör inte vara något större problem att sänka avgastemp för o klara av 250hk)

                  varför kör du progressiv btr ?
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Fuel
                    med 12:1 har du redan extra bränsle för avkylning. Har man sådana problem med avgastemp att man måste köra 11:1 tycker jag man bör sänka avgastempen med rätt mods. (Bör inte vara något större problem att sänka avgastemp för o klara av 250hk)

                    varför kör du progressiv btr ?
                    med 12:1 har du redan extra bränsle för avkylning Har du tillräckligt då?

                    Optimal lambda för fulllast på ottomotorer ligger ungefär 0.8-0.85. Att gå ner till 0.75 betyder inget negativt mer än att den drar lite mer soppa och kan behövas ibland..har mätt upp min insugstemp och den är rätt hög, var ungefär 55°C efter en lång fullgasrepa på motorväg, det var 25°C ute...man får tänka sig att chippet är mappat efter original motor och inte massa modifikationer, en kompromiss som det mesta.

                    Jag köpte prog btr för att vara på den säkra sidan, ett helt onödigt val egentligen.Hellre för fett än för magert! Självklart så justerade jag in den med bblambda.
                    Last edited by WOT; 12 April 2007, 09:56.
                    www.lanciadelta.se

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by WOT
                      med 12:1 har du redan extra bränsle för avkylning Har du tillräckligt då?

                      Optimal lambda för fulllast på ottomotorer ligger ungefär 0.8-0.85. Att gå ner till 0.75 betyder inget negativt mer än att den drar lite mer soppa och kan behövas ibland..har mätt upp min insugstemp och den är rätt hög, var ungefär 55°C efter en lång fullgasrepa på motorväg, det var 25°C ute...man får tänka sig att chippet är mappat efter original motor och inte massa modifikationer, en kompromiss som det mesta.

                      Jag köpte prog btr för att vara på den säkra sidan, ett helt onödigt val egentligen.Hellre för fett än för magert! Självklart så justerade jag in den med bblambda.
                      Visst har du rätt, på en orginalmotor med endast stift och chip behöver man säkert extrasoppan då man får högre cylindertemperaturer.
                      Så ja, jag tänkte väl inte riktigt "orginal "när jag tänkte att 11:1 var för fett.

                      För att gardera mig tankar jag endast 99 oktan tills jag får en avgastempgivare (och andra mods :-) ) om ett par veckor.

                      Och även folk som kör orginalbil med evocars och 3 bars btr bör se över sina blandningsförhållanden. 3 bars btr är ingen garanti på att bilen inte kommer att gå magert. Speciellt viktigt med våra t3 trim50 snurror som inte är speciellt effektiva över 1.1-1.2 bar.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #26
                        Ja helst ska man kontrollera blandningen, mycket annat kan vara fel på en äldre bil....

                        trim50 snurran går att pumpa ur flöde tillräckligt för 260-270hk (om man tar hänsyn till att ligga inom dess verkningsgradområde, man kan ju gå utanför "verkningsgrads-öarna" också men det blir ju absolut inte optimalt), sen pumpar den "bara" värme
                        www.lanciadelta.se

                        Comment


                        • #27
                          Jag ska precis installera min mitt evo 3 chip. jag köpte en linjär btr. det jag inte har listat ut är ju att som jag tolkar det så ska soppatrycket ligga konstant på 3 bar men om man kopplar in tryck slangen från insuget så kommer väl även en linjär btr öka soppa trycket eller är jag ute och cyklar. eller ska man koppla in den utan att koppla tryckslangen så att den håller sig på 3 bar. framgår inte riktigt från det matrial jag har fått fram.

                          Är det nån som har benkat med evo3 chippet?

                          Tänkte göra det isamband med installation men vore kul och höra om det är nån som har nåt resultat redan+
                          _____________________
                          Överlycklig äger till:
                          Fiat Coupe 16v Turbo -95

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Se_Fox
                            Jag ska precis installera min mitt evo 3 chip. jag köpte en linjär btr. det jag inte har listat ut är ju att som jag tolkar det så ska soppatrycket ligga konstant på 3 bar men om man kopplar in tryck slangen från insuget så kommer väl även en linjär btr öka soppa trycket eller är jag ute och cyklar. eller ska man koppla in den utan att koppla tryckslangen så att den håller sig på 3 bar. framgår inte riktigt från det matrial jag har fått fram.

                            Är det nån som har benkat med evo3 chippet?

                            Tänkte göra det isamband med installation men vore kul och höra om det är nån som har nåt resultat redan+
                            Tryckslangen ska i, bränsletrycket ska öka i samband med ladd. (För att man vill ha konstant tryckskillnad mellan spridare och insug)

                            En kille i england som bänkat med evocars, fmic och 3" avgas hade 253 häst.
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • #29
                              Tjohoo! Med lr utan katt? låter helt ok, va motorn orginal i övrigt?
                              Nu med skrapade fälgar... :-(

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Jaan-e
                                Tjohoo! Med lr utan katt? låter helt ok, va motorn orginal i övrigt?
                                Utan kat. Orginal motor i övrigt
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X