Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här för damask?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är det här för damask?

    Hej

    På framaxeln, inte den längst ut (det är väl drivknutsdamask) utan den längst in. Vad heter den?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #3
    även den yttre heter drivaxeldamask...man skiljer bara genom att säga inre och yttre....
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

    Comment


    • #4
      Okej...jag trodde den yttre var drivknutsdamask? Var är drivknuten isf?

      Är drivaxel och länkarm samma sak?

      Om det är nåt fel på drivaxeln (damasken har varit paj länge) hur brukar det te sig då? Vad är karaktäriskiskt?
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #5
        Drivknuten sitter under damasken, drivaxeln är den runda axeln som går in i damasken, länkarmen är stålarmen som ser till att hjulet/spindel/dämpare sitter fast i bilen (fäst i 2 punkter i bilen, en framkant och en bakkant. Ena fästet sitter med bult roterad I och den andra roterad -)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #6
          Så här gör jens med sina drivaxlar, hur det yttrar sig på körbarhet kan jag tänka mig i ena fallet, men inte i det andra
          Attached Files
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #7
            Lite mindre drastiskt....
            Attached Files
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #8
              så jag tror inte att det är axeln som tagit skada, snarare drivknuten. Är den dålig har du spel in/ut om du lossar och känner efter, annars hör du ett knackande ljud om du kör framåt med fullt rattutslag. Fast skall du byta damask så byt knut också, måste ändå bort för att få på damasken (knuten kostar väl en 700-1000 gissar jag). Körde sjäv några hundra mil utan fett i en knut och den satt rätt hårt på axeln (fint blåmelerad knut pga aningen för varmt), fick slå bort den så rätt skönt att man hade en ny att sätta dit.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #9
                Nu blir ja förvirrad, ja trodde damaskn som sitter längst ut (bakom skivan) döljer drivknuten?

                Därför undrade jag vad som döljs under den inre damasken lite längre in.

                Hör inget knackande eller tickande när ja rattar fullt, så tror inte de är något fel med drivknuten längst ut.

                Utan det är damasken längst in som har nog har varit sprucken ett tag, och det är den jag har köpt damask till.

                Därför ja undrade va den damasken skyddar och vad som ev kan gå sönder där och hur de beter sig?
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #10
                  Den andra damasken som ser ungefär likadan ut, döljer en ungefär likadan drivknut.
                  Ofta går den yttre sönder först eftersom den vrids mer (följer ju även styrningen, förutom fjädringsrörelsen). Men den inre kan ju gå oxå, speciellt om fettet försvinnit genom en trasig damask.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #11
                    Sitter en likadan knut under den om det nu inte är skillnad mellan punton och coupen.... Det är egentligen ett kullager för att axeln skall kunna böja sig i en sådan här vinkel / ( eller \ )när bilen fjädrar samtidigt som axeln inte skall få för stor vinkel in i växellådan om jag uppfattat det rätt. Så det sitter växellåda, drivaxel, drivknut, drivaxel, drivknut och hjul om du förstår... (skall nog inte försöka förklara mer, lite blött om fötterna på den här sidan så det blir ofta mer förvirrat än innan )
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by Joksi
                      Nu blir ja förvirrad, ja trodde damaskn som sitter längst ut (bakom skivan) döljer drivknuten?

                      Därför undrade jag vad som döljs under den inre damasken lite längre in.

                      Hör inget knackande eller tickande när ja rattar fullt, så tror inte de är något fel med drivknuten längst ut.

                      Utan det är damasken längst in som har nog har varit sprucken ett tag, och det är den jag har köpt damask till.

                      Därför ja undrade va den damasken skyddar och vad som ev kan gå sönder där och hur de beter sig?
                      Den skyddar en drivknut. Du borde byta drivknuten också om damasken är trasig.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #13
                        Vad heter just den drivknuten är då?

                        Och hur kan man märka ifall den är dålig/sönder just nu innan ja byter damasken?
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #14
                          Inre drivknut..... Kolla med ex.vis mekonomen om du kan köpa en på öppet köp? Har du råd att köpa en ny så gör det, du har förmodligen kört med grus och sådant i knuten, och har den gått torr så är det nog inte heller så väldigt bra, den är nog sliten i vilket fall. Har du inte råd så chansa? Vet bara att jag fick slå av min med hammare, satt rätt hårt (inga fisslag där inte) och jag hade inte velat sätta tillbaka den. Den nya gled på utan något motstånd så fint och lätt så (fråga mig inte hur jag skulle fått på den gamla, verkade vara 1 nummer för liten).
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #15
                            Okej, inre drivknut. Nu vet ja det.

                            Dock kvarstår frågan, hur uppenbarar sig problem med en dålig inre drivknut?

                            Jag menar, slitet är ju det mesta å¨en bil med 11 år på nacken, de ja vill ta reda på är om min drivknut är sönder eller inte.

                            Delar på bilar blir slitna relativt snabbt, men används på bilen ganska många år mellan status "slitet" och status "sönder".

                            Ex. nytt ett par månader, slitet ett par år, sönder slutligen efter t.ex. 3 år.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment

                            Working...
                            X