If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Drivknuten sitter under damasken, drivaxeln är den runda axeln som går in i damasken, länkarmen är stålarmen som ser till att hjulet/spindel/dämpare sitter fast i bilen (fäst i 2 punkter i bilen, en framkant och en bakkant. Ena fästet sitter med bult roterad I och den andra roterad -)
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
så jag tror inte att det är axeln som tagit skada, snarare drivknuten. Är den dålig har du spel in/ut om du lossar och känner efter, annars hör du ett knackande ljud om du kör framåt med fullt rattutslag. Fast skall du byta damask så byt knut också, måste ändå bort för att få på damasken (knuten kostar väl en 700-1000 gissar jag). Körde sjäv några hundra mil utan fett i en knut och den satt rätt hårt på axeln (fint blåmelerad knut pga aningen för varmt), fick slå bort den så rätt skönt att man hade en ny att sätta dit.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Den andra damasken som ser ungefär likadan ut, döljer en ungefär likadan drivknut.
Ofta går den yttre sönder först eftersom den vrids mer (följer ju även styrningen, förutom fjädringsrörelsen). Men den inre kan ju gå oxå, speciellt om fettet försvinnit genom en trasig damask.
Sitter en likadan knut under den om det nu inte är skillnad mellan punton och coupen.... Det är egentligen ett kullager för att axeln skall kunna böja sig i en sådan här vinkel / ( eller \ )när bilen fjädrar samtidigt som axeln inte skall få för stor vinkel in i växellådan om jag uppfattat det rätt. Så det sitter växellåda, drivaxel, drivknut, drivaxel, drivknut och hjul om du förstår... (skall nog inte försöka förklara mer, lite blött om fötterna på den här sidan så det blir ofta mer förvirrat än innan )
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Inre drivknut..... Kolla med ex.vis mekonomen om du kan köpa en på öppet köp? Har du råd att köpa en ny så gör det, du har förmodligen kört med grus och sådant i knuten, och har den gått torr så är det nog inte heller så väldigt bra, den är nog sliten i vilket fall. Har du inte råd så chansa? Vet bara att jag fick slå av min med hammare, satt rätt hårt (inga fisslag där inte) och jag hade inte velat sätta tillbaka den. Den nya gled på utan något motstånd så fint och lätt så (fråga mig inte hur jag skulle fått på den gamla, verkade vara 1 nummer för liten).
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment