Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med AC kompressorn 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Verkar inte som att Aloha varit inne på ett tag.
    Någon som råkar ha hans telefonnummer och kan PM:a det till mig?
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

    Comment


    • #32
      Lyfter tråden... sitter det inte något kontakt i lagret eller magneten eller vad det är för sladdar som går dit? Jag tror att det är vad som har gett upp på min, när man mäter i kontaktstycket så är det kortslutet vilket det inte bör vara om jag har rätt...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #33
        Kontakten borde kortsluta mot jord när kompressorn går igång.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #34
          Om det är kontakten för kompressorkopplingen du hittat, alltså den delen som sitter på ac-kompressorn, så kommer den ha låg resistans. Kopplingen drar mycket ström, men det skall så klart inte vara kortslutning, men mäter du bara ett par ohm kan det vara som det skall. Har för mig det är typ en 30A säkring till AC.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #35
            Kompressorn drivs med rem från motorns vevaxel. Den enda elektriska anslutning som finns är en enkelledare som går till ECUn. Den bruna kabeln på bilden.
            Signalen går genom vad som ser ut som en elektronisk termostat (överbelastningsskydd som syns i bakgrunden), via den grå kontakten. Den mäter 0 ohm och är alltså öppen tills den bryter. Mellan den svarta kabeln och jord är resistansen 3,8 ohm och min kompressor är hel. Det är den Ante syftar på.

            Om multimetern har friska batterier så visar den 0,4-0,7 ohm när man kortsluter sladdarna. När du mäter på kompressorn blir det alltså 4,2-4,5 ohm.
            Attached Files
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #36
              Bättre beskrivet, tack Dum fråga, var sitter reläet eller kraftelektroniken till kompressorkopplingen? Så mycket vet jag i alla fall, att strömmen för att stänga kopplingen inte är några mA
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #37
                Tack för svaret... måste ta mig ut och mäta igen...
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #38
                  Reläerna sitter väl på min o äldre på spolarburken, på nyare som Almirs på torpedväggen?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by per
                    Reläerna sitter väl på min o äldre på spolarburken, på nyare som Almirs på torpedväggen?
                    Mina sitter också på spolarburken... plus och LE har de på torpedväggen.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment

                    Working...
                    X