Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensinförbr.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jo visst, men de ska kosta rimligt att "tuta o va glad" också...ja bryr mig inte om tempen, utan om litrarna... det måste minska med bensinförb så enkelt är det.

Föreställ er mig racea på vid alla trafikljus då, vad kommer den dra då, 1,6 io de utan turbo

På tal om ålder, skavanker och påhitt, efter playan på Tylösand idag så kom det massor av moln, ösregn och åsla snabbt som attan så när man skulle köra iväg så just då så lägger mina vindrutetorkare av (finns gammal tråd om detta, ännu ej löst).
    Håller på o rycker i spaken, händer inget i hela 20 min, innan ja får för mig att rycka och trycka på kabelbuntarna under ratten och plötsligt så går dem igång...

glapp lr något "allvarligt"?
    Last edited by Joksi; 11 August 2007, 17:45.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Snacka om att *jag* fått erfara alla "rykten" om Italienska bilar och el och kvalitetsaspekter...reläer som pajat, el motstånd, bromsljuskontakt, larm med egna liv etc etc. För att inte tala om de här me kabelglapp o grejer, undra hur många de finns egentligen som bara inte dykt upp än haha...

Italienskt, i get it!

Som tur är har de flesta fel efter ett års tid, och mycket lathet, åtgärdats. Det enda som är kvar är ett glapp skulle jag tro i en bunt kablar, som får instrumenteringen att slockna totalt, samt en sladd bredvid som verkar ha med vindrutetorkarna och göra. Insåg de idag av en slump...

Sen så lever de hur de själv vill, ett tag kan de funka klockrent, för att nästa stund totalvägra och dumma sig.

Mvh
      Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Nya siffror, 52 mil på 58l, kanske mer, orkade inte köra vidare till stopp. Men nog inte mycket mer, eftersom mätaren nästan var i botten.

Detta blir ca 1,1 vilket nog beror på 35 mil motorvägskörning som drog ner genomsnittet...
        Hade da varit enbart i stan hade de nog blivit 1,3 igen gissar ja..

Så blandad körning blir väl det här? Och 1,1 på blandad körning är också fel inte sant?

Fattar inte...och ingen verkar ha konkreta förslag. Allt i service väg är bytt, förutom tändkablar, rostor och fördelarlock. Men hur jävla stor chans är det att det påverkar min bensinförbrukning negativt så mycket?

Mvh
        Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Du har väl fått ett par förslag..

Har du testat nolla boxen? Det är billigt och enkelt iaf.

Sen kan det vara värt att prova med en ny termostat, är det inte den så har du den kvar sen "när" den du har går sönder.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Jo iofs.
            Är det krångligt att byta termostat då? Vad behövs?

Mvh
            Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Har inte gjort det själv, men här har du en howto guide.

http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...ge=1#Post86787
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Ang. Elproblemen. Hur mycket laddar generatorn?
                Hur ser jordflätan ut?

Ang. Förslag mot förbrukning så har du fått flera som du inte brytt dig om.

Testa även att mäta bränsleförbrukning på "rätt" sätt.
                Porsche Boxster S 2002

Comment

Jag skrev väl "Jo, iofs"?

Nej har inte kollat upp något sådant, eftersom ja inte känner att jag kan el.
                  Men som sagt, generatorn laddar nog fint eftersom ja bara har problem med glapp i några sladdar.

Får väl ta o göra det nästa gång jag tankar fullt då

Mvh
                  Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Har du sirap i växellådan?
                    Har du gjort rent luftfilterboxen och slangen från boxen och in i plenum? Kanske sitter något i vägen...
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Ingen aning faktiskt, det var verkstaden som servade bilen med samtliga filter och så.
                      Kanske trots allt är termostaten på nåt sätt...imorse på motorvägen så tog det en havltimma innan den kom upp i prick 80, fram tills dess låg den vid 75 kanske...

Mvh
                      Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by Joksi
                        Ingen aning faktiskt, det var verkstaden som servade bilen med samtliga filter och så.
                        Kanske trots allt är termostaten på nåt sätt...imorse på motorvägen så tog det en havltimma innan den kom upp i prick 80, fram tills dess låg den vid 75 kanske...
                        Hade du värme i kupén i morse på motorvägen?? Eller du kanske inte kolla det...

Tips: Lita aldrig på en verkstad.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Kanske inte, men det är en nära släkting samt så fick jag de gamla grejerna tillbaks, bara för principen skull

Japp, när den kommer upp nära 65-70 börjar redan värmen, vilket var ca 10 min efter ja körde iväg med bilen, så vid 75-78 har jag helt klart varmt i bilen.

Har alltså inga typiska problem med att inte ha värme i bilen...

Men, om ja inte har fel, så innebär de väl inte att motorn går optimalt, och således förbrukar som den skall, för det gör den väl vid en viss temperatur? Värme kommer ju innan dess...

Mvh
                          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Lyckades göra en enligt er "rätt" förbrukningsmätning imorse, tankade fullt (tills pumpen slog av) och nollade trippmätaren.
                            Körde nästan enbart motorväg, 130-140km/h med undantag från en sträcka på 1 mil somm jag körde 50-70km/h pga vägarbete.
                            Totalt körde jag alltså 46,5 mil på motorvägar, varav kanske 2 mil till/från motorvägen via 50 och 70-vägar.

Tankade upp tills det slog till igen, på samma mack, samma pump. fick i 46l.

Enkel matematik, 1l/milen. Och då snackar vi jämn motorvägskörning utan en massa hårda gaspådrag,omkörningar och dess like. Utan helt enkelt lugnt och sansat.

Hade det varit 0,85-0,90 hade ja knipit, men 1l milen. hallå, inte konstigt då att även lugn körning enbar ti stan går upp till 1,33.

Det är så konstigt, just iom att allt som har me filter o grejer är så gott som nyservar. Ingen skillnad som helst.

Om det nu vore termostaten, ja då får ja experimentera o hoppas genom att lägga ut en tusenlapp på bara den. Mekonomen har inga och kan heller inte ta hem, så den som skrev de har fel.

Funderar att lossa på minuskabeln på batteriet imorrn bitti o se om de nollar nån styrbox då, och köra iväg på motorvägen. Men tvekar på de här...

Bilen har ju aldrig dragit så mycket innan, dvs för månader sedan. Definitivt inte på motorvägen...

Kan tilläggas att 10 mil av dessa kördes med AC igång, men inte ska de göra en så stor skillnad tycker jag.

Mvh
                            Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Förresten, har för mig någon sagt det här till mig innan, men vad har skruven som man kan skruva på på plenumet för funktion? Jag pillade lite me den, och när den är helt inskruvad så dippar min tomgång lite väl ofta och bilen slocknar när man släpper gasen. Skruvar ja ut den hallvvägs så går bilen fint.

Mvh
                              Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Ganska logiskt men det är nog tomgångsventilen..
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

Comment

Working...
                                X