Announcement

Collapse
No announcement yet.

El-problemen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • El-problemen

    Känns som att jag har tillräckligt med konstigheter just nu att jag kan summera det till en egen tråd, kanske någon tom kan hjälpa till med att se ett samband!?

    I början av augusti tänkte jag att jag åtgärdar felet jag haft sen ja köpte bilen, att fläkten bara går på högsta läget. Så ja lyssna rpå allas tips och köper ett nytt fläktmotstånd (det som sitter under ett lock vid fläktmotorn) och byter, se där funkar klockrent efter det.

    3 v efteråt så rycker en 30A säkring, som sitter utanför säkringsdosan på en röd sladd som tydligen ger ström direkt till fläktmotorn, det har nämligen hänt 2-3 ggr på 1,5 år att den säkringen har smält helt och hållet, och nu sista gången så vart kabeländorna/säkringshållaren såpass smält att man fick knipsa av de och göra om det. Den här gången satte vi dit en riktig säkringshållare, isolerae snyggt och gjorde de lite mer robust om man kan säga så.
    Än så länge funkar det fint, säkringen har inte gått och det är 1 v sen vi fixade den kabeln. Fläkten började ju då funka igen.

    Imorse går jag ut till bilen, så upptäcker jag att fläkten bara blåser återigen på högsta läget, inte de andra. Tänkte direkt, säg inte att motståndet som är så pass nytt redan pajat. Skruvar loss de, och se där en av kontakterna på kablarna som kopplas på motståndet har brunnit lite precis som på det förra, gamla motståndet. Just den kabeln har en bit där det saknas gummi, alltså man ser trådarna i kabeln. Men det konstiga är att om man inte trycker in kontakten helt i motståndet, så funkar det igen. Så nu har jag isolerat med lite tejp på den kabeln, samt inte tryckt fast kontakten helt (dock sitter den bra) och nu funkar motståndet, åter igen.

    Ett annat elstrul som också lagades samtidigt som kabeln till fläkten, var en kabel som hade brunnit vid tändningslåset. Så när mans tötte till nån kabel med fötterna hade den tendens att tappa kontakt med instrumenteringsbelysningen. Det verkar iaf vara åtgärdat nu med en bit ny kabel, men som sagt, den har ju också brunnit innan så något är tokigt.

    Sista felet, bakrutespolaren har aldrig funkat sen ja köpte bilen men på senare tid så har den börjat bete sig konstigt, trycker man på spaken för att spruta så rycker SERVICE-säkringen i säkringsdosan, alltså en brun 7,5A som gör så att mätarna slutar funka.

    PRovade precis att koppla loss elkontakten till bakspolarmotorn, för att se om det är motorn där bak som gör att säkringen går, men tydligen inte, säkringen går med den urkopplad också om man trycker på spaken för att spruta vatten.

    Jag blir TOKIG.

    Så, ser någon något som helst samband här i denna någolunda detaljerade beskrivningen av konstiga el relaterade fel?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    ...

    ...fan asså, seriöst, du och jag borde verkligen växla nummer och hoppa på nåt sånt där abonemang man ringer gratis till varandra. Vi skulle ju kunna snacka 24h/dygn!

    Jag liiiiiiiiiiiiiiider me rej!
    /Giallo Ginestra

    Comment


    • #3
      ...

      ....ehh, btw, har du telia som mobiloperatör? Isf ringer jag ju gratis till dig!
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Ja det har jag, kan du bidra med något? =P
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Har du varit inne i elsystemet och installerat nåt? typ larm eller annan utrustning? eller ser du om någon varit inne innan och harvat? Kolla även jordpunkterna.

          Jag vet inte hur styrboxarna till elektroniken fungerar på Coupén men jag hade en Mustang -94'a tidigare och där fick jag kortslutning i en elektronikbox.

          Detta resulterade diverse knasiga fel t e x så tändes instrumentbelysningen när jag öppnade dörrarna, hastighetsmätaren lade av helt och kupebelysningen tändes när jag satte på halvljus m.m. d v s flertalet saker som jag trodde inte alls var relaterade visade sig vara det...
          Äger just nu...
          Coupé 20VT LE -99
          Mustang HT -70
          Saab 9-5 2.3t -03

          Coupé renovering -07

          Comment


          • #6
            ...

            Originally posted by Joksi
            Ja det har jag, kan du bidra med något? =P

            Du har PM från din gula oturs-kollega!
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              Originally posted by RayZor_187
              Har du varit inne i elsystemet och installerat nåt? typ larm eller annan utrustning? eller ser du om någon varit inne innan och harvat? Kolla även jordpunkterna.

              Jag vet inte hur styrboxarna till elektroniken fungerar på Coupén men jag hade en Mustang -94'a tidigare och där fick jag kortslutning i en elektronikbox.

              Detta resulterade diverse knasiga fel t e x så tändes instrumentbelysningen när jag öppnade dörrarna, hastighetsmätaren lade av helt och kupebelysningen tändes när jag satte på halvljus m.m. d v s flertalet saker som jag trodde inte alls var relaterade visade sig vara det...
              Nja, är faktiskt inte i stil med det. Jag har då inte pillat och ingen som jag vet så länge jag ägt bilen...

              Problemet hos mig är inte att konstiga saker blinkar och har sig, utan kort och gott summerat att saker och ting blir för varma och kablar smälter/brinner eller hur man säger.

              Det är det som hänt på samtliga ställen, såsom vid säkringen till kupéfläkten, den kabeln till tändningslåset samt kupefläktsmotståndet...

              Har faktiskt lite bilder jag tog för en stund sedan, som jag kan visa upp.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Det 3 v gamla fläktmotståndet, obs. ena kontaktpinnen.
                Attached Files
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Kontakten som sitter i fläktmotståndet, man ser hur de smält lite i plasten kring den där kontaktpinnen på föreg. bild
                  Attached Files
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Ytterligare en bild på kontakten som kopplas in i fläktmotståndet
                    Attached Files
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      En av de här sladdarna i kontakten till fläktmotståndet som jag fått eltejpa temporärt, det är antagligen den slaggen som sitter på det brända kontaktstiftet i motståndet så att säga. Obs att sladden sitter ihop med ett sånt där "plastöverdrag"
                      Attached Files
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Och slutligen den omtalade kabeln med 30A säkrings som vi snygga till och fixat till, som smält innan och orsakat att fläkten inte får ström alls då.
                        Den ligger alltså helt separat utanför säkringsdosan, känns då inte som en original lösning
                        Attached Files
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          Har bara kunna tlokalisera att den sladen som säkringen sitter på går vidare bakom mitt konsollen och ut på passagerarsidan, och vidare in i en sån typ clips kontakt. Skumt...

                          Den har iaf inte strulat sen vi snyggade till kabeln och säkringen i förra veckan
                          Attached Files
                          Last edited by Joksi; 4 September 2007, 18:31.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Re: El-problemen

                            Originally posted by Joksi
                            Känns som att jag har tillräckligt med konstigheter just nu att jag kan summera det till en egen tråd, kanske någon tom kan hjälpa till med att se ett samband!?

                            I början av augusti tänkte jag att jag åtgärdar felet jag haft sen ja köpte bilen, att fläkten bara går på högsta läget. Så ja lyssna rpå allas tips och köper ett nytt fläktmotstånd (det som sitter under ett lock vid fläktmotorn) och byter, se där funkar klockrent efter det.

                            3 v efteråt så rycker en 30A säkring, som sitter utanför säkringsdosan på en röd sladd som tydligen ger ström direkt till fläktmotorn, det har nämligen hänt 2-3 ggr på 1,5 år att den säkringen har smält helt och hållet, och nu sista gången så vart kabeländorna/säkringshållaren såpass smält att man fick knipsa av de och göra om det. Den här gången satte vi dit en riktig säkringshållare, isolerae snyggt och gjorde de lite mer robust om man kan säga så.
                            Än så länge funkar det fint, säkringen har inte gått och det är 1 v sen vi fixade den kabeln. Fläkten började ju då funka igen.

                            Imorse går jag ut till bilen, så upptäcker jag att fläkten bara blåser återigen på högsta läget, inte de andra. Tänkte direkt, säg inte att motståndet som är så pass nytt redan pajat. Skruvar loss de, och se där en av kontakterna på kablarna som kopplas på motståndet har brunnit lite precis som på det förra, gamla motståndet. Just den kabeln har en bit där det saknas gummi, alltså man ser trådarna i kabeln. Men det konstiga är att om man inte trycker in kontakten helt i motståndet, så funkar det igen. Så nu har jag isolerat med lite tejp på den kabeln, samt inte tryckt fast kontakten helt (dock sitter den bra) och nu funkar motståndet, åter igen.

                            Ett annat elstrul som också lagades samtidigt som kabeln till fläkten, var en kabel som hade brunnit vid tändningslåset. Så när mans tötte till nån kabel med fötterna hade den tendens att tappa kontakt med instrumenteringsbelysningen. Det verkar iaf vara åtgärdat nu med en bit ny kabel, men som sagt, den har ju också brunnit innan så något är tokigt.

                            Sista felet, bakrutespolaren har aldrig funkat sen ja köpte bilen men på senare tid så har den börjat bete sig konstigt, trycker man på spaken för att spruta så rycker SERVICE-säkringen i säkringsdosan, alltså en brun 7,5A som gör så att mätarna slutar funka.

                            PRovade precis att koppla loss elkontakten till bakspolarmotorn, för att se om det är motorn där bak som gör att säkringen går, men tydligen inte, säkringen går med den urkopplad också om man trycker på spaken för att spruta vatten.

                            Jag blir TOKIG.

                            Så, ser någon något som helst samband här i denna någolunda detaljerade beskrivningen av konstiga el relaterade fel?

                            Varför inte bara följa sladden och se var den går och varför, ev. byta ut den eller se om man kan koppla el till fläkten på rätt ställe, dvs säkringsdosan. Elschema finns i coupe manualen. Eftersom du säger att den brunnit så kanske den gjorde det på nått ställe som du inte ser och då kanske isoleringen är borta och då kortsluter/brinner den.

                            Verkar finnas en del bonnlösningar i din bil som någon har snickrat ihop före du köpte bilen. Jag hade börjat riva och leta och försöka mig förstå på varför.

                            EDIT: Tycker att sladdarna som du postat bild på ser väl tjocka ut av bilden att dömma för att vara för bil el. För hög motstånd i dessa då om den endast ska driva en fläkt.
                            Last edited by 84jr0; 4 September 2007, 19:56.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Jo,tyvärr lättare sagt än gjort också.

                              Men hörru du, bör deet inte finnas en säkring i säkringsdosan standard som har med kupefläkten o göra?? Då kanske man kan se omd et är bortkopplat där.

                              Ingen aning, är tyvärr inte duktig på sånt här, kanske stämmer att kablarna är fel utvalda när de försökt lösa nånting.

                              Sen kvarstår ju en annan grej, att säkringen SERVICE i säkringsdosan går varje gång man råkar trycka bak vindrutespaken för att det ska spruta vatten bak på rutan. Har ju tom kopplat loss kontakten från motorn bak, men säkringen går ändå...så då är väl inte den motorn kass iaf.

                              Det som händer när service säkringen går är ju att alla mätare i bilen inte rör på sig, belysnijngen funkar däremot.
                              Last edited by Joksi; 4 September 2007, 20:45.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X