Känns som att jag har tillräckligt med konstigheter just nu att jag kan summera det till en egen tråd, kanske någon tom kan hjälpa till med att se ett samband!?
I början av augusti tänkte jag att jag åtgärdar felet jag haft sen ja köpte bilen, att fläkten bara går på högsta läget. Så ja lyssna rpå allas tips och köper ett nytt fläktmotstånd (det som sitter under ett lock vid fläktmotorn) och byter, se där funkar klockrent efter det.
3 v efteråt så rycker en 30A säkring, som sitter utanför säkringsdosan på en röd sladd som tydligen ger ström direkt till fläktmotorn, det har nämligen hänt 2-3 ggr på 1,5 år att den säkringen har smält helt och hållet, och nu sista gången så vart kabeländorna/säkringshållaren såpass smält att man fick knipsa av de och göra om det. Den här gången satte vi dit en riktig säkringshållare, isolerae snyggt och gjorde de lite mer robust om man kan säga så.
Än så länge funkar det fint, säkringen har inte gått och det är 1 v sen vi fixade den kabeln. Fläkten började ju då funka igen.
Imorse går jag ut till bilen, så upptäcker jag att fläkten bara blåser återigen på högsta läget, inte de andra. Tänkte direkt, säg inte att motståndet som är så pass nytt redan pajat. Skruvar loss de, och se där en av kontakterna på kablarna som kopplas på motståndet har brunnit lite precis som på det förra, gamla motståndet. Just den kabeln har en bit där det saknas gummi, alltså man ser trådarna i kabeln. Men det konstiga är att om man inte trycker in kontakten helt i motståndet, så funkar det igen. Så nu har jag isolerat med lite tejp på den kabeln, samt inte tryckt fast kontakten helt (dock sitter den bra) och nu funkar motståndet, åter igen.
Ett annat elstrul som också lagades samtidigt som kabeln till fläkten, var en kabel som hade brunnit vid tändningslåset. Så när mans tötte till nån kabel med fötterna hade den tendens att tappa kontakt med instrumenteringsbelysningen. Det verkar iaf vara åtgärdat nu med en bit ny kabel, men som sagt, den har ju också brunnit innan så något är tokigt.
Sista felet, bakrutespolaren har aldrig funkat sen ja köpte bilen men på senare tid så har den börjat bete sig konstigt, trycker man på spaken för att spruta så rycker SERVICE-säkringen i säkringsdosan, alltså en brun 7,5A som gör så att mätarna slutar funka.
PRovade precis att koppla loss elkontakten till bakspolarmotorn, för att se om det är motorn där bak som gör att säkringen går, men tydligen inte, säkringen går med den urkopplad också om man trycker på spaken för att spruta vatten.
Jag blir TOKIG.
Så, ser någon något som helst samband här i denna någolunda detaljerade beskrivningen av konstiga el relaterade fel?
I början av augusti tänkte jag att jag åtgärdar felet jag haft sen ja köpte bilen, att fläkten bara går på högsta läget. Så ja lyssna rpå allas tips och köper ett nytt fläktmotstånd (det som sitter under ett lock vid fläktmotorn) och byter, se där funkar klockrent efter det.
3 v efteråt så rycker en 30A säkring, som sitter utanför säkringsdosan på en röd sladd som tydligen ger ström direkt till fläktmotorn, det har nämligen hänt 2-3 ggr på 1,5 år att den säkringen har smält helt och hållet, och nu sista gången så vart kabeländorna/säkringshållaren såpass smält att man fick knipsa av de och göra om det. Den här gången satte vi dit en riktig säkringshållare, isolerae snyggt och gjorde de lite mer robust om man kan säga så.
Än så länge funkar det fint, säkringen har inte gått och det är 1 v sen vi fixade den kabeln. Fläkten började ju då funka igen.
Imorse går jag ut till bilen, så upptäcker jag att fläkten bara blåser återigen på högsta läget, inte de andra. Tänkte direkt, säg inte att motståndet som är så pass nytt redan pajat. Skruvar loss de, och se där en av kontakterna på kablarna som kopplas på motståndet har brunnit lite precis som på det förra, gamla motståndet. Just den kabeln har en bit där det saknas gummi, alltså man ser trådarna i kabeln. Men det konstiga är att om man inte trycker in kontakten helt i motståndet, så funkar det igen. Så nu har jag isolerat med lite tejp på den kabeln, samt inte tryckt fast kontakten helt (dock sitter den bra) och nu funkar motståndet, åter igen.
Ett annat elstrul som också lagades samtidigt som kabeln till fläkten, var en kabel som hade brunnit vid tändningslåset. Så när mans tötte till nån kabel med fötterna hade den tendens att tappa kontakt med instrumenteringsbelysningen. Det verkar iaf vara åtgärdat nu med en bit ny kabel, men som sagt, den har ju också brunnit innan så något är tokigt.
Sista felet, bakrutespolaren har aldrig funkat sen ja köpte bilen men på senare tid så har den börjat bete sig konstigt, trycker man på spaken för att spruta så rycker SERVICE-säkringen i säkringsdosan, alltså en brun 7,5A som gör så att mätarna slutar funka.
PRovade precis att koppla loss elkontakten till bakspolarmotorn, för att se om det är motorn där bak som gör att säkringen går, men tydligen inte, säkringen går med den urkopplad också om man trycker på spaken för att spruta vatten.
Jag blir TOKIG.
Så, ser någon något som helst samband här i denna någolunda detaljerade beskrivningen av konstiga el relaterade fel?
Comment