Announcement

Collapse
No announcement yet.

trimning i dess olika former?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by per
    Fuel, jag testade en Audi EBV på min i somras i försök att få bukt med en boostpeak jag fick på fullgas/låga varv (= rullande landsväg).
    Denna funkade MEN gav 0.3-0.4bar lägre laddtryck och det var ju tråkigt. Samma EBV funkade dock perfekt på TurboB's 16VT.
    Har 16VT ett annat styrtryck till wastegaten? Som även gör att du kan köra med din EBV trots att du bytt turbo?

    OM så är fallet kan man ju ha så jekla tur att Audi EBV:n funkar ihop med en RS-wastegate...
    16vt kör nog i princip samma grundtryck på runt 0.5 bar. (20vt kör väl 0.6 ?)
    Däremot så är det nog skillnad i hur turbotrycket regleras på 20vt och 16vt.
    16vt regleringen är blind, den pulsar bara ut till ebv:n med fasta förprogrammerade frekvenser - ingen återkoppling.
    20vt reglerar nog med återkoppling, därför kan säkert en annan karaktär på laddtryck från turbo ge konstigt resultat med översvängar.
    Vet inte vad du har för mods på bilen.. men om du fortfarande kör på orginalsnurran trimmat, så får du ju en hel del mer avgasflöde och turbotrycket skjuter väl upp en hel del snabbare. 20vt klarar väl helt enkelt inte med att reglera ner det tillräckligt snabbt.
    Jag tror du slipper problemet med en snurra med större avgashus! Annars är nog den bästa lösningen att på något sätt modifiera turbostyrningen. Tror inte EBV:n är boven här, möjligtvis om den kleggat igen så den pulsar dåligt - annars inte.

    Min bil har fortfarande lite laddtrycks problem som jag tror beror på att wastegaten är förspänd för lite. (Får inte ens mer än 1.2 bar med wastegaten urkopplad)
    Så därför vet jag inte om jag egentligen har detta problem, men jag har svårt att tro det..
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #47
      Jo jag tror oxå att overboosten blir mindre. Originalsnurran är ju extremt lättdriven. I alla år (sen 02) har jag rengjort EBV:n då o då, så det är inte problemet. Snarare lättdriven turbo med för högt maxladd, som du säger.
      Laddtrycket är stabilt o bra utom i just den situationen jag beskrev, järnet från låga varv vilket ju bara händer på rullande landsväg. Likväl irriterande!

      Mina mods syns i länken nedan.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #48
        Rayzor har en Mitsubishi 16T.

        Per vi har filmbevis att du ger järnet på låga varv sååååååååå
        http://alex.e4.org/Sviestad_060609/Sviestad_060609.wmv
        (3.56 in i filmen )
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #49
          ..nja det var väl varken från 2000rpm eller på fyran.. Det är bara då jag får boostpeak, sorry om jag var otydlig.
          Men jag uppskattar energin lagd på bevisföring!
          Last edited by per; 1 November 2007, 10:24.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #50
            Minnet är bra

            Jag minns det då jag stod brevid Tompa när han filma och vi hörde hur du gasade
            Last edited by Freddan72; 1 November 2007, 14:43.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #51
              Javisst lät det underbart..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment

              Working...
              X