Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grenrör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by alx
    Jag gillar också öl...
    Nä, har inte använt Christers mek.
    Bara använt mig av AutoAlfa. Och A-alt för avgasbyggen.

    Rask, vad har du för symtom vad gäller ditt grenrör?
    Dieselknatter vid kallstart... Går över när motorn har blivit varm. Blev successivt värre under den månad jag körde bilen innan jag ställde av den. Killarna lyssnade du drog efter fikat... David, tror jag (jag och namn...), tyckte det lät som det ev. kunde vara packningen. Vet inte vad han byggde den slutsatsen på.

    Som jag skrev tidigare vet jag inte om jag själv vill plocka ner de delar som behövs för att kolla vilket det är...

    Sedan kommer vi till problemet med ett grenrör som kostar 6870 kr i Sverige och runt 4000-5000kr om man beställer utomlands...

    Är det rimligt att få AutoAlfa att kolla, lämna bilen (fortfarande isärskruvad om grenrör behövs) och därefter beställa delar från nätet, förse dem med detaljer och att de skruvar ihop allt när jag fått grejerna?

    Alternativt,att de fixar en koll på en timme och ca 400-500 kr, lämnar diagnos och skruvar ihop allt (om grenrörssprickor)? Därefter kommer tillbaks med bilen när jag fixat delarna och de gör bytet...
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #17
      Klart du kan lämna in den hos Auto Alfa och låta dem titta på kärran. Det är inte helt omöjligt att grenröret har lossnat. Då är det ju bara å skruva fast skiten. Köp inget förrän du vet vad som är fel.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72
        Klart du kan lämna in den hos Auto Alfa och låta dem titta på kärran. Det är inte helt omöjligt att grenröret har lossnat. Då är det ju bara å skruva fast skiten. Köp inget förrän du vet vad som är fel.
        Prata inte om mitt grenrör sådär ... Det kanske hör att du kallar det en "skit", men vet aldrig med de här hetlevrade Italienskorna...

        De kan bli griniga vet du...

        Jag tror jag låter AutoAlfa smeka sina händiga händer över henne och varsamt skruva ihop hennes sköna komponenter framåt våren...

        Tack för inputen!
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #19
          Tror inte packningen går sönder (stål), däremot kan röret sitta löst som sagt. Hoppas du har tur då!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Det går lätt att kolla om genröret har sprickor genom att ligga under bilen och tiitta uppåt. Det underlättar givetvis med ficklampa och bortplockad täckplast OBS Det är lätt och ganska självklart??? Kan du inte se från ovan så hitta en annan betraktningspunkt. Låter det/luktar och du inte har några sprickor vid okulär besiktning underifrån har du ett löst grenrör.... EN SJÄLVKLAR BESIKTNING SOM SÅGER ALLT!!!
            Last edited by Kung; 12 January 2008, 01:32.
            Piaggio Purejet -06
            Fiat Coupe 20VT-98

            Comment


            • #21
              Annars kan du skruva av skyddsplåten och kolla själv...

              Ta av kylarfläkten (räcker med endast kylar fläkt låt kylaren sitta kvar), släpp på AC remen, skruva av AC-kompressor och flytta den så du kommer åt sista skruvar till skyddsplåten.

              Av med skyddsplåten så ser du klart och tydligt. Inte så mycket jobb om man vill göra det själv.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #22
                Låter inte helt omöjligt... Ska kolla framåt våren...

                Iofs kanske jag inte ska lite på Amir, om jag minns rätt köpte han på sig ett grenrör han inte behövde...?
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #23
                  Originally posted by rask
                  Låter inte helt omöjligt... Ska kolla framåt våren...

                  Iofs kanske jag inte ska lite på Amir, om jag minns rätt köpte han på sig ett grenrör han inte behövde...?
                  Just det!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X