Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dödar myten om Grenrör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dödar myten om Grenrör

    Fick ett grenrör från en 20vt analyserat hos en mekanisk verkstad. Visade sig vara gjort av gjutstål och inte vanligt gjutjärn som många skriver om. Detta kan vara förklaringen till att de som fått sina spruckna grenrör lagade av en duktig svetsare håller. Ingen avancerad avspänningsprocess behövs utan en upphättning efteråt för att släppa på spänningen är det enda som ska behövas.

    Så debatten om spruckna grenrör kanske får en ny vänding nu?
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Debatten om svetsning iaf! Då är det alltså upphettningen som folk har missat när de spruckit igen.

    Gjutstål. Jaha det finns sånt oxå!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hehe jajjemensan de finns det Den är inte lika matt på de behandlade ytorna och kolhalten är lite annorlunda vilket gör den mer svestvänlig
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Originally posted by TurboNimitz
        Hehe jajjemensan de finns det Den är inte lika matt på de behandlade ytorna och kolhalten är lite annorlunda vilket gör den mer svestvänlig
        Frågade på FCCUK och de trodde att det var gjutjärn (cast iron) och inte gjutstål (cast steel). I mina ögon känns det mest troligt då de faktiskt rostar en del de här rören och stål trodde jag var mer rosttåligt... Tror det är lämpligt med en ordentlig för och eftervärmning när grenröret ska lagas...
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #5
          Nja stål rostar oxå så just att det rostar är ingen säkerhet att det just är järn. Förvånar mig inte direkt att det är gjutstål då Italienarna är kända för noga och bra materialval under huven
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Originally posted by TurboNimitz
            Nja stål rostar oxå så just att det rostar är ingen säkerhet att det just är järn. Förvånar mig inte direkt att det är gjutstål då Italienarna är kända för noga och bra materialval under huven
            Två personer på Fccuk som tror att det är gjutjärn. Skulle kunna ringa Carlt på forumet som är experten imorn... Inga gjutstålssvetsmetoder innan...
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #7
              Ah jo tror gör dom allt jag väntar, dock kommer mina två utlåtanden från verkstadsfolk med över 30 år i branschen. Dom har sett det mesta så att säga
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #9
                Originally posted by TurboNimitz
                Ah jo tror gör dom allt jag väntar, dock kommer mina två utlåtanden från verkstadsfolk med över 30 år i branschen. Dom har sett det mesta så att säga
                Medans jag nu har ett utlåtande från Coupe-GUDEN själv (nej INTE Chris Bangle ), Carlt på det engelska Fiat Coupe-forumet. Han lever på att köpa, sälja, fixa coupe:r och delar till dessa, och han kan ALLT om dessa bilar. Han var helt säkert på följande:

                Grenröret är cast iron (gjutjärn) och INTE gjutstål (cast steel).
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #10
                  Men vad har han för belägg för att det är gjutjärn?
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #11
                    Cased closed, snackat med rask över tel Återkommer med mera snart gubbs
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #12
                      Har vi inte lärt oss att inte lita på UK-gubbar redan?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #13
                        Originally posted by per
                        Har vi inte lärt oss att inte lita på UK-gubbar redan?
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #14
                          Kolhalten hos gjutstål ligger på mellan 0,18%-0,50% , Gjutjärn ligger på i regel 2.5%-4,0%. Ju lägre % desto lättare att svetsa enkelt uttryckt. Så skillnaden är stor
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #15
                            Originally posted by TurboNimitz
                            Kolhalten hos gjutstål ligger på mellan 0,18%-0,50% , Gjutjärn ligger på i regel 2.5%-4,0%. Ju lägre % desto lättare att svetsa enkelt uttryckt. Så skillnaden är stor
                            Den skillnaden är vi nog överens om, frågan är snarare om Coupe-GUDen kan mer om Coupens grenrör än svets-GUDarna? Särskillt om Coupe-GUD svetsat ihop 10-20 st grenrör, och lever på sin kunskap och erfarenhet kring Couper? För min del är det tillräckligt med belägg för att tro på honom... Men å andra sidan känner jag inte dina killar...

                            Anledningen till att mitt grenrör är så blankt och fint är blästring+5h maskinslipande/putsande... Kanske därför killarna tror att det är gjutstål?
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment

                            Working...
                            X