nja dom kollade även på väggarna i hålen på den ytjämnheten.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Dödar myten om Grenrör
Collapse
X
-
With great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
-
Originally posted by TurboNimitz
nja dom kollade även på väggarna i hålen på den ytjämnheten.
Som det står på Wikipedia:
Den höga grafithalten (kol) gör att gjutjärn är lättbearbetat (fritt översatt).
http://en.wikipedia.org/wiki/Cast_iron
Lite mer info kring gjutstål, med tanke på dess egenskaper så är jag tveksam till att man skulle använda den till grenrörsgjutning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gjutst%C3%A5lLast edited by rask; 21 February 2008, 15:21.à la London designmarknad - www.alalondon.se
Comment
-
Läste lite här, killen som verkar veta vad han kan, sista inlägget, säger att nästa alla grenrör är gjutjärn:
http://www.hobartwelders.com/weldtal...ad.php?t=27304
<edit:
Ett till inlägg angående detta:
http://www.allbusiness.com/primary-m...1101179-1.html
Och på google får man 265 med träffar på "cast steel manifold" medans "cast iron manifold" ger 11 900 träffar...>Last edited by rask; 21 February 2008, 16:18.à la London designmarknad - www.alalondon.se
Comment
-
Material:
Här är fler källor som säger att grenröret i Coupen är gjutjärn och inte gjutstål:
http://www.fiatforum.com/cinq-sei-te...-owners-2.htmlLast edited by rask; 21 February 2008, 16:19.à la London designmarknad - www.alalondon.se
Comment
-
-hmallett-
"The Coupe manifold is cast (iron I think)"
-george md-
Almost all ex manifolds are cast iron
/
Båda två gissar och antar. Visst görs många grenrör i gjutjärn, no doubt about it, men att göra av gjutstål är lite exlusivare.
Det finns olika gjutstål:
Hög, låg och olegerade gjutsstål
Där höglegerade är nästintill rostfria, låglegerade har god värmetålighet och olegerade är utmärkta i seghet och svetsbarhet.
Så det beror på vilket av gjutstålen dom valt. Under varje legeringshalt finns ett antal olika variationer.
Hålen för pinnskruvarna är säkert efterbearbetade med ett brotsch lr liknande. Dock ger det inte samma ytfinhet som stålet har.
note: lättarbetat är inte samma som god svetsförmågaWith great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
Originally posted by TurboNimitz
-hmallett-
"The Coupe manifold is cast (iron I think)"
-george md-
Almost all ex manifolds are cast iron
/
Båda två gissar och antar. Visst görs många grenrör i gjutjärn, no doubt about it, men att göra av gjutstål är lite exlusivare.
Det finns olika gjutstål:
Hög, låg och olegerade gjutsstål
Där höglegerade är nästintill rostfria, låglegerade har god värmetålighet och olegerade är utmärkta i seghet och svetsbarhet.
Så det beror på vilket av gjutstålen dom valt. Under varje legeringshalt finns ett antal olika variationer.
Hålen för pinnskruvarna är säkert efterbearbetade med ett brotsch lr liknande. Dock ger det inte samma ytfinhet som stålet har.
note: lättarbetat är inte samma som god svetsförmåga
Jag hittills hittat en eller två motorer som har ett grenrör i gjutstål, någon 8-liters V8 om jag minns rätt. De 265 träffarna på "cast steel manifold" är 20 när man väl väl går igenom dem på Google (similar items)...
Har förstått att gjutjärn är värre att svets i än gjutstål, därav min tanke att det måste blir rätt ... Menade på att den fina ytan beror på att gjutjärn är mer lätt bearbetat än gjutstål. Den informationen jag hittat tyder tom på att gjutstål ger en grövre, mer svårbearbetad yta än gjutjärn...
Tror på Carlt & Co (CO=en till kille på FCCUK,, och två på Fiatforumet), sluta var så envis , grenröret är gjutjärn och måste svetsas därefter, dvs med uppvärmning etc...Last edited by rask; 21 February 2008, 21:50.à la London designmarknad - www.alalondon.se
Comment
-
Originally posted by rask
Exclusivt alright, finns knappt:
Jag hittills hittat en eller två motorer som har ett grenrör i gjutstål, någon 8-liters V8 om jag minns rätt. De 265 träffarna på "cast steel manifold" är 20 när man väl väl går igenom dem på Google (similar items)...
Har förstått att gjutjärn är värre att svets i än gjutstål, därav min tanke att det måste blir rätt ... Menade på att den fina ytan beror på att gjutjärn är mer lätt bearbetat än gjutstål. Den informationen jag hittat tyder tom på att gjutstål ger en grövre, mer svårbearbetad yta än gjutjärn...
Tror på Carlt & Co (CO=en till kille på FCCUK,, och två på Fiatforumet), sluta var så envis , grenröret är gjutjärn och måste svetsas därefter, dvs med uppvärmning etc...à la London designmarknad - www.alalondon.se
Comment
-
Ja varför gå på några folk på något forum istället för proffesionella personer som jobbar med materialet varje dag i maskinell bearbetning som Vet hur materialen betéer sig efter under och före bearbetning.
Jag hävdar gjutstål tills riktiga belägg finns och är det gjutjärn så fäster inte svetsen och inget har hänt. Så varför vara så ensiv själv
Men rask, Fiat har inget "a" i slutet.Last edited by TurboNimitz; 21 February 2008, 22:41.With great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
Sedan kan det även vara så att under bilens utveckling kan materialet ha bytts och gått över till gjutstål lr gjutjärn. Lr som du sa över tel, att man har gjutit samman gjutjärnsrör med gjutstålsplattor.With great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
Kom igen skicka in till labb! Är det bara jag som har fastnat i denna tråd som om det vore en bra däckare?
Comment
-
Gör ett borrprov annars med ett litet borr på ett ställe som inte märks lr påverkar detaljen. Blir det spånen så är det stål blir det pulver är det järn.With great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
Originally posted by TurboNimitz
Gör ett borrprov annars med ett litet borr på ett ställe som inte märks lr påverkar detaljen. Blir det spånen så är det stål blir det pulver är det järn.à la London designmarknad - www.alalondon.se
Comment
-
Tyckte det blev spån..
Comment
-
ja du borrade när du gjorde för pinnskruvarna va? då handen integrerades i grenröret?With great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
Comment