Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dödar myten om Grenrör

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    nja dom kollade även på väggarna i hålen på den ytjämnheten.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #17
      Originally posted by TurboNimitz
      nja dom kollade även på väggarna i hålen på den ytjämnheten.
      Kan ju vara så att hålen är gjorda i efterhand i någon form av bearbetningsprocess? Förmodligen borrade i efterhand med tanke på finishen och med tanke på att det även finns gängade hål för de två pinbultarna...

      Som det står på Wikipedia:

      Den höga grafithalten (kol) gör att gjutjärn är lättbearbetat (fritt översatt).

      http://en.wikipedia.org/wiki/Cast_iron

      Lite mer info kring gjutstål, med tanke på dess egenskaper så är jag tveksam till att man skulle använda den till grenrörsgjutning:

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Gjutst%C3%A5l
      Last edited by rask; 21 February 2008, 15:21.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #18
        Läste lite här, killen som verkar veta vad han kan, sista inlägget, säger att nästa alla grenrör är gjutjärn:

        http://www.hobartwelders.com/weldtal...ad.php?t=27304

        <edit:
        Ett till inlägg angående detta:

        http://www.allbusiness.com/primary-m...1101179-1.html

        Och på google får man 265 med träffar på "cast steel manifold" medans "cast iron manifold" ger 11 900 träffar...>
        Last edited by rask; 21 February 2008, 16:18.
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #19
          Material:

          Här är fler källor som säger att grenröret i Coupen är gjutjärn och inte gjutstål:

          http://www.fiatforum.com/cinq-sei-te...-owners-2.html
          Last edited by rask; 21 February 2008, 16:19.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #20
            -hmallett-
            "The Coupe manifold is cast (iron I think)"

            -george md-
            Almost all ex manifolds are cast iron

            /
            Båda två gissar och antar. Visst görs många grenrör i gjutjärn, no doubt about it, men att göra av gjutstål är lite exlusivare.


            Det finns olika gjutstål:
            Hög, låg och olegerade gjutsstål
            Där höglegerade är nästintill rostfria, låglegerade har god värmetålighet och olegerade är utmärkta i seghet och svetsbarhet.

            Så det beror på vilket av gjutstålen dom valt. Under varje legeringshalt finns ett antal olika variationer.

            Hålen för pinnskruvarna är säkert efterbearbetade med ett brotsch lr liknande. Dock ger det inte samma ytfinhet som stålet har.


            note: lättarbetat är inte samma som god svetsförmåga
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #21
              Originally posted by TurboNimitz
              -hmallett-
              "The Coupe manifold is cast (iron I think)"

              -george md-
              Almost all ex manifolds are cast iron

              /
              Båda två gissar och antar. Visst görs många grenrör i gjutjärn, no doubt about it, men att göra av gjutstål är lite exlusivare.


              Det finns olika gjutstål:
              Hög, låg och olegerade gjutsstål
              Där höglegerade är nästintill rostfria, låglegerade har god värmetålighet och olegerade är utmärkta i seghet och svetsbarhet.

              Så det beror på vilket av gjutstålen dom valt. Under varje legeringshalt finns ett antal olika variationer.

              Hålen för pinnskruvarna är säkert efterbearbetade med ett brotsch lr liknande. Dock ger det inte samma ytfinhet som stålet har.


              note: lättarbetat är inte samma som god svetsförmåga
              Exclusivt alright, finns knappt:

              Jag hittills hittat en eller två motorer som har ett grenrör i gjutstål, någon 8-liters V8 om jag minns rätt. De 265 träffarna på "cast steel manifold" är 20 när man väl väl går igenom dem på Google (similar items)...

              Har förstått att gjutjärn är värre att svets i än gjutstål, därav min tanke att det måste blir rätt ... Menade på att den fina ytan beror på att gjutjärn är mer lätt bearbetat än gjutstål. Den informationen jag hittat tyder tom på att gjutstål ger en grövre, mer svårbearbetad yta än gjutjärn...

              Tror på Carlt & Co (CO=en till kille på FCCUK,, och två på Fiatforumet), sluta var så envis , grenröret är gjutjärn och måste svetsas därefter, dvs med uppvärmning etc...
              Last edited by rask; 21 February 2008, 21:50.
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #22
                Originally posted by rask
                Exclusivt alright, finns knappt:

                Jag hittills hittat en eller två motorer som har ett grenrör i gjutstål, någon 8-liters V8 om jag minns rätt. De 265 träffarna på "cast steel manifold" är 20 när man väl väl går igenom dem på Google (similar items)...

                Har förstått att gjutjärn är värre att svets i än gjutstål, därav min tanke att det måste blir rätt ... Menade på att den fina ytan beror på att gjutjärn är mer lätt bearbetat än gjutstål. Den informationen jag hittat tyder tom på att gjutstål ger en grövre, mer svårbearbetad yta än gjutjärn...

                Tror på Carlt & Co (CO=en till kille på FCCUK,, och två på Fiatforumet), sluta var så envis , grenröret är gjutjärn och måste svetsas därefter, dvs med uppvärmning etc...
                Ursäkta jag är lite grinig men titta i min "Aaarggghh!!!!! F*tta!!!!"-tråd så förstår du...
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #23
                  Ja varför gå på några folk på något forum istället för proffesionella personer som jobbar med materialet varje dag i maskinell bearbetning som Vet hur materialen betéer sig efter under och före bearbetning.
                  Jag hävdar gjutstål tills riktiga belägg finns och är det gjutjärn så fäster inte svetsen och inget har hänt. Så varför vara så ensiv själv

                  Men rask, Fiat har inget "a" i slutet.
                  Last edited by TurboNimitz; 21 February 2008, 22:41.
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #24
                    Den här diskussionen kommer ju inte ta slut förrän någon tar ett prov och skickar in till ett labb.
                    I Trust In Thrust

                    Comment


                    • #25
                      Sedan kan det även vara så att under bilens utveckling kan materialet ha bytts och gått över till gjutstål lr gjutjärn. Lr som du sa över tel, att man har gjutit samman gjutjärnsrör med gjutstålsplattor.
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #26
                        Kom igen skicka in till labb! Är det bara jag som har fastnat i denna tråd som om det vore en bra däckare?
                        Fiat Coupe 20VT Plus -99
                        "Trying is the first step towards failure"

                        Homer S

                        Comment


                        • #27
                          Gör ett borrprov annars med ett litet borr på ett ställe som inte märks lr påverkar detaljen. Blir det spånen så är det stål blir det pulver är det järn.
                          With great power comes the bitches
                          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TurboNimitz
                            Gör ett borrprov annars med ett litet borr på ett ställe som inte märks lr påverkar detaljen. Blir det spånen så är det stål blir det pulver är det järn.
                            Väntar med spänning på resultatet...
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #29
                              Tyckte det blev spån..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                ja du borrade när du gjorde för pinnskruvarna va? då handen integrerades i grenröret?
                                With great power comes the bitches
                                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                                Comment

                                Working...
                                X