Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen la bara av

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilen la bara av

    Hej

    Nu är jag inte glad, bilen fick jag lämna på en parkering ut i stan...
    Skulel starta den i morse för o åka o handla, den vägrar starta. Har batteri o allt, startmotorn går normalt men ingen händer helt plötsligt.

    Försöker putta igång den så går den igån utan problem, kör den till affären den rycker till 1 lr 2 ggr medan ja kör,samtidigt tänds motorlampan sen slocknar den o bilen fortsätter. När ja kom frm till affären skulle ja backa o parkera så slockna bilen av sig själv, sen har ja inte kunnat putta igång den heller så fick lämn den där ute.

    Några konkreta spontana förslag på vad det kan vara!?
    Last edited by Joksi; 4 June 2008, 18:10.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Precis vad som helst är jag rädd..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Men det är väl jävla märkligt att den gick att putta igång, men inte med startmotorn? Och när den slocknade efter 2 km så gick det inte o putta igång den längre heller...
      Under dem 2 km så gick den som vanligt i ettan o tvåan, men när ja la i trean o fortsatte köra så rycker den till rejält o den röda insprutarlampan tänds, så prova j växla ner o då slockna lampan efter 10 s o så tändes den igen när ja la in trean, sen gick de bra i trean o på parkeringen slockna den, typ som bensinstopp brukar te sig dock har den mer än halv tank.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Hmmm , låter nästan som något slag av Luft / Bränsleproblem

        Comment


        • #5
          Hmm... det kan inte var fukt? Iom att det hände just idag när all snö smält o de e fuktigt o regnigt ute??
          Eller tändningen som kanske stått fel länge, eftersom den har gått mkt ojämnt på tomgången
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Har bilen nån typ av tomgångsventil eller luftmassemätare ?
            Kan kanske vara nån av dom som krånglar isåfall .

            Vet tyvärr själv inte hur motorn ser ut på en coupé .

            Visst kan det krångla pga. fukt men tror inte det i det här fallet , tänker på att du har haft ojämn tomgång länge .

            Comment


            • #7
              När jag säger ojämn tomgång så menar jag inte att tomgången går upp och ner på varvmätaren, för det gör den inte.
              Det jag menar är att motorn "spinner" inte jämnt, ni vet så man nästan inte märker att motorn är igång på tomgång, utan motorn/biln smårycker och hoppar varje gång man ställer sig på tomgång. Bilen typ gungar...känns som att motorn inte jobba rent och jämnt där.

              Därför jag funderar generellt på tändningen...om den står rätt så att säga överhuvudtaget

              Sen att insprutningslampan tänds varje gång bilen rycker till medan man kör, får en ju och fundera vilka delar i systemet som kan ge utslag på insprutarlampan liksom.
              Last edited by Joksi; 21 March 2008, 15:39.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                kolla efter banan i avgassystemet >.<

                jantelagen regerar i sverige =/
                www.garaget.org/Lx3me

                Comment


                • #9
                  Det är väl dumt att sitta här och spekulera, om motorfellampan lyste så finns ju felet lagrat i databoxen
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    bilen får ingen gnista eller soppa och du kommer aldrig att kunna putta igång den...

                    har du lekt brevid handtaget till motor huvet nånting? dragit kablar eller nåt? det sitter en liten svart grej där som ska bryta ström/bränsle om bilen voltar, den kan döda bilen på det viset.

                    eller om jag minns rätt, kamaxelvariatorn, den kan få samma symptom..

                    kolla om du har gnista till att börja med, kolla sedan om du har bränsle, när du har svar så kan man söka vidare.

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      ...hur går det Joksi?
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        Jo, dumt att kanske spekulera, mennär man e desperat o vill få igång bilen. Hade den först varit sten död så hade jag släppt det, men jag rullade igång den 10 min innan den slocknade helt. Sen fick den stå över dagen igår, provade starta och putta igång den på kvällen också men den är stendöd.
                        Jag hör att bensinpumpen går, så det är det inget fel på. Har även kollat säkringen till insprutarsystemet som sitte rpå torped väggen, den är också hel.

                        Har ej varit och rotat någonstans vid förarpedalerna, faktiskt. Lämnade den bara helt vanligt torsdag eftermiddag för att komma ut fredag förmiddag och möta den bara tryckandes på startmotorn. MEn kunde iaf putta igång den lätt då, nu vill den ju stendöd ingenting =S

                        Fick bogsera den hem till vår parkering, nu står den där över helgen. Vet ej riktigt, hade de varit ett fel som man kunde åka iväg med hade de varit en sak, men nu startar inte bilfan och då är det ganska så svårt och få den iväg så man kan kolla tändning,tändstift osv eller felmeddelande i datorn... tråkigt värre.

                        Jag upptäckte dock EN sak under motorhuven när jag satt och glodde, nedan bild. Ser ni den röda "pluppen", på den satt en kontakt och en kabel som kommer ner underifrån motorn men den har lossnat har jag märkt. Vad fan kan det vara?
                        Om ni inte ser på bilden vart det är nånstans, så kan jag säga att det är precis snett under fördelarlocket, på högersida rakt ut från motorblocket.
                        Attached Files
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          det där är bara en tempgivare, så den borde inte ha ngt med det hela att göra. Kolla som fadi säger alla elementära grejer såsom gnista,bränsle osv.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            okej, tempgivare?eftersom den sitter vid termostaten, kan de va tempgivare till motortempen? kanske den som gör att bilend rar mycket bensin då...
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Fick tips av en kille, han tror med största säkerhet att det är jordningen som spökar... Han menar på att om bilen bara stått och sen inte startar så måste de va något skumt, och inte nån enstaka del för en del kan inte bara gå sönder av att stå på parkeringen..
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X