HAr hört att startspray kan få bilen att start igång och gå på det, förutsatt att det är bränsleproblem och inte tädning. Tyvärr vet jag inte hur man använder sånt, men misstänker att det inte är nåt svårt. Vart sprayar jag nånstans och hur gör jag?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Bilen la bara av
Collapse
X
-
Har äntligen kunnat få iväg bilen till Fiat.
De läste av felkoderna, och det gav följande.
1. Lambdasond
2. Fas sensor
3. RPM sensor
4. Vatten sensor
5. Startspärr
Lambdasond visste jag om att den krånglat ett bra tag, fick en sådan felkod ständigt ett tag i somras. Vatten sensorn måste vara den där sladden som gått av som jag nämnt tidigare i tråden.
Det jag dock inte blir klok över är startspärr koden, de rensar felkodsminnet men den går ej bort. Hur kan detta komma sig när 95orna ej har startspärr? (uppgifter jag någon gång fått ta del av här på forumet)
Och det skulle väl vara konstigt, om den nu hade det, att den "aktiveras" av sig själv medan den står på parkeringen!?
Nej, det måste vara något tokigt där, iom att bilen faktiskt ryckte sporadiskt veckorna innan den slutligen la av. Är det startspärr så skall det ske bums och inte successivt väl...
Dessutom, ska väl motorn inte kunna startas överhuvudtaget om startspärr finns och gått igång. Min har ju starta ett par tillfällen samt andra tillfällen smällt från avgassystemet.
Det får mig istället att fundera över de andra sensorerna, vad gör RPM och fas sensorn för något? Kan det möjligtvis ha något att göra med att bilen inte vill starta riktigt, och de få gånger den gör det att den dör efter 10 s på tomgång?
Och hur mycket/på vilket sätt påverkar en dålig/knasig lambdasond motorn?
Skulle uppskatta om någon har denna kunskapen och kan ge svar på mina frågor, eftersom det kan avgöra hur vi skall fortsätta felsökningen.
Jag hoppas anturligtvis på någon av ovannämnda sensorer, vilka ju registrerar fel. Startspärr vore lite konstigt med tanke på 1) 95a skall ej ha en och 2) bilen har ju tidigare under dessa två år varit på verkstad och de har pillat och haft sig och har aldrig varit något som helst problem med nån startspärr, dvs även om motorn i princip nästan varit isärplockad.
Comment
-
Fas och rpm sensor är nog de som läser av vart vev och kamaxel befinner sig.
Startspärr kan man se på nyckeln om man har. Den silver/alufärgade nyckeln har ju en liten blå grej i hörnet om det är startspärr i bilen. Är nyckeln helt i metall har man ingen. Eller är jag helt ute och cyklar?
Panda 169
Comment
-
Jag har en svart nyckel, alltså vanlig nyckel liksom med svart gummi vart det står Fiat på. Sedan har jag vid ett tillfälle gjort en kopia, som är en enkel klumpig plåtnyckel.
Ang sensorerna, frågan är då vilken inverkan det gör att dem ej verkar fungera enligt felkoderna?
Comment
-
Originally posted by Jim
Startspärr kan man seGtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
S/y Mascot
S/y Rebell
20vT
Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur
Comment
-
Nu är jag inte helt hundra på detta men om det finns en logga på nyckeln som på bilden nedan så ska det finnas startspärr. Kan hända att Fiat använt samma nycklar till alla coupéer vare sig de har startspärr eller inte.
Köra runt med en trasig lambdasond hade jag aldrig gjort med en bil jag bryr mig om. Den mäter syre och bränsle blandningen, är den trasig kan den få motorn att antigen gå för fett eller för magert.
Ang fas och rpm sensorn är det som Jim säger. De kan mycket väl vara boven i att den inte startar.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
pazzo
Jag har ingen gul nyckellampa, eller den lyser aldrig och har aldrig gjort det.
84jr0
den loggan finns ej på min nyckel, som sagt det är en fullständigt enkel nyckel med gummi där det står FIAT. Inget mer än så.
En av flera anledningar till varför jag inte förstår varifrån den felkoden om startspärr kommer ifrån...
Okej, så du tror sensorerna kan orsaka mitt problem. Finns det kanske någon som säkert kan dra en paralell, dvs om nån vet exakt vad de sensorerna gör och då borde man kunna veta om det kan ge denna effekt?
Jo, ja vet, borde bytt lambda sonden men vid det tillfället registrerade den fel bara ytterst sällan, och ibland glömde jag det helt enkelt. Kan enligt vad du säger isf vara anledningen till varför min bil avgudar bensin något anmärkningsvärt,oavsett vad ja gjort med den i serviceväg.
Comment
-
Eter att ha kollat lite i manualen så står det, jag citerar:
The vehicle will not be able to work if the defect affects one of the following parts:
- rpm and TDC sensor,
- power module and ignition coil,
- fuel pump,
- injectors,
- control unit fuses or supply circuits.
Källa: http://www.polak.ch/coupemanual/Engi...2016v%20nt.htm ---> Sida 17
Efter sidan 17 kan du forstätta läsa om vad som händer vid start och vad rpm sensorn gör.
Med andra ord byt den om den är trasig. Var sitter den? Kolla samma länk som ovan på sida 1. Den är markerad med nr 3.
Värt att kolla först att kablage och kontaktstycken är hela innan du köper en ny. Har du tur räcker det med en rengörning av kontakten.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Tack för länken och informationen. Det ser lite ljusare ut nu, jag hoppas verkligen på till att börja med RPM sensorn!
Så vitt jag kan urtyda från bilderna och ritningarna så skall RPM sensorn finnas innanför kamremskåpan, stämmer det?
Frågan är då, räcker det bara att ta bort kamremskåpan eller måste kamremmen och allt loss??
Och så två frågor till, om jag behöver en ny RPM sensor, finns den bara på Fiat och vad kan den tänkas kosta? Ett par hundralappar eller ett par tusenlappar liksom?
Samt, ingen som vet vad Fas sensorn är för något?
Vad gäller vattensensorn, den kan vi nog fixa eftersom jag har sett att kabeln har lossnat från kabelskon på kontakten.
Comment
-
Fråga verkstan som läste av felkoderna så kan de säkert förklara och ge priser på delarna.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Jo, blir det nog hur som helst.
Tänkte bara, det finns säkert någon här som vet, om inte ca pris så iaf om man är tvungen att avmontera kamremmen. Varför jag frågar är ju uppenbart, om man behöver demontera detta så blir ju arbetskostnaden skyhög bara för att komma åt och byta en sensor så att säga. Sen är jag rädd för att jag hört att plocka man loss kamremmen så bör man byta den även om man har så mycket som halvvägs kvar tills bytesintervallet.
Ary, du borde ju lämpligtvis kunna svara på detta?
Comment
-
Jag gissar på att man inte behöver demontera kamremen för att byta sensorn...Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by Joksi
Tack för länken och informationen. Det ser lite ljusare ut nu, jag hoppas verkligen på till att börja med RPM sensorn!
Så vitt jag kan urtyda från bilderna och ritningarna så skall RPM sensorn finnas innanför kamremskåpan, stämmer det?
Frågan är då, räcker det bara att ta bort kamremskåpan eller måste kamremmen och allt loss??
Och så två frågor till, om jag behöver en ny RPM sensor, finns den bara på Fiat och vad kan den tänkas kosta? Ett par hundralappar eller ett par tusenlappar liksom?
Samt, ingen som vet vad Fas sensorn är för något?
Vad gäller vattensensorn, den kan vi nog fixa eftersom jag har sett att kabeln har lossnat från kabelskon på kontakten.
Till Corsan kostar den 1000:-
Comment
Comment