Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen la bara av

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: vad..

    Originally posted by alex102
    ..Var det som var fel på det rådet..? Rpm givare är ju detsamma som Hallgivare i många bilar.. Vevaxelgivare kollar man alltid..menmen!

    När det gäller lambdasonder så är det, allmänt känt att det är OLIKA material i en biltemasond, och en Hella, eller Boschsond.
    Jag har en Tempra som mer eller mindre hoppa fram med en biltemasond för den hann inte REGLERA blandningen som den skulle! Åkte till Autoexperten o köpte en Hella, och bilen har funkat perfekt i 2 år. Har man inte råd att köpa orginal o bra grejor ska man inte köra coupe, o tro att man e bilmek, menar jag bara! O SEN bli ARG!!! Biltemagrejor håller ojämn kvalite. Alla vet det utom du, tydligen. Snacka om sur kommentar. Jag gav inget dåligt råd, utan du kan inte skilja på äpplen o päron.
    När det gäller Champion auto, så menar jag i Malmö.
    BAH.

    Mvh Alex.
    Det var mycket fel på det, för som jag sa, hade du bara följt med i tråden och inte hoppat in sådär så hade du vetat att jag hade redan bytt RPM sensor. Vad gäller om hallgivare är samma sak, kan jag inte säga något om, just av de skälet att jag inte är en mekaniker och har aldrig påstått något liknande heller!

    Ja visst kan det vara så om Biltema sonden, men faktum är att vid en enkel google sökning så får jag fram lika många positiva som negativa erfarenheter. Vilket inte säger mig att jag tvunget ska hålla mig ifrån det, som sagt, det är enormt mycket billigare jämfört med ett annat märke.

    Om du syftar på att min bil hoppar, så beror det definitivt inte på Biltema sonden, som i ditt fall. Det gjorde den även innan, så det har med något annat att göra.

    Det där med att ha råd, väldigt många handlar på Biltema och det beror inte alltid att man inte har råd. Enligt mig iaf, så beror det på att vara aningen prismedveten och att prova med de billigare alternativen innan man dömer ut dem, för faktum är garanti har man även på Biltema och skulle det visa sig att jag kan bevisa att den här sonden registrerar fel så är det bara att lämna tillbaks den.
    Att köra Coupé har ingenting med att ha råd att göra, det gäller vilken bil som helst, Coupé är inget lyxigt på något sätt alls. Det var ganska så dumt och obefogat sagt.

    Visst skiljer jag på "päron och äpplen", det är snarare du som gjorde ett felaktig inhopp i tråden helt enkelt utan att bidra med så mycket, plus en allmänt negativ vibb i posten. Då får man liknande tillbaks tror jag.
    Last edited by Joksi; 18 June 2008, 16:39.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • Hur som helst, om ingen här reagerar på min beskrivning om tomgångsventilen (att något är fel), så undrar jag vad som annars kan orsaka sådant här beteende ibland ? Dvs, om någon har ett förslag eller rent av erfarenhet?
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • Finns det inte en luftskruv i spjällhuset el. liknande på 16v motorerna? Som man ställer tomgången med, innan tomgångsmotorn reglerar. Alltså, för att få de där 800rpm'en som den sen ska utgå ifrån.

        Panda 169

        Comment


        • Japp, det finns det ju.
          Det är den jag menar att man skruvar på, enligt verkstadsmanualen, efter att bilens motorfläkt gått igång minst 5 ggr (sk servicetemperatur 90-95 gr), med all elektriskt utrustning avstängd och med tomgångsmotorn urkopplad.

          Sen är tydligen tanken när man justerat rätt, så skall man koppla tillbaks tomgångsmotorkontakten och det ska inte förändra sig utan den skall återgå till samma tomgångsvarvtal.

          Kan ju alltid testa det, för om jag tolkat det rätt så innebär väl det att när man väl kopplat bort tomgångsmotorn så ska inte varvet ligga på 500-600, vilket det gör och tomgångsmotorn i mitt fall sen reglerar upp.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • jag...

            ...såg att du bytt rpm sensor(hallgivare). Därför ifrågasatte jag varför du inte läste mitt nästan 2 mån gamla inlägg. Alltså hoppade jag inte in i tråden.. När det gäller exklusivitet på coupen, så holler jag med, om att den inte är mer än andra, men jag tänkte mer,med reservdelspriser..
            Mvh Alex.

            Comment


            • Jo, om du syftar på hallgivare så stämmer det du säger, men du envisades med att prata hallgivare o jag rpm sensor/vevaxellägessensor så hur skulle jag kunna veta va du syftar på.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • Jag har lyckats med nya observationer om man säger så. Vet ej om det är 100%, har inte kunnat följa de flera dagar i sträck. Men eftersom det håller sig runt 15-20 grader för det mesta ute, så är det ganska så skönt och ha AC på i bilen, det jag däremot har märkt två kvällar när jag varit ute och kört rundor med AVn avstängd, att bilen inte alls betett sig som tidigare beskrivet...

                Så, min fråga nu, kan den här observationen bidra till något användbart? JAg vet sedan tidigare att AC tar styrka från motorn, men det ska väl inte vara så illa att bilen går halvbra. Trött är inte = dåligt och ojämnt liksom.

                För övrigt så har ja nu kört nästan 20 mil med insprutningsrengöringsmedlet i tanken, och märker heller inte skillnad så just det här har iaf inte med mitt problem att göra.

                Vidare så ska ja till Fiat och läsa felkodsminnet (igen) på måndag, så vi får se vad som står där då. Tvivlar på nån ny kod iaf, som skulle kunna ha med hära att göra. Hoppas i första hand såklart att något försvunnit, och att det som är kvar går att nollställa och inte kommer tillbaks.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • Har varit på felkods avläsning igen, nollade datorn, startade bilen och lampan tändes igen. Så dem kllade igen vad det är för felkod, då var det bara ett fel registrerat på nytt, Phase sensorn: signal pattern sequence. Vad det nu betyder?

                  Fick även en lösning på det här felmedd med startspärr, "Fiat specialister" som dem är hade dem valt i programmet 16v 2.0 med startspärr, varav programmet förväntade sig info om startspärr från ECUn. Tog dem rätt sen, utan startspärr, så fanns det inga felkoder
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • tjena!


                    denna tråden blev väldigt lång, så jag tänkte fråga dig direkt, hur fick du igång bilen, vad var det för fel??

                    jag har fått samma problem med min fiat.

                    tacksam för svar!

                    MVH Rickard

                    Comment


                    • Originally posted by MCdrive
                      tjena!


                      denna tråden blev väldigt lång, så jag tänkte fråga dig direkt, hur fick du igång bilen, vad var det för fel??

                      jag har fått samma problem med min fiat.

                      tacksam för svar!

                      MVH Rickard
                      Ja du, huvudfelet som alltså gjorde att bilen la av helt var skadat kablage till RPM/TDC sensorn (smält). Har läst på andra forum efteråt att det tydligen inte är ovanligt på Coupén, och nån mer Alfa tror jag det var, pga konstruktionen, eller rättare sagt hur dem dragit kablaget från torpedväggen ner till höger fram däck där sensorn sitter.

                      Enligt verkstadsmanualen kommer bilen aldrig och starta om den sensorn är kass,så det var ju min huvudsakliga lösning. Om det skulle vara samma fel hos dig, så måste insprutarlampan lysa konstant, dvs så fort du sätter på tändningen för signalen från RPM sensorn är något av det första ECUn förväntar sig när man ger ström.
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • Av en slump när jag kollade efter en sak under huven, märkte jag att kontakten som sitter på födelaren (antagligen det som registrerat felkod phase sensor) var lite lös, så ja plockade bort den o skulle trycka in den igen, men märkte att den inte klickar till så som exakt likadan kontakt, fast på tomgångsmotorn, gör.

                        Så plockade loss den igen, tittade i den o passade på och fila bort lite skit o oxid, sen provade jag bara o vända på kontakten och sätta dit den på omvänt håll så att säga, då sjönk den ner och det kändes som att den satt på fel håll nu!?

                        Hur som helst, startar bilen ch till min förvåning tänds inte lampan omgående, den har fram tills nyligen lyst konstant.

                        Kör en sväng, den tänds efter 1 km när ja stannar på trafijkljus, sen slocknar den efter kanske 20 s när ja börjar köra, sen tändes den ett par ggr då och då, speciellt när jag stannade på trafikljus. Men det är ju ett litet framsteg, vet inte vad som orsakar det där sporadiska tändandet av lampan, mer än att jag förstått att m signalen från fördelaren (phase sensorn) inte går fram så lyser lampan så fort man vrider om tändningen, så antagligen funkar den signalen bra nu efter att ja pillat med kontakten.

                        Hmm...
                        Känns också som att ryckandet jag haft problem med, verkar ha försvunnit, har kört två dagar ett par svängar och den skulle feinitivt ha ryckt några ggr iaf men det gjorde den inte nu..
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment

                        Working...
                        X