Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite mysko laddproblem "Give me back my horses" :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite mysko laddproblem "Give me back my horses" :(

    Bytte turbo förra året till en lågmila begagnad i fint skick. Gick som satan och efter ungefär halva säsongen ställde jag manuellt ner laddet med en pysventil (ja fy skam på torra land). ner till 0,9 då bilen skulle gå pendlar trafik och lugna körkortet lite...
    När jag sedan i slutet på säsongen skulle ställa upp det var det kvar på 0,9 max. Sa väl mest hmm och ställde av henne i väntan på mecket.

    Nu vid påställning laddar hon ännu mindre, kan pressa upp henne i 0,7 max..och detta med öppen pys.

    Gissar på en kass wastegate/dump (som iof är ny) och eller någon slang som kan vara dålig.

    Tänkte mest höra om någon anna varit med om ungefär samma eller har tips. Har öglat igenom liknande problem.
    Är mitt i felsökande men tips är alltid trevligt
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Jag hade börjat med att kolla EBV:n om jag var du. Rengöra den och se så slangarna/sladdarna är i bra skick och inte ligger i kläm. Hade samma problem med min bil. Turbon laddade mindre och mindre. Min EBV låg löst och hade därför rört sig när jag körde. Jag tror ju inte din EBV ligger löst, men du kan ju titta till den iaf.
    14+

    Comment


    • #3
      kör med mekanisk pysventil o ingen ebv
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Prova o koppla in EBVn igen o se vad du får ut?

        Comment


        • #5
          de e en idé , lr kika in i turbinhuset....om man vågar efter vad andra hittat ;D
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Om du bara har 0.7 bar vid helt öppen pysventil så lutar det väl åt att WG är fel. Den har kanske stannat i öppet läge . När får du 0.7 bar, vid låga eller höga varv?
            Last edited by Freddan72; 22 April 2008, 11:15.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Är ju enkelt att kolla om det är WG, bara ryck slangen från pysen ner dit och kör en aning försiktigt en liten runda.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Freddan72
                Om du bara har 0.7 bar vid helt öppen pysventil så lutar det väl åt att WG är fel. Den har kanske stannat i öppet läge . När får du 0.7 bar, vid låga eller höga varv?
                De e vi hög varv/hastigheter alltså med högt gastryck som jag har högst ladd. I min värld låter de som WG...men att dra ur slangen till den låter väll lite risky?
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Precis som du säger så om den hade gett max vid låga varv så hade jag gissat på läcka, men eftersom den ger max vid höga så lutar det åt att WG står helöppen. Du kan ju testa med att sätta en slang mellan kompressor och WG. Då ska du bara få 0.6 Bar (grundtrycket).

                  Om man bara rycker ut slangen till WG så kommer ju laddtrycket skena om WG är stängd. Lite riskfyllt om du frågar mig Fast det är ett sätt att kolla om WG är stängd eller ej.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Ah smart, ska försöka sätta ihop insuget idag och testa förbikoppla
                    Inte varit under och skruvat så mycket med turbon men är det lätt att nån WG för byte?
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Dåså lite uppdatering här då:

                      Detta är demonterat och kollat /trycktestat:
                      - tryckrör/insugsrör till/från turbo
                      - Wastegate och dump
                      - SMIC
                      - Vacuumslangar
                      - Databoxen (återställd)

                      Finns inte så mycket mer att säga mer än att riva ner turbon nästa vecka. Denna byttes förra året i slutet på säsongen mot en beg som gått 3000mil och var i mycket gott skick. Lite tråkigt och fortfarande ett mysterium vad som kan orsakat.

                      Återkommer i nästa vecka med mer info.
                      :/
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Skruvat pysen åt fel håll?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Ett tips bara. Har du kollat den atmosfäriska trycksensorn? Det borde iof synas när du läser ut felkoder vilket jag antar att du har gjort.. Låter iof inte riktigt som det, men det skadar inte att kolla.
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Aloha
                            Ett tips bara. Har du kollat den atmosfäriska trycksensorn? Det borde iof synas när du läser ut felkoder vilket jag antar att du har gjort.. Låter iof inte riktigt som det, men det skadar inte att kolla.
                            jahah du...de va Rosso som gjorde diagnosen och sa bara i stil med att "Den har gått ner i felsäkert läge". Men de e e sant som du säger, kan vara en grej o kika på
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by novisen
                              Skruvat pysen åt fel håll?
                              EBV är rengjord och inkopplad
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment

                              Working...
                              X