Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gbg's slappaste verkstad, Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gbg's slappaste verkstad, Rosso

    Har som sagt problem med laddet, antagligen med stor sannolikhet pga en spricka på trycksidan i turbosystemet.
    Var förbi med Freddan på deras öppethusdag på Rosso, mest för att kika på bilarna, men vi va lite sena så de va typ inget kvar att se. Nu så till historien:

    Bor 2hållplatser ifrån Rosso och tänkte att de vore perfa att lämna bilen hos dom för att felsöka läckaget. Har tidigare fått turbon förstörd pga en engine flush men alla förtjänar väll två chanser här i livet och en tid för felsökning bokades in på tisdag denna vecka.
    Lämnar dels en muntlig + skriftlig instruktion att FÖRST kolla trycksidan för läckage och SEDAN kolla felkoder från styrboxen. Även notis om att dom ska ringa INNAN dom påbörjar och om dom hittar nått.

    Hör inget under hela tisdagen varpå jag åker dit på eftermiddagen. Då står bilen fint parkerad utanför. Från mekens håll får jag kommentaren "någon har mixtrat med din bil" vilken han menar, du har pysventil istället för EBV och därför funkar det inte...konstigt när man kört pys i snart 1,5 säsong..hmmm
    Genom felkoderna såg dom att bilen lagt sig i limp-home läget och därav dålig effekt o ladd....enligt dom.
    "Det är bara att koppla in EBV'n så ska allt funka igen" fick jag som löfte...Frågade då om dom gjort det åt mig? Men de hade dom inte.

    Spenderade en kväll med att rengöra EBV o koppla in alla slangar igen. Ger mig ut på en provtur och felet kvarstår, dock mer pulver då styrboxen nollats. Men fortfarande ett läckage och max 0,5 i ladd.

    Rosso hade alltså INTE kollat trycksidan, INTE följt kundens anvisningar och INTE löst problemet eller ens hittat felet.
    Tur är väl att man slapp betala.


    Bara en liten reminder om GBG's slappaste verkstad.
    Don't go there...iaf inte om ni vill få bilen fixad.
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Tråkigt men säger inte alla men rätt många Fiat/Alfa verkstäder i nötskal.

    Finns inget värre än när de inte ringer innan arbete påbörjas samt debiterar extra när man ska hämta ut bilen.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      Tråkigt men säger inte alla men rätt många Fiat/Alfa verkstäder i nötskal.

      Finns inget värre än när de inte ringer innan arbete påbörjas samt debiterar extra när man ska hämta ut bilen.
      Jag tycker att vi/ngn. lägger upp en tydlig permanent sida på forumet med egen rubrik där omdömen positiva och negativa om verkstäder och andra företeelser kan visas/hittas på enkelt sätt! Indelat med lättfattliga rubriker samt referenser och datum mm.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Jag har precis motsatta erfarenheter från Rosso, fast det skall erkännas att det i de fallen handlat om Alfor. Både äldre och yngre. Mina bilar har fått den omsorg de behövt, och Rosso har också ställt upp på mycket kort varsel då jag haft akuta fel - ibland trots att de haft mycket att göra. Dessutom har jag flera ggr fått rätt bra priser, även på delar men framförallt arbete. Flera andra ställen som både jag och bekanta stöt på har varit betydligt snabbare att fakturera tid än Rosso - som ju enligt din egen beskrivning ovan faktiskt bjöd på den felsökning de faktiskt gjorde.

        Med det menar jag inte att jag inte tror att du haft en dålig erfarenhet. Så är det antagligen. Men jag undrar - har du diskuterat det här med personalen på Rosso INNAN du hängde ut dem här? Om inte - skulle du kunna radera ditt inlägg tills du gjort det, och SEDAN skriva av dig, när de fått svara för sina misstag? Det känns mer rättvist så, tycker jag.
        Fiat 132 2000 -79
        Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
        Land Rover Discovery Td5 HSE -04
        Land Rover Freelander 2 HSE -08

        Comment


        • #5
          Jag håller på och mixtrar lite med min bil, ny turbo, intercooler etc. Tänkte jag skulle trycksätta allt när jag är färdig och kolla så att det inte läcker. Tänkte göra något så här: Ta en hockeypuck eller stor kork eller nåt och proppa igen slangen/röret från luftfiltret in i turbo. Göra ett hål i pucken skruva fast en motorcykeldäcksventil där sätta en slang från bildäcket till pucken så att det blir trycksatt och leta efter läckor med såpavatten. Vad tror du om det? Bra eller anus?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pellson
            Jag har precis motsatta erfarenheter från Rosso, fast det skall erkännas att det i de fallen handlat om Alfor. Både äldre och yngre. Mina bilar har fått den omsorg de behövt, och Rosso har också ställt upp på mycket kort varsel då jag haft akuta fel - ibland trots att de haft mycket att göra. Dessutom har jag flera ggr fått rätt bra priser, även på delar men framförallt arbete. Flera andra ställen som både jag och bekanta stöt på har varit betydligt snabbare att fakturera tid än Rosso - som ju enligt din egen beskrivning ovan faktiskt bjöd på den felsökning de faktiskt gjorde.

            Med det menar jag inte att jag inte tror att du haft en dålig erfarenhet. Så är det antagligen. Men jag undrar - har du diskuterat det här med personalen på Rosso INNAN du hängde ut dem här? Om inte - skulle du kunna radera ditt inlägg tills du gjort det, och SEDAN skriva av dig, när de fått svara för sina misstag? Det känns mer rättvist så, tycker jag.
            Tror det vart uppe tidigare ang Rosso så det är inte första gången vad jag hört.
            Sen förstår jag David iomed det är hans andra gång han efterfrågar deras tjänster och blir besviken på dom.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pellson
              Jag har precis motsatta erfarenheter från Rosso, fast det skall erkännas att det i de fallen handlat om Alfor. Både äldre och yngre. Mina bilar har fått den omsorg de behövt, och Rosso har också ställt upp på mycket kort varsel då jag haft akuta fel - ibland trots att de haft mycket att göra. Dessutom har jag flera ggr fått rätt bra priser, även på delar men framförallt arbete. Flera andra ställen som både jag och bekanta stöt på har varit betydligt snabbare att fakturera tid än Rosso - som ju enligt din egen beskrivning ovan faktiskt bjöd på den felsökning de faktiskt gjorde.

              Med det menar jag inte att jag inte tror att du haft en dålig erfarenhet. Så är det antagligen. Men jag undrar - har du diskuterat det här med personalen på Rosso INNAN du hängde ut dem här? Om inte - skulle du kunna radera ditt inlägg tills du gjort det, och SEDAN skriva av dig, när de fått svara för sina misstag? Det känns mer rättvist så, tycker jag.
              Jag håller med Pellson. Snacka med dom och red ut vad som är gjort och varför de inte kollat det du ville.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Kan hända att jag åker förbi dom med en sammanbiten min och påpekar att deras 5min felsökning där dom gissat fram felet inte va helt rätt taktik. Iaf så dom får vet att dom hade fel.

                Lite tråkigt när man som kund ber om en tjänst och får en annan...
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TurboNimitz

                  Lite tråkigt när man som kund ber om en tjänst och får en annan...
                  Precis, därav anser jag att du gjort rätt. Att du inte fick betala nåt är däremot en självklarighet då de inte verkar ha gjort nåt arbete.
                  Blir inte förvånad om de öppnat huven och sett att du har en pysventil istället för EBV och stängt igen luckan o tagit den enkla vägen och skyllt på det

                  Comment


                  • #10
                    Gäller alla verkstäder i Göteborg?

                    Finns det någon förutom AautoAlfa som vill ha 1000 kr/h?
                    Inte så orimligt med tanke på att min revisor fakturerar närmare 30' per år för typ 5 h jobb.
                    Piaggio Purejet -06
                    Fiat Coupe 20VT-98

                    Comment


                    • #11
                      Ja Kung, de finns få fiatverkstäder med erfarenhet från italienska bilar faktiskt. Autoalfa är toppen men ligger lite på andra sidan stan. Men istället blir det nu ett helgjobb för mig.
                      Dom har ju även slösat med min tid...som jag kunde lagt på en annan firma som faktiskt kunde löst problemet jag bad om.
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Skärp dig nu!
                        Du har ju själv skrivit att de INTE fått chansen att rätta till. Då kan du ju heller inte gnälla. Dessutom - att hänga ut folk eller företag på det här viset är egentligen straffbart. Nu är jag väl iofs ganska säker på att Rosso knappast kommer att dra dig till tinget, men det är osmakligt och på ett seriöst forum hade sånt här underbegåvat skitsnack modererats bort. Nu ser jag iofs att du själv är moderator här, och det verkar ju bra..

                        Ary: Om du inte har varit på Rosso och bildat dig en egen uppfattning så bör du hålla käft.

                        Ang AutoAlfa - Jag har sett motsvarande påhopp på dem också, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Däremot så har flera andra som jag känner och litar på goda erfarenheter av dem. Kåre (som väl iofs inte jobbar så mycket längre) är enligt bröderna Moberg t.ex. en av de vassaste motormekaniker på Alfasidan i Sverige.
                        Fiat 132 2000 -79
                        Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                        Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                        Land Rover Freelander 2 HSE -08

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Linus
                          Jag håller på och mixtrar lite med min bil, ny turbo, intercooler etc. Tänkte jag skulle trycksätta allt när jag är färdig och kolla så att det inte läcker. Tänkte göra något så här: Ta en hockeypuck eller stor kork eller nåt och proppa igen slangen/röret från luftfiltret in i turbo. Göra ett hål i pucken skruva fast en motorcykeldäcksventil där sätta en slang från bildäcket till pucken så att det blir trycksatt och leta efter läckor med såpavatten. Vad tror du om det? Bra eller anus?
                          Anussomfan!

                          Varför? Jo, det finns nämligen ALLTID några ventiler som är öppna, så vad som händer är dels att du får motorn full med tvålvatten och dels att det iallafall inte kommer att vara tätt eftersom det kommer att läcka rakt igenom motorn ut i avgassystemet. Sedan finns det en rätt stor risk att det läcker lite förbi kolvringarna också, och då får du vatten i oljan vilket heller inte är direkt optimalt.
                          Fiat 132 2000 -79
                          Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                          Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                          Land Rover Freelander 2 HSE -08

                          Comment


                          • #14
                            David glöm inte att de har kopplat in diagnosen och fått fram att ECU gått in i limp-home, så de har ju arbetat med bilen . Skälet till limp-home kan vara att du gjort fel vid montering av pysventil eller så är det något annat som gjort det.

                            Nu spekulerar jag lite här men jag tror när de började kolla runt efter att diagnosen hade gjorts och fick se pysventilen så ville de inte röra något innan de pratat med dig och visat. Därav kommentaren som du skrev i början "någon har mixtrat med din bil". Sa du till dom att du monterat pysventilen?
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Pellson
                              Skärp dig nu!
                              Du har ju själv skrivit att de INTE fått chansen att rätta till. Då kan du ju heller inte gnälla. Dessutom - att hänga ut folk eller företag på det här viset är egentligen straffbart. Nu är jag väl iofs ganska säker på att Rosso knappast kommer att dra dig till tinget, men det är osmakligt och på ett seriöst forum hade sånt här underbegåvat skitsnack modererats bort. Nu ser jag iofs att du själv är moderator här, och det verkar ju bra..

                              Ary: Om du inte har varit på Rosso och bildat dig en egen uppfattning så bör du hålla käft.

                              Ang AutoAlfa - Jag har sett motsvarande påhopp på dem också, men jag har ingen egen erfarenhet av dem. Däremot så har flera andra som jag känner och litar på goda erfarenheter av dem. Kåre (som väl iofs inte jobbar så mycket längre) är enligt bröderna Moberg t.ex. en av de vassaste motormekaniker på Alfasidan i Sverige.
                              Tycker att du ska ta lugna ner dig lite grann, det här är ett allmänt forum och på samma sätt som du ger dina person-angrepp utan att varken ha belägg för det eller ens rätten att kritisera MIN åsikt så anser jag att du inte bör klaga på David.
                              Uppenbarligen så tar du åt dig av att David inte fått den servicen han borde fått av den enkla anledningen av du själv har en personlig kontakt med Rosso.
                              Att David väljer att nämna hans erfarenheter om Rosso kan väl knappast vara "straffbart" oavsett om han är Moderator eller vanlig forums medlem. Osmakligt eller ej, det är totalt skitsamma. Om du på fullaste allvar tycker att David ska lämna in sin bil för 3e gången hos dom så beklagar jag för dig..
                              Det är långt ifrån ologiskt att gå tillbaka en 3e gång när man inte varit nöjd vid nåt av tillfällen.
                              Går du tillbaka till din frisör ifall hon förstör ditt hår 2ggr även om du påpekat att du vill ha det på ett visst sätt?

                              Ta o tagga ner lite och ha respekt för andras åsikter oavsett ifall de är i din smak eller ej. Det är här ett allmänt forum där vi delar med oss av våra erfarenheter och ger varandra "heads-up".

                              Jag vet inte vem du är Pellson men din entré till forumet efter det här inlägget är knappast proffsigt utan rent av osmakligt.

                              Ta o coola ner och ta hänsyn till andras åsikter och framför allt så vill inte jag höra att du använder en sån ton när JAG uttrycker mig.
                              Min åsikt är oavsett ifall det är Rosso (som du favoriserar) eller ifall det är Larsas Runt hörnet Service så är det självklart att man inte betalar ifall inget arbete har gjorts.

                              Är det så att du känner gänget på Rosso så kanske du vara konstruktiv och hjälpa David istället för att hoppa in o ge en massa personangrepp och bidra med en destruktiv åsikt.
                              Har vart aktiv på forumet i många år och kan med gott samvete säga att du tar priset för personangrepp och bristande hänsyn.

                              Avslutningsvis så vill jag påpeka aatt jag itne har varit på Rosso och efter att ha hört en hel del så ser jag ingen vits med att gå dit heller. Ge mig en bra anledning till varför jag ska gå dit när jag fått höra så mkt negativt?
                              Jag tänker ju knappast ta o riskera mina värdefulla pengar än mindre min bil som jag lagt ner otroligt mkt tid på för att göra dig
                              lycklig eller nån annan.

                              Comment

                              Working...
                              X