Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gbg's slappaste verkstad, Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ang min kontakt med Rosso - Jo, jag har en personlig kontakt - jag är kund. En sån kund som faktiskt fått bra med valuta för pengarna hos dem också. Däremot så har jag inga som helst ekonomiska intressen i firman eller nån annan koppling till dem än just att jag handlar delar av dem ibland och utnyttjar deras verkstadstjänster. Just detta gör mig ganska berättigad till att tycka saker om firman i fråga, eller vad tycker du? Jag menar, jag har inga åsikter om vad det nu finns för fiat-vattenhål i Värmland.

    Om du läser lite noggrannare vad jag skrivit så kommer du att se att jag generellt vänder mig emot att nån hoppar på nån annan utan att ha givit den första parten nån chans att rätta till de eventuella fel han/hon gjort. Det kan handla om verkstäder eller flickvänner, det viktiga är principen. Att då som du gör såga en verksamhet som du överhuvudtaget inte ens varit i kontakt med, det verkar ju inte värst genomtänkt, eller vad säger du? Jag menar, du skriver ju själv:
    Avslutningsvis så vill jag påpeka aatt jag itne har varit på Rosso
    Om du känner dig påhoppad så är det tråkigt, men jag ser faktiskt ingen anledning till det. När jag läser tillbaka så tycker jag inte att du har anledning att ha så ömma tår, och att häva ur dig en massa dumheter får inte mig att må illa, bara dig att verka korkad. Och det är ju trist - om du nu inte ÄR korkad i verkligheten. men det vet ju inte jag nåt om..

    EDIT: Självklart kan jag vara med om David (jag antar att det är han som döljer sig bakom nicket "TurboNimitz") vill prata mer med Rosso, men jag ser inte riktigt varför. Om han går dit och på ett anständigt trevligt sätt berättar att han känner sig missförstådd och att han inte är nöjd så är jag rätt säker på att han kommer att få hjälp. Eller tips om var han kan få det.
    Skulle han vilja ha min hjälp - då går det bra att messa privat så löser vi det.
    Last edited by Pellson; 1 May 2008, 12:24.
    Fiat 132 2000 -79
    Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
    Land Rover Discovery Td5 HSE -04
    Land Rover Freelander 2 HSE -08

    Comment


    • #17
      Originally posted by Pellson
      Otroligt mkt bla bla bla...
      Det är uppenbart vem som är korkad här.. Tagga ner och släpp din Gôbb-sjuka.
      Ta ut dina underliggande aggressioner med nån annan, tror knappast att ett allmänt forum vill agera bollplank i Davids tråd.
      Som jag själv med mina egna ord sa, Jag har ej vart i kontakt med dom. Det stämmer perfekt. Men varför skulle jag ta kontakt med ett företag som vid flera gånger fått negativt omdöme?

      Du är ju uppenbarligen väldigt unik ifall du kan tänka dig ta den risken trots alla varningstecken.
      Det gör iaf inte jag. Jag värderar min bil och min tid mycket högre än att hålla på att chansa. Kanske därför Kent på Fiat i Karlstad har fått ta hand om min bil i slutfasen av all nedlagt tid&arbete och han har tagit hand om bilen som om det vore kungens bil.
      Vad vet jag, kanske är det som kallar för kundorientation eller att agera proffsigt. Varenda önskemål jag har haft har han tillsammans med sitt team undersökt, meddelat mig och därefter verkställt.

      Dessutom, du är ju den som försvarar Rosso, kanske är det du som ska kontakta David för att rätta till "missförståndet". Tror kanppast David kommer att kontakta dig för att få vägledning (ej personligt).

      Att du påstår att du är emot att man hoppar på en annan part utan ge den person en chans att rätta till kan jag hålla med om, men i Davids fall så har han redan varit där en gång innan och haft en dålig erfarenhet. Att han valde att gå tillbaka anser jag är att vara väldigt snäll då han ger de en ny chans att rätta till det som är fel. Att de nu valde att ta en egen väg ut ur problemet istället för att följa Davids önskemål är inte att vara kundorienterad eller service-minded. Anledningen till att jag säger detta är att jag dels är aktiv inom branschen (Finans och Redovisningsekonom med mkt Marketing i bagaget) men även att de ej satte kunden i fokus.
      Återigen, jag har ej vart i kontakt med Rosso men däremot AutoAlfa, just för att jag ej hört något negativt om de förut.
      Om du nu väljer att nöja dig med det näst bästa eller väljer att skita i vad andra har erfarit och vill bygga på egna uppfattningar så är det fritt fram, det är ingen som hindrat dig. Men kom knappast och påstå att det är dumt av mig att säga att jag ej vart i kontakt med de just för de negativa omdömena och ÄNDÅ väljer att skriva ett inlägg. Klart som fan jag gör det.
      Kan inte på nåt sätt se hur jag sårat dina känslor genom att säga att han inte ska betala ifall han inte fått nån hjälp.
      Om du öppnar dina ögon och tar ett djupt andetag och läser igenom tråden igen så ser du vad jag skrivt och så ser du vilka långa inlägg du skrivit om mina 2 rader.
      Jag ser detta ur Davids perspektiv.
      *Han väljer att lämna in bilen till Rosso och säger själv att de förtjänar en chans till
      *Han ger en skriftlig och verbal instruktionshandling till mekanikern om vad de ska kolla efter
      *De hör inte av sig förräns David själv åker dit o ser att bilen är parkerad och "klar"
      *Han får en kommentar om att nån har "mixtrat med hans bil"
      *De påstår sig veta anledningen till hur problemet löses UTAN att ha provat det själva varpå David själv får göra det.
      *Resultatet är densamma, ingen ändring what so ever
      *Han fick inte betala nåt för tiden.


      Så berätta för mig Pelle på vilket sätt Rosso agerat bra?
      Davids reaktion är helt o hållet befogad. Det tär på en att inte kunna avnjuta av Coupén till 100% nu när säsongen är igång.


      Snälla ta o dämpa dig, bidra med nåt konstruktivt om du har möjligheten till det. Jag har inte bidragit med nåt konstruktivt mer än att jag visat förståelse för David. Vad jag tolkar dina inlägg är
      *Personangrepp
      *Frustration
      *Svårt att behärska dig själv
      *Allmänt grinig

      Gå o ta en kall öl och reflektera kring dina frustrationer.

      Comment


      • #18
        Jag tycker faktiskt att Rosso har skött sig ganska bra med ett undantag .
        Här lämnar kunden in en bil med fel .
        Dom tar in bilen kollar felkoder (vilket är det första man ska gör vid all felsökning)
        Konstaterar att fel på EBV vilket saknas i bilen . Här skulle verkstaden ringt upp kunden sagt att pga av att bilen inte är orginal så kan felsökningen kosta mer . Istället har man bakat ut bilen och skitit i den (här har man skött det illa)
        För här gäller det att bilda uppfattning hur omfatta förändringarna är (chip , turbo byte etc) för att kunna bilda en uppfattning vad som kan strula .

        Comment


        • #19
          Mycket pajkastning här som skapar dålig stämning.

          Se till att lösa detta grabbar!!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Ary och Pellson. Skärpning i ledet ! Har ni något att diskutera mellan er så gör det via pm.

            Mera skit och jag ser till att tråden låses!
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #21
              Exakt freddan, läste precis igenom de längre essäerna i tråden och sant som både skriver att ni får ta och tagga ner. På detta forum har vi alltid hållit kritiken på en konstruktiv nivå med som mål att hjälpa den utsatte.

              Ary har otroligt rätt i sina påståenden om Rosso. Jag har själv erfarenhet om ett turboras + att flertalet coupéer som varit där fått diverse märken i lacken eller lämnat med söndrig spoilers fram lr bak. Detta har jag själv upplevt, inget fantiserande.

              Tanken med återbesöket var att se om Rosso har skärpt sig med att sätta kunden i centrum. Blev otroligt bra mottagen när jag lämnade in bilen och dom har hållit en god ton när jag pratat med dom (som goa göbbar ska).
              Dock blev jag som sagt besviken och delade med mig av min erfarenhet här på forumet.

              Det handlade INTE i första hand om en allmän felsökning, utan en detaljerad beskrivning om VAR dom skulle börja.
              1. Trycksidan om turbon, leta sprickor och skador.
              2. DÄREFTER, om inget hittas gör en diagnos.

              I första punkten spelar det ingen roll hur moddad bilen är. En van verkstadsmekaniker ska kunna följa insugsrören från turbo och in i plenumkammaren. Detta ser inte annorlunda ut för att det sitter en pysventil (med orginal EBV inkopplad breve).

              Man har inte meddelat kunden när man börjad, slutade eller ens om något strulat...som de gjorde nu när det inte va orginal allt under huven.

              Jag erbjöd även en sockerkaka för om dom lyckats lösa jobbet..även denna gick dom misste om.


              Så nu blir de en kall öl och sockerkaka ikväll och begrunda verkstadsmanualen så man vet var man ska kika i helgen när man ska göra jobbet Själv.
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #22
                Originally posted by TurboNimitz
                Exakt freddan, läste precis igenom de längre essäerna i tråden och sant som både skriver att ni får ta och tagga ner. På detta forum har vi alltid hållit kritiken på en konstruktiv nivå med som mål att hjälpa den utsatte.

                Ary har otroligt rätt i sina påståenden om Rosso. Jag har själv erfarenhet om ett turboras + att flertalet coupéer som varit där fått diverse märken i lacken eller lämnat med söndrig spoilers fram lr bak. Detta har jag själv upplevt, inget fantiserande.

                Tanken med återbesöket var att se om Rosso har skärpt sig med att sätta kunden i centrum. Blev otroligt bra mottagen när jag lämnade in bilen och dom har hållit en god ton när jag pratat med dom (som goa göbbar ska).
                Dock blev jag som sagt besviken och delade med mig av min erfarenhet här på forumet.

                Det handlade INTE i första hand om en allmän felsökning, utan en detaljerad beskrivning om VAR dom skulle börja.
                1. Trycksidan om turbon, leta sprickor och skador.
                2. DÄREFTER, om inget hittas gör en diagnos.

                I första punkten spelar det ingen roll hur moddad bilen är. En van verkstadsmekaniker ska kunna följa insugsrören från turbo och in i plenumkammaren. Detta ser inte annorlunda ut för att det sitter en pysventil (med orginal EBV inkopplad breve).

                Man har inte meddelat kunden när man börjad, slutade eller ens om något strulat...som de gjorde nu när det inte va orginal allt under huven.

                Jag erbjöd även en sockerkaka för om dom lyckats lösa jobbet..även denna gick dom misste om.


                Så nu blir de en kall öl och sockerkaka ikväll och begrunda verkstadsmanualen så man vet var man ska kika i helgen när man ska göra jobbet Själv.
                Det var inte "min" chokladkaka som du tänkte ge bort till Rosso va?
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #23
                  Originally posted by TurboNimitz
                  Jag har själv erfarenhet om ett turboras + att flertalet coupéer som varit där fått diverse märken i lacken eller lämnat med söndrig spoilers fram lr bak. Detta har jag själv upplevt, inget fantiserande.
                  Det var tydligare och bättre beskrivet. Illa. Och trist. Men fortfarande märkligt långt från mina och somliga andras erfarenheter.
                  Så jag har några följdfrågor, om det är OK?
                  - När var de här skadorna du talar om? de verkar lite olikt det nuvarande Rosso, men jag kan tänka mig att det var lite råddigare under den sista tiden innan ägarbytet för ett par år sedan.
                  - Har du tagit upp de skador som åsamkats, och vad har du fått för respons?

                  Originally posted by TurboNimitz Det handlade INTE i första hand om en allmän felsökning, utan en detaljerad beskrivning om VAR dom skulle börja.
                  1. Trycksidan om turbon, leta sprickor och skador.
                  2. DÄREFTER, om inget hittas gör en diagnos.
                  Bedrövligt - och fortfarande hemskt olikt det Rosso jag haft att göra med. Man blir nyfis på vad det är som gått snett. Nånstans måste ni ju rimligen ha missuppfattat varandra, men det skall ju i vilket fall inte drabba dig som kund..
                  Jag förstår att du bev besviken, men jag undrar ändå om du inte hade kunnat gå tillbaka och fråga dem varför de gjort som de gjort - och antagligen fått bättre hjälp än första ggn. Men jag klandrar dig inte för att du är besviken.
                  Fiat 132 2000 -79
                  Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                  Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                  Land Rover Freelander 2 HSE -08

                  Comment


                  • #24
                    Av egen erfarenhet vet jag att en sänkt coupe (hade eibach-fjädrar på min) har mycket stor risk att dra i framspoilern om man kör upp den på en lyft, eller backar ner lite oförsiktigt. Och det är inte konstigt att verkstadskillen sedan kanske inte tänker på om skrapet de hörde kanske skadade något. Väldigt trist och synd, men jag tror att många inte är så rädda om bilarna som "entusiasterna" är, de kör in och ut bilar hela dagarna så det blir ju lite slentrian över det hela tyvärr. Inte någon ursäkt eller försvarbart, men jag tror nog att det är förklarligt trots allt.

                    Har bara pratat med Rosso på telefon, men då ger de ett väldigt trevligt och kunnigt intryck i alla fall, så hade jag bott i götet hade jag nog kört dit min bil.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #25
                      Pellson:

                      Skadorna var inte på min bil utan en god väns bil. Det var ca 2 år sedan, så mycket väl under förra ägarens tid.. det har du rätt i.

                      En sänkt bil är hemskt när de gäller lyftar, vilket borde medföra större försiktighet kan man tycka.


                      Hade väl kanske ringt o pratat med dom men nu slutade historien helt annorlunda. För påväg ner till varberg gick slangen mellan turbo och termostat sönder just där slangklämman klämmer åt. Märkte detta då tempen steg till nära 130 på vattnet och 100 på oljan. gled in på närmaste shell där jag märkte hur vattnet bara pissade ut ner på turbon.
                      Efter utstått diverse romare som föröskte sälja guld och polacker som inte fatta vad en turbo va och polis som kom till platsen (en helt annan historia) så började väg-jobbet med att koppla ur alla slangar för att ens nå den lilla slangen. Det var inte bara att byta ut mot en vanlig slang utan just denna (tror de e den enda) är en diameter i ena änden och en mycket mindre i andra. Nästan helt söndertrasad slang men med lite McGuyver metoder (silvertejp) så fick jag den hyffsat tät för att ta mig till kungsbacka.
                      Nu står hon hos min mekaniker redo för att få en orginal beställd och monterad i nästa vecka. Han ska även kolla efter läckan och lösa problemet. Bilen lämnar inte det garaget förens den har normalt ladd och effekt.

                      Ja va ska man säga, sicken historia
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #26
                        Surt med haverier under gång sådär, men gôtt att du fick in bilen nån bra stans. Med lite tur kanske det var en spricka i den slangen som ställde till alltihop?

                        Cya nån dag fiking.
                        Fiat 132 2000 -79
                        Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                        Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                        Land Rover Freelander 2 HSE -08

                        Comment


                        • #27
                          Tyvärr tror jag inte detta är något Rosso specefikt utan ungefär det man kan förvänta sig av bilverkstäder.

                          Vi som bilentusiaster förväntar oss att dom skall hantera bilarna som vi gör och blir därför alltid besvikna.

                          Sist jag skulle få två däck omsvängda på den lokala fiatverkstan så slarvade mecken med lyften vilket medförde lite böjd plåt i underredet. Inget som syns men det kommer säker leda till rost i framtiden.

                          Vad som skulle behövas är en verkstad för entusiaster. Frågan är om vi är villiga att betala timpenningen?
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TurboNimitz
                            Ja va ska man säga, sicken historia
                            Ja fy faan
                            Klassiskt att precis haft inne den hos en bilverkstad och sen få haveri på motorvägen. Om en vanlig Svensson hade råkat ut för det hade det varit brev till Sverker på Plus direkt.
                            Buuu, stå och meka på vägen är ju inte jättekul. Du skulle ringt Fiat-hotlinen så hade någon av oss kommit i ett nafs!

                            Är det den där konstiga slangen som är har väldigt stor diameter i toppen där den sitter in i motorn för att sen gå ner till liten diameter när den går in i turbon? Läste på fccuk någonstans att den var svår att få tag på... hoppas det inte gäller nu här i Sverige.

                            Tobbe, det där stämmer så väl. Jag har slutat att låta däckverkstäder hjälpa till med själva av/på-sättning av fälgarna. Åker dit med fälgar/däck i bagaget i tjejens Saab.
                            Det slår aldrig fel att dom slarvar och tar i och "dönar" på. Har en tråkig buckla på ena sidokjolen, på undersidan som tur är.
                            Får dom ALDRIG in några riktiga bilar??? Är det bara V70/850 och annat tråååkigt????
                            Frågan är om ALLA som har ickeSvenssonbilar gör det själva...
                            Coupé 20VT LE -99 Svart
                            Camaro V8 1LE -14 Röd
                            Huracan V10 610-4 -14 Grå
                            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Pellson
                              Surt med haverier under gång sådär, men gôtt att du fick in bilen nån bra stans. Med lite tur kanske det var en spricka i den slangen som ställde till alltihop?

                              Cya nån dag fiking.
                              Nja att man får dåligt laddtryck pga av att en kylvattenslang hade en spricka i sig?? Hmmm...ser ingen direkt koppling mellan dom?

                              Jo Alx jag va nära på att ringa er för eskort . O japp de e den lilla jäveln som sprack uppe där den sitter mot termostaten/toppen. Nabil trodde inte att de skulle vara några problem att beställa hem en från fiat.

                              Om en verkstad gör en buckla i min bil, har jag då rätt att gå ut på personalparkeringen och göra en bucka på deras bil??
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by TurboNimitz
                                Nja att man får dåligt laddtryck pga av att en kylvattenslang hade en spricka i sig..
                                Jag missade att det var en vattenslang..

                                Originally posted by TurboNimitz
                                Om en verkstad gör en buckla i min bil, har jag då rätt att gå ut på personalparkeringen och göra en bucka på deras bil??
                                Moraliskt - utan tvekan. Men juridiskt så hade jag nog passat mig...
                                Fiat 132 2000 -79
                                Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                                Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                                Land Rover Freelander 2 HSE -08

                                Comment

                                Working...
                                X