If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
sitter era ventiler med kolv-botten mot trycksidan och sidan av kolven mot luftfiltersidan? På punton ligger inget extra tryck över kolven, bara trycket i plenumet och så atmosfärstryck på andra sidan. Hade för mig att det är samma på coupen? Eller också har jag vänt min dump annorlunda efter någon misslyckad skruvövning.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Originally posted by novisen sitter era ventiler med kolv-botten mot trycksidan och sidan av kolven mot luftfiltersidan? På punton ligger inget extra tryck över kolven, bara trycket i plenumet och så atmosfärstryck på andra sidan. Hade för mig att det är samma på coupen? Eller också har jag vänt min dump annorlunda efter någon misslyckad skruvövning.
Jag har monterat min med botten mot trycksidan, det skall visst vara så när man har en kolvdump.
Provade att montera den som originalboschen sitter åxå men det gjorde stor skillnad.
Den dumpar snabbare och hårdare om den sitter med botten mot trycksidan... vid lite hårda gaspådrag får du ett gott dubbeldumpljud typ kattyssh!!
PS försökte göra en ljudinspelning efter önskemålet här, men det blev bara skit... DS
Originally posted by novisen sitter era ventiler med kolv-botten mot trycksidan och sidan av kolven mot luftfiltersidan? På punton ligger inget extra tryck över kolven, bara trycket i plenumet och så atmosfärstryck på andra sidan. Hade för mig att det är samma på coupen? Eller också har jag vänt min dump annorlunda efter någon misslyckad skruvövning.
Ena sidan (grov) sitter ju ansluten i tryckröret innan spjällhuset och blir ju trycksatt när trycket stiger i tryckröret.
Vakumslangen är ju ansluten till Plenum som också blir trycksatt vid öppet gasspjäll.
Den andra (grova) anslutningen går ner till insugsröret innan turbon. Och är då stängd.
När gasspjället stängs får du vakum i Plenum vilken drar i kolven och trycket i tryckröret kan evakueras ner i insugsröret innan turbon.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Originally posted by viksson Ena sidan (grov) sitter ju ansluten i tryckröret innan spjällhuset och blir ju trycksatt när trycket stiger i tryckröret.
Vakumslangen är ju ansluten till Plenum som också blir trycksatt vid öppet gasspjäll.
Den andra (grova) anslutningen går ner till insugsröret innan turbon. Och är då stängd.
När gasspjället stängs får du vakum i Plenum vilken drar i kolven och trycket i tryckröret kan evakueras ner i insugsröret innan turbon.
Jo, funderade bara lite.... om du ligger på 3000varv (eller eget val efter tycke och smak), -0.2bar i plenumet vill du då ha dumpen öppen eller vill du ha +0.5bar i insugsrören (före spjället) och wastegaten öppen? Har undrat det förr utan att någon svarat vad jag kommer ihåg.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Originally posted by per Menat som ett förtydligande, inget påhopp.
Eftersom den är lite hårdare än original, som du skrev.
Bra, för påhopp gillar vi inte.
Haha..
Tycker du jag ska försöka få min granne att bygga banbil av sin 124 Sport Coupe. Eller kanske ge den till mig för ombyggnad?
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Originally posted by novisen Jo, funderade bara lite.... om du ligger på 3000varv (eller eget val efter tycke och smak), -0.2bar i plenumet vill du då ha dumpen öppen eller vill du ha +0.5bar i insugsrören (före spjället) och wastegaten öppen? Har undrat det förr utan att någon svarat vad jag kommer ihåg.
Hur menar du?
Och var kom Wastegate in i bilden?
Sorry men jag förstår inte frågan riktigt.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Så dålig på att förklara för jag kan inte tillräckligt..... Wastegaten öppnar (puntorelaterat och nypa salt i värden kanske annorlunda på coupen) när det är +0.8bar i slagen ut från kompressorn på turbon, lite tryckfall fram och det är samma som +0.5bar i plenumet. Spärra dumpen, lägg dig på 4000varv och kör så har du undertryck i plenumet och trycket i insugsrören är bestämmt av de 0.8bar du har kopplat till wastegaten eftersom EBVn är helt stängd (tappar inte av något). Vet inte om det här är helt upp åt väggarna uppfattat av mig nu?
Men är det inte det, då borde man kunna sätta in en hård fjäder i dumpen som inte öppnar om man har -0.2bar i plenumet, då har du också 0.5bar på andra sidan spjället, så en fjäder på 0.7bar borde göra att du har tryck i insugsrören och en delvis öppen wastegate. Släpp gasen en aning så plenumet åker ner till -0.3 och dumpen öppnar i stället och wastegaten stänger. Fortfarande 0.4bar i insugsrören, annars stänger ju fjädern kolven. OM man har trycket över kolven. Eller har jag helt tokigt fel nu? För jag undrar lite hur man väljer fjäder och varför svagast inte alltid är bäst ens på återcirkulerande som jag hört någonstans utan att komma ihåg var.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Originally posted by novisen Så dålig på att förklara för jag kan inte tillräckligt..... Wastegaten öppnar (puntorelaterat och nypa salt i värden kanske annorlunda på coupen) när det är +0.8bar i slagen ut från kompressorn på turbon, lite tryckfall fram och det är samma som +0.5bar i plenumet. Spärra dumpen, lägg dig på 4000varv och kör så har du undertryck i plenumet och trycket i insugsrören är bestämmt av de 0.8bar du har kopplat till wastegaten eftersom EBVn är helt stängd (tappar inte av något). Vet inte om det här är helt upp åt väggarna uppfattat av mig nu?
Men är det inte det, då borde man kunna sätta in en hård fjäder i dumpen som inte öppnar om man har -0.2bar i plenumet, då har du också 0.5bar på andra sidan spjället, så en fjäder på 0.7bar borde göra att du har tryck i insugsrören och en delvis öppen wastegate. Släpp gasen en aning så plenumet åker ner till -0.3 och dumpen öppnar i stället och wastegaten stänger. Fortfarande 0.4bar i insugsrören, annars stänger ju fjädern kolven. OM man har trycket över kolven. Eller har jag helt tokigt fel nu? För jag undrar lite hur man väljer fjäder och varför svagast inte alltid är bäst ens på återcirkulerande som jag hört någonstans utan att komma ihåg var.
Oj det var mycket text.
Måste läsa igenom det ordentligt några gånger först.
Återkommer.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Comment