Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bildelskatalog/Fiat på nätet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ECT

    skulle kolla min ect (engine coolant temperature sensor) idag (motorkyltemperatursensorn).. eftersom man kopplat ur termogivarn i kylen/signal till elfläkten så har man ersatt den med att sätta i en 3-polig sensor i motorn istället där 1 signal går till fläkten och den andra till motorstyrningen.. Den ECT som finns på bild på mekonomen verkar vara 2-polig. Såg att på Meca.se hade dom den 3-poliga på bild, mekonomen kan nog ta fram den 3-poliga också.. När jag skulle mäta upp ECT:n så är informationen jag får från autodata till en 2-polig ECT.. inte till en 3-polig, så jag får mäta upp vilken utav de tre som är till vad..
    Attached Files

    Comment


    • #17
      Originally posted by robline
      var iväg och köpte "kabelklor" på biltema idag.. gjorde test idag på spjällägesgivaren,MAP,tomgångsmotorn,lufttempsenso rn.. de enda som avvek vara att på tomgångsmotorn skulle man mäta mellan a&b och c&d, men där fick jag inget motstånd alls, men däremot fick jag perfekta värden när jag mätte mellan a&d och b&c.. förutsätter att första kabeln är a,sen b o vidare, men det kanske inte är så, annars var värderna som dom skulle.. tomgången funkar ju så det är väl inget o bråka om. Ska kolla kylvätsketemperatur-sensorn och lamdasondern ska bytas.. sen om inte det funkar så får jag kolla upp bensintrycket,regulatorn,spridarna.. min bil har inget bensinfilter, känns som att det finns en större risk då att något kan hända.. tack för hjälpen.. (bra kort för att vara mobiltelefon)
      Attached Files
      Last edited by robline; 28 March 2010, 16:02.

      Comment


      • #18
        engine coolant temperature sensor

        mätte upp idag och det var emellan B1 och B2 man skulle mäta, där hade jag 2500 Ohm efter 3-4 min körning, sen la jag ECT:n på en snöhög i ca 3 min och mätte sen och då hade den gått ner till 5500 Ohm, när jag tog på spetsen på ECT:n samtidigt som jag mätte så ändrades Ohm-talet snabbt och klättrade neråt, den verkar funka den med.. enligt tabellen ska ect:n när den är +20C ligga nånstans mellan 2000-3000 Ohm, jag hade kört 3-4 min + att den stod ca 10 min innan jag hade fått loss den, så det är nog ganska rimligt att den var runt +20C, utetemperaturen vid tillfället då jag mätte var +5C, vill man vara ännu nogrannare kan man väl lägga den i en kastrull med vatten som man värmer upp samtidigt som man håller koll på termometern, o anteckningar. (Varför har jag ingen felkodsläsare : ) de går ju lite snabbare, men det har ändå varit nyttigt och jag har lärt mig att mäta upp sensorerna manuellt med en multimeter.. Så nu har jag kollat ECT/kyltemperaturgivaren, MAP-sensorn, IAT/lufttempgivarn, TPS/Spjällägesgivare, ISC/tomgångsmotorn, och även Ohmmätt de 2 tändspolarna.. men allt verkar vara i sin ordning.. få kolla vidare.... ... .. .
        Attached Files

        Comment


        • #19
          Kontaktstycke

          Vad går dessa kontaktstycke till ? någon som vet ? Ligger löst vid vä.framlampa !!
          Attached Files

          Comment


          • #20
            .
            Attached Files

            Comment


            • #21
              Dom kontaktstyckena som ligger vid batteriet är om ja inte minns fel till larm.
              Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
              Alfa romeo 146Ti -96
              Alfa romeo 147GTA -04
              Peugeot 206Gti -02
              Volvo V90 D3 -17

              Comment


              • #22
                I.A.T

                Drog bort kontakten till luftgivarn igår (I.A.T), vilket resulterade till att den inte blöddrar längre efter den varit kall och efter jag kört ca 2-400m. , går även jämnare nu. Konstigt för jag mätte upp ohm-värdet vid olika temperaturer och det verkar stämma, har fått uppgifter att när man mäter på de 2 stiftet på IAT så ska det se ut på följande sätt:
                0C - 10000 Ohm
                20C - 4000 Ohm
                40C - 2000 Ohm

                Jag fick 2300 Ohm när bilen hade varit kall och jag kört ca 3-4min.
                Borde väl vara ganska normalt att den hunnit till ca40C

                Jag fick 3560 Ohm när den hade stått i 40 min, alltså ca 20 grader.. känns ju som det stämmer, en kass IAT borde väl lägga av helt, eller ge sjukt konstiga mätresultat.

                Utetemperatur vid mättillfälle var ca 7C.

                Nr 3 är IAT (intake air temperature sensor)

                Hade en liten fundering på att IAT kan vara hel men att ECU:n ger felaktiga kommandon.. därför är det bättre att koppla ur den.. eller så är den kass ändå.. varför har inte jag en felkodsläsare : (
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Aloha
                  Går att ladda ner också om man vill lyxa till det lite.

                  Sök på eper hos din favorit torrent-tracker (ex. tpb.org). Vågar inte länka dit härifrån då jag inte vet om det är helt lagligt att ladda ner den? Men den finns där iaf.
                  man kan oxå gå in på www.fiatforum.com och där finns ePer oxå på deras forum.. kan dock vara svårt att komma in på den. Detta p.g.a att det är många som använder den
                  Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                  Mina Bilar.. Past & Present!

                  Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                  Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                  Comment

                  Working...
                  X