Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab

    Jaha då var SAAB borta, trist tycker jag, framförallt för de anställda men även som bilintresserad tycker man det ju är trist, i alla fall jag. Åkte 99 a några år till och från och gillande den på något sätt, trots att den var väldigt törstig.

    /
    H

  • #2
    Håller me, ödestiget å sälja till amerikaner..
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Mest tråkigt för de anställda som blir utan jobb. Saab som bil spelar ju mindre roll tycker jag.

      Att man låtit GM mjölka en på pengar i så många år tycker jag är konstigt!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Jag tycker det är tråkigt att Saab försvinner, både för deras anställda och för bilmarknaden. Har inget speciellt förhållande till Saab men heller inte de stora erfarenheterna heller. Men jag tycker det är trist att de helt försvinner från marknaden.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Att man låtit GM mjölka en på pengar i så många år tycker jag är konstigt!
          Man har ju inte så mkt val om det är ägaren som mjölkar.. Vad skulle SAAB-cheferna gjort? GM har toppstyrt hela tiden.

          Minns att jag satt och gjorde stötfångaren bak till 9-3 4WD Combi december 2001. Den bilen började säljas nu i höst, 2009. Kombin kom väl ut 2005... GM stoppade kombin i sista stund för den var ju inget att ha. Sen ändrade de sig. Fatta hur mkt pengar de har slösat på såna beslut, driva utveckling av en ny modell tills den är klar och sen stoppa. Skitsmart!

          Jag har inifrån Saab sett GM göra så sjukt huvudlösa beslut att jag inte blev förvånad när de förlorade 16miljoner på Fiat-affären och Fiat dessutom fick ett helt nytt chassi, gratis! (159+Brera).
          De är är helt otroliga, ärt-amerikaner av värsta sorten. Ett rykte (som jag inte vet stämmer men som verkar troligt) är att GM har en rätt speciell struktur; chefer på en viss nivå upp sitter i princip på livstid, de kan inte bli sparkade. Isf kan det förklara ett och annat...

          Troligaste anledningen idag till nedläggningen är att de inte vill att värdefull teknik och kunskap ska hamna hos blivande konkurrenter. Att Sverige förlorar ett bilmärke bryr sig inte GM ett skit om.

          Mkt mkt sorgligt med tanke på hur lovande Saab var när GM köpte in sig.
          Last edited by per; 19 December 2009, 12:31.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Känns rent ut sagt fördjävligt att det skulle sluta såhär .
            Lider med dom anställda som kämpat in i det sista och hoppats på en lösning .

            Även trist att ännu en svensk industri går i graven på detta sätt .

            Personligen tror jag att om inte samarbetet mellan Fiat o Saab hade avbrutits , så hade vi haft en småbil + en bil i golf-klassen det hade stått Saab på som kunnat plocka andelar ute i vida världen .

            Har även en fundering / misstanke om att GM bara köpte Saab för att kunna komma åt vissa innovationer + att lägga över sina egna förluster i Saab , så det verkar som dom gått med vinst .

            Visst har priserna stått högt på Saab-bilarna och folk har förr tittat på andra märken , men dom senaste åren har ju dom andra märkena kommit i kapp prismässigt , så i teorin borde ju Saab sålt mer !?

            Vila i Frid: SAAB 1947 - 2009

            / Stolt SAAB-ägare ( som även gillar FIAT )

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              ...Jag har inifrån Saab sett GM göra så sjukt huvudlösa beslut att jag inte blev förvånad när de förlorade 16miljoner på Fiat-affären och Fiat dessutom fick ett helt nytt chassi, gratis! (159+Brera)...
              16 miljarder skall det vara. Fiat fick ju del i Epsilonplattformen och GM betalade hela utvecklingen av Common-Rail till 1,9 JTD.
              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

              Comment


              • #8
                Originally posted by Schuckert
                16 miljarder skall det vara.

                Äsch - sådana petitesser ;-)

                Hört historien (?) om den förtroendevalde som stod på linan och droppade muttrar ner i insuget på 96 V4 i syfte att "kämpa mot Wallenbergarna". Den e go den.

                Snabbutstädning av skåpet!

                Comment


                • #9
                  Är delägare i dotterns 9-3 2.oT
                  Den har endast 3´på mätar´n.
                  Massor av finesser;som jag är trött på.(klarar inte av att använda dem)
                  Väntar bara på att biltillverkarna skall åter"uppfinna" hudraliska domkrafter i varje hörn!
                  Tack vare farthållaren kan jag hålla tillräcklig fart för att inte bli omkörd?!!
                  Den är så tråkig, perfekt,möbel...
                  Hade det varit fri fart, som jag inbillar mig ibland, så fungerar den hyfsat.
                  Alla mina Fjattar har haft speciella egenskaper som har appelerat till mig.
                  Detta kanske säger mer om mig än kvalitetet på bilar som jag kört.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tempra33
                    Äsch - sådana petitesser ;-)

                    Hört historien (?) om den förtroendevalde som stod på linan och droppade muttrar ner i insuget på 96 V4 i syfte att "kämpa mot Wallenbergarna". Den e go den.

                    Snabbutstädning av skåpet!
                    Ungefär som UAW:s värstingar som brukade slänga in tomma läskburkar i hålrummen. Har själv sett dessa fiskas ut från en framdörr på en Ford Aerostar en gång.
                    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Man har ju inte så mkt val om det är ägaren som mjölkar.. Vad skulle SAAB-cheferna gjort? GM har toppstyrt hela tiden.

                      Minns att jag satt och gjorde stötfångaren bak till 9-3 4WD Combi december 2001. Den bilen började säljas nu i höst, 2009. Kombin kom väl ut 2005... GM stoppade kombin i sista stund för den var ju inget att ha. Sen ändrade de sig. Fatta hur mkt pengar de har slösat på såna beslut, driva utveckling av en ny modell tills den är klar och sen stoppa. Skitsmart!

                      Jag har inifrån Saab sett GM göra så sjukt huvudlösa beslut att jag inte blev förvånad när de förlorade 16miljoner på Fiat-affären och Fiat dessutom fick ett helt nytt chassi, gratis! (159+Brera).
                      De är är helt otroliga, ärt-amerikaner av värsta sorten. Ett rykte (som jag inte vet stämmer men som verkar troligt) är att GM har en rätt speciell struktur; chefer på en viss nivå upp sitter i princip på livstid, de kan inte bli sparkade. Isf kan det förklara ett och annat...

                      Troligaste anledningen idag till nedläggningen är att de inte vill att värdefull teknik och kunskap ska hamna hos blivande konkurrenter. Att Sverige förlorar ett bilmärke bryr sig inte GM ett skit om.

                      Mkt mkt sorgligt med tanke på hur lovande Saab var när GM köpte in sig.
                      Det sista jag hörde var att man bara var timmar ifrån att skriva på papprerna men att GM drog sig ur.

                      Ingen vill säga varför, allra minst GM och det är helt förj*vligt... För min del så har jag bestämt mig för att bojkotta GMs bilar och hoppas innerligt att det går åt skogen för dem...

                      Det som Per säger är sant och mycket tragiskt: Det var just därför som alla Saabentusiaster hoppades på en framtid utan GM, det var Saabs chans att överleva.

                      Tyvärr har GM:s kreativa bokföring gjort Saab till en 20-årig förlustmaskin i folks ögon. På så sätt har det varit enkelt för regeringen att driva en ultrakapitalistisk politik:

                      -Vi tänker inte riskera skattebetalarnas pengar i förlustmaskinen Saab, staten ska inte driva Saab. (Vilket ingen har bett om, i själva verket har frågan handlat om att få unsättningslån med VETTIGA villkor, det finns i dagsläget nästan 28 outnyttjade miljarder med 6 mån återbetalningstid).

                      -Det finns en överkapacitet i bilindustrin och det går inte att hålla en så liten tillverkare under armarna. (Låt skiten gå under, våran jobbpolitik handlar inte om rädda jobb. Lilla jaguar har precis lyckats vända storförlust till vinst tack vare nya XF (http://www.autocar.co.uk/News/NewsAr...llCars/245405/), Saab hade chansen med nya 9-5).

                      - Vi kan inte göra om misstaget med statliga miljoner förlorade i varvsindustrin (Skillnaden är att båtbyggande handlar om billig arbetskraft, bilindustri handlar om kvalitet, design, varumärke och ingenjörsskap. Det kostar 60% mer att bygga in bil i Tyskland men de lägger inte ner sin industri...).

                      - Låt oss bygga vindsnurror istället! (Vilket visar på regerings totala avsaknad av teknisk kompetens, den lilla vindkrafttillverkning som fanns i Sverige är sedan länge nedlagd och det är inte där kompetensen finns. Lite troligt som att Danmark startar biltillverkning från grunden är det att Sverige kan fylla den gamla Saabfabriken med vindkraftverk).

                      Jag är förbannade men framförallt går mina tankar till alla de som kommer att förlora sina arbeten... Jag lider med er i denna svåra stund...
                      Last edited by rask; 20 December 2009, 00:04.
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Självklart tråkigt när folk förlorar jobb, men jag tror inte att Saab hade klarat framtiden så bra. Tror att de har skett felsatsningar under alldeles för lång tid. Jag tror att Saab skulle ha satsat på en kombi redan på 80-talet, istället för 9-3 tror jag att det hade varit vettigare med en liten folkbil typ en retrostudie av "Ursaaben" kanske hade varit mumma. Deras framtida modeller med en förstorad 9-5 och två Suvar, verkar också på pappret floppartat. Kan hända skulle framtiden sett ljusare ut för Saab om sammarbetet med Fiat/Alfa/Lancia hade fortsatt efter 9000 modellen. En "Saab/Alfa 156", "Saab/Alfa 156 sw", "Saab/Fiat Punto" mm, kanske skulle ha sålt bra. Men som sagt tråkigt är det och GM var nog så här i efterhand för Saab det sämt tänkbara.

                        Comment


                        • #13
                          GM ville väl få till premium märke av SAAB samma sak som man försökte med Volvo och under högkonjukturen satsade man på det vilket resulterade i stora SUV-ar och bränsleslukare som blev klara när det vände till lågkonjuktur. SAAB och Volvo kan aldrig bli premium märke, de ska göra bilar som varje medelsvensson kan köpa och ta sig från A till B.

                          Det var helt enkelt felprioriterad spreciellt med tanke på att man hade miljövänligare alternativ på hyllan som man borde ha gått ut med.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Kanske finns hopp kvar?
                            http://www.dn.se/ekonomi/spyker-komm...-bud-1.1016996
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Jag tycker allmänt att det rackas ner för mkt på regeringen, de har ju inte kunnat gjort mer än de har - alltså försökt underlätta för nya köpare och erbjuda möjlighet om lån. Vad kan de mer göra?

                              Allt som gått åt pipan är ju helt och hållet GM's förtjänst.

                              Jag tror inte heller Saab hade haft nån framtid med de bilar de har nu. Nya 9-5 skulle blivit en flopp (för stor och inget speciellt i mina ögon iaf.. Den såg exakt likadan ut 2003 när jag jobbade med den i Pixbo - redan gammal alltså), 9-7 ska vi bara inte tala om.
                              Och allt detta är GM's fel, inte någon regering. (det verkar fan gå inflation i att klaga på vår regering haha..)
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X