Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Staten ska inte investera i, äga eller driva industri. Stålverk 80, varvsindustrin m.fl. är hårresande exempel för dem som är tillräckligt gamla för att minnas. Vi vill för allt i världen inte tillbaks till 70 och 80-talet vansinniga subventionspolitik och sovjetiskt inspirerade planekonomi.

    I media låter det som om halva Sveriges industri går förlorad i och med SAABs nedläggning men detta är bara 9000 arbetstillfällen. Det är som en normal bruksnedläggning i mellanstor svensk stad, något som vi sett hundratalsgånger sen 70-talet. Man måste ha lite perspektiv på sakerna. Visst är det tragiskt och naturligtvis jobbigt för de som är direkt drabbade men om SAAB varit en konstant förlustaffär, varje år de senaste 20 åren, så borde det egentligen lagts ner långt tidigare. Ansvaret faller på ledningarna och slutänden ägarna.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Lite planering saknar jag i dagens Sverige
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #18
        Originally posted by pazzo
        Lite planering saknar jag i dagens Sverige
        Vad menar du?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Originally posted by TurboB
          Staten ska inte investera i, äga eller driva industri. Stålverk 80, varvsindustrin m.fl. är hårresande exempel för dem som är tillräckligt gamla för att minnas. Vi vill för allt i världen inte tillbaks till 70 och 80-talet vansinniga subventionspolitik och sovjetiskt inspirerade planekonomi.

          I media låter det som om halva Sveriges industri går förlorad i och med SAABs nedläggning men detta är bara 9000 arbetstillfällen. Det är som en normal bruksnedläggning i mellanstor svensk stad, något som vi sett hundratalsgånger sen 70-talet. Man måste ha lite perspektiv på sakerna. Visst är det tragiskt och naturligtvis jobbigt för de som är direkt drabbade men om SAAB varit en konstant förlustaffär, varje år de senaste 20 åren, så borde det egentligen lagts ner långt tidigare. Ansvaret faller på ledningarna och slutänden ägarna.
          Kanske det men skillnaden nu att större delen av Europa håller sin bilindustri bakom ryggen, särskilt fransmännen...

          Varför ska inte vi se till att vår industri ska få likadana möjligheter till stöttning? Dels i ekonomisk form av EU-bidrag men även framförallt moraliskt:

          - Vi tror på vår industri, vi är bra på att bygga bilar och har ett oerhört kunnande att värna om. Tack vare den kan vi framgångsrikt slåss trots att det finns en överkapacitet i bilindustrin.

          Att inte fler folk tycker så är riktig svensk mjäkighet skulle jag vilja säga!!!
          Last edited by rask; 21 December 2009, 23:33.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by per
            Jag tycker allmänt att det rackas ner för mkt på regeringen, de har ju inte kunnat gjort mer än de har - alltså försökt underlätta för nya köpare och erbjuda möjlighet om lån. Vad kan de mer göra?

            Se även i inlägget ovan: Vår regering bör stötta sin industri moralisk. Jag tycker att det är helt rätt att det rackas ner på regeringen.

            Regeringen rackar ner alldeles för mycket på Saab. De förtjänar allt stöd de kan få och det ligger inte i Sveriges intresse att vår regering snackar skit om Saab. Varken genom en försäljningsprocess eller varumärkesmässigt.

            En stor del av Saabs förluster genom åren har handlat om pengaöverföringar där det har varit billigare att plocka ut pengarna. Interndebiteringar osv. Saab förtjänar en chans efter år av vanskötseln ifrån GM, något som även du vittnade om Per.

            Det finns ingen som på allvar har drivit frågan om en förstatligande av Saab. Det är våran regering som har använd detta som sin skrämseltaktik för att försvar sin politik och jag tycker det är hemskt att så många har svalt detta med hull och hår...

            Originally posted by per

            Allt som gått åt pipan är ju helt och hållet GM's förtjänst.

            Jag tror inte heller Saab hade haft nån framtid med de bilar de har nu. Nya 9-5 skulle blivit en flopp (för stor och inget speciellt i mina ögon iaf.. Den såg exakt likadan ut 2003 när jag jobbade med den i Pixbo - redan gammal alltså), 9-7 ska vi bara inte tala om.
            Och allt detta är GM's fel, inte någon regering. (det verkar fan gå inflation i att klaga på vår regering haha..)
            Saab 9-7x var en badge engineering-produkt som numera tack och lov är nedlagd, däremot kommer nya 9-4x som bör bli en betydligt bättre bil...

            Har du kört nya Saab 9-5? Har du sett den klara bilen i verkligheten?

            Jag har sett den och den var himla fin. Pär Brandt på Automotosport har gjort både och skriver följande:

            "Ni som läst spalterna här på sajten vet att jag provkört nya Saab 9-5. Det är en fantastisk bil. Jag har - helt ärligt - aldrig haft så roligt bakom ratten i en bil som är över fem meter lång. Längs 70-vägarna runt Trollhättan tog jag i för kung och fosterland och tur var att det inte stod någon polis längs vägen där, för det gick rejält fort. Höga hastigheter, men inte någon gång otäckt. Vissa bilmodeller har det där, att ju fortare det går desto roligare blir det. Det handlar om kontroll. Bra kontroll ger körglädje. Ett bra chassi låter dig utforska gränserna, utan att det någonsin blir otäckt. Nya Saab 9-5 är en sådan bil. Jag önskar av hela mitt hjärta att fler personer - helst många tusen - får uppleva samma hisnande lyckokänsla i kurvorna."

            Enough said.
            Last edited by rask; 21 December 2009, 23:36.
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #21
              Originally posted by rask
              Regeringen rackar ner alldeles för mycket på Saab. De förtjänar allt stöd de kan få och det ligger inte i Sveriges intresse att vår regering snackar skit om Saab. Varken genom en försäljningsprocess eller varumärkesmässigt.

              En stor del av Saabs förluster genom åren har handlat om pengaöverföringar där det har varit billigare att plocka ut pengarna. Interndebiteringar osv. Saab förtjänar en chans efter år av vanskötseln ifrån GM, något som även du vittnade om Per.
              Jag fattar ändå inte. Vad vill du att de ska göra? De stöttar ju så mkt det går? Lånegarantier, medlingar mellan parter osv. De jobbar konstant med detta som om det inte fanns nåt annat att bry sig om (det gör det).
              Sen finns det alltid en gräns för vad som kan göras.. det är ändå GM som äger, bestämmer och säljer.

              Rackar ner? Det negativa jag hört att är att de förklarat att Saab har länge gått med förlust och att GM har varit svåra att ha att göra med, ren fakta typ.
              Last edited by per; 21 December 2009, 23:49.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                faan vad de snöar nu. Det är regeringens fel tycker jag.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by per
                  Jag fattar ändå inte. Vad vill du att de ska göra? De stöttar ju så mkt det går? Lånegarantier, medlingar mellan parter osv. De jobbar konstant med detta som om det inte fanns nåt annat att bry sig om (det gör det).
                  Sen finns det alltid en gräns för vad som kan göras.. det är ändå GM som äger, bestämmer och säljer.

                  Rackar ner? Det negativa jag hört att är att de förklarat att Saab har länge gått med förlust och att GM har varit svåra att ha att göra med, ren fakta typ.
                  Håller med om att regeringen har varit väldigt engagerade den senaste månaden men mer kunde gjorts i ett tidigare skede...

                  Nu till lite artiklar:

                  När allt sket sig från början, känns inställningen till Saab positiv? Är Mauds tanke att stänga Saab, starta en ny biltillverkare och bygg elbilar istället? Känns det realistiskt?:
                  http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...icle518190.ece (Får ta tillbaks det jag sa om statligt stöd/ägande, GM bad om det som USAs regering gjorde och det har jag glömt. Diskussionerna under hösten har dock handlat om något helt annat, men regeringen har använt samma ord som slagträ i debatten.)

                  De anställda har inte känt stödet iaf:
                  http://www.dn.se/ekonomi/saab-anstal...ingen-1.804910
                  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6195407.ab

                  Inifrån regeringskansliet:
                  http://www.affarsvarlden.se/hem/haus...icle627295.ece

                  Iofs lite färgat men jag känner igen snacket:
                  http://www.folkbladet.nu/?p=161927

                  Maud och sina vindkraftverk igen:
                  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6258052.ab
                  Last edited by rask; 22 December 2009, 01:20.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #24
                    Hejhej! Tycker faktiskt att den svenska regeringen missköter sej å de grövsta! Det ska va en företagarvänlig regering och i synnerhet Maud Olofsson är ett enda stort skämt. Snacka om kacklade höna utan någon koll överhuvudtaget. Elbilar och vindkraftverk..ja jösses!! Jag håller med om att staten inte ska äga och driva en biltillverkare men hade regeringen varit det minsta insatt i bilbranchen och på vilket sätt GM har drivit Saab under 20 år så hade dom också fattat att det finns en hel del av GM:s beslut eller brist på sådana som försatt Saab i detta läge. En mer engagerad ägare kan definitivt få fart på Saab, men eftersom HELA bilbranchen är i samma läge just nu så hade det varit klart motiverat att FÖR TILLFÄLLET gå in som ägare. Speciellt med tanke på att nu blir sannolikt Volvo kinesiskt och kommer med rätt stor sannolikhet inte finnas kvar i Sverige om 10 år. Kan t.o.m den amerikanska staten gå in som ägare av GM i ett land där Reinfeldt betraktas som kommunist borde det finnas lite mer utrymme för den svenska regeringen att AGERA. Det kommer att kosta staten lika mycket i vilket fall som. Har ju redan satt av 500 miljoner för att sätta folk i utbildning...till vaddå? Snacka om att sätta människor i "utanförskap" som det heter på politikerspråket!!

                    Comment


                    • #25
                      captain - skillnaden mellan USA och Sverige är vi är EU land med dess strikta regler om statsstöd.

                      I detta fall kan USA regeringen agera på ett planekonomiskt sätt som Sveriges regering har svårare att tillämpa.

                      Tack gode gud att regeringen har förmått stå emot diverse populistiska krav på att ge bort skattemiljarder till GM. Då hade det funnits mindre medel att nu satsa på åtgärder för de som nu blir arbetslösa.

                      Sedan fattar jag inte varför sådan fokus på just THN, det har lagts ner företag i alla tider - och nya startas. Jag anar att det är pga valrörelsen 2010.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by per
                        Vad menar du?
                        Oj, missade svaret, j-t trött på marknaden
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #27
                          Jag vet inte riktigt om det där med EU stämmer, Opel fick stöd, hela den franska bil(?)indusrin har fått och har t.o.m för mej att BMW ville ha. Nu fick ju GM betala tillbaka pengarna som Opel fick men ändå. Den tyska regeringen var på tårna,gjorde allt vad man kunde för att stötta . I Sverige skickar man motvilligt ut Maud som sitter och kräker galla över Saabs fula design och yrar om elbilar och vindkraftverk. Ni måste ju kunna erkänna att det finns en viss skillnad i agerandet!!?

                          Comment


                          • #28
                            Ja SE är mörkblått idag tyvärr
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by captain
                              Jag vet inte riktigt om det där med EU stämmer, Opel fick stöd, hela den franska bil(?)indusrin har fått och har t.o.m för mej att BMW ville ha. Nu fick ju GM betala tillbaka pengarna som Opel fick men ändå. Den tyska regeringen var på tårna,gjorde allt vad man kunde för att stötta . I Sverige skickar man motvilligt ut Maud som sitter och kräker galla över Saabs fula design och yrar om elbilar och vindkraftverk. Ni måste ju kunna erkänna att det finns en viss skillnad i agerandet!!?

                              Din jämförelse/fråga var mellan USA och Sverige.

                              Ty/Fra regeringar ställer säkerhet för villkorade överbryggningslån mot fullgod säkerhet. Ty/Fra bilindustrins markandsandel/säkerhet är sannolikt betydligt bättre än SAAB:s 0.003 andel av världsmarknaden.

                              PS Jag är inte ngn rabiat SAAB hatare och har arbetat ett antal år på firman tidigare. Mkt trevlig arbetsplats och många duktiga tekniker - men också med ett antal gamla slöfockar som gick och drog benen efter sig. Det håller helt enkelt inte 2010.

                              Comment


                              • #30
                                Kan regeringen låna ut pengar till SAAB? Specifikt alltså, SAAB är ju ett helägt GM bolag så pengarna skulle väl således gå till dom. Isf skulle de väl vara tvugna att köpa allt och det känns mindre vettigt.

                                Det enda svenska staten kan göra är väl att så bra som möjligt underlätta för en eventuell köpare. Och hur de har gjort det är svårt för utomstående att veta.

                                För övrigt börjar det bli väldigt mycket politik i denna tråd, eller?
                                Christian

                                Kör nu:


                                I garaget:

                                Comment

                                Working...
                                X