Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by mirafiori
    Kan regeringen låna ut pengar till SAAB? Specifikt alltså, SAAB är ju ett helägt GM bolag så pengarna skulle väl således gå till dom. Isf skulle de väl vara tvugna att köpa allt och det känns mindre vettigt.

    Det enda svenska staten kan göra är väl att så bra som möjligt underlätta för en eventuell köpare. Och hur de har gjort det är svårt för utomstående att veta.

    För övrigt börjar det bli väldigt mycket politik i denna tråd, eller?
    Tror det snarare handlar om följade saker:

    - Göra Saab attraktiv för köpare: Vi Sveriges regering tror på Saab och vill hitta sätt att Saab ska leva vidare och lyckas under rätt ägande. Negativismer ifrån Svenska regeringen gjorde nog mycket för att sålla bort många av den 27 första intressenterna. Det torde vara många av dessa som skulle ha lyckas bättre än Koenigsegg och Spyker att få affären i hamn.

    - Visa att regeringen är intresserade av att hitta möjligheter för att Saab ska klara den ekonomiska krisen genom att ge den typen av stöd som skulle hjälpa Saab att utveckla sin miljöintriktning och konkurrenskraft. Med andra ord, att en framtida ägare, så länge de uppfyller villkoren, kan förvänta sig stöd från regeringen.

    Håller med om att regeringen gjorde rätt som inte gav stöd till GM för att Saab skulle klara sig under det gångna året. Därimot borde de tidigt ha suttit ner med Saab och formulera ett antal möjliga stödåtgärder. Saab skulle därmed kunna säga: Ni får ett antal nya, nästa helt klara, modeller, ett stark varumärke, en av europas mest effektiva fabriker samt en regering som erbjuder ert fulla stöd och är villiga att hjälpa till för att Saab ska lyckas.

    Istället har regeringen stått med armarna i kurs och varit en motsträvig osäkerhetsfaktor.

    Det är inte så man för en fungerande "jobbpolitik"...

    PS. Fördelen är väl att numera kan betydligt fler stava till Koenigsegg än innan det hela började. Har hört folk som sagt att deras försök att köpa Saab var en PR-kupp från dem. Men de har sålt 2 bilar i Sverige hittills och tror knappast att de lär sälja mer än en extra bil här hemma pga affären. Även om PR-devisen "All PR är bra PR" stämmer. Och den tredje ägaren lär aldrig kunna stanna i Trollhättan iaf. Särskilt långt utanför Sverige har nog inte affären genererat rubriker, förrutom bilbranschen möjligtvis och scheikerna i Arabvärlden som köper en Koenigsegg lär nog inte har hört något alls om den.. DS.
    Last edited by rask; 23 December 2009, 22:59.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #32
      Originally posted by captain
      Hejhej! Tycker faktiskt att den svenska regeringen missköter sej å de grövsta! Det ska va en företagarvänlig regering och i synnerhet Maud Olofsson är ett enda stort skämt. Snacka om kacklade höna utan någon koll överhuvudtaget. Elbilar och vindkraftverk..ja jösses!! Jag håller med om att staten inte ska äga och driva en biltillverkare men hade regeringen varit det minsta insatt i bilbranchen och på vilket sätt GM har drivit Saab under 20 år så hade dom också fattat att det finns en hel del av GM:s beslut eller brist på sådana som försatt Saab i detta läge. En mer engagerad ägare kan definitivt få fart på Saab, men eftersom HELA bilbranchen är i samma läge just nu så hade det varit klart motiverat att FÖR TILLFÄLLET gå in som ägare. Speciellt med tanke på att nu blir sannolikt Volvo kinesiskt och kommer med rätt stor sannolikhet inte finnas kvar i Sverige om 10 år. Kan t.o.m den amerikanska staten gå in som ägare av GM i ett land där Reinfeldt betraktas som kommunist borde det finnas lite mer utrymme för den svenska regeringen att AGERA. Det kommer att kosta staten lika mycket i vilket fall som. Har ju redan satt av 500 miljoner för att sätta folk i utbildning...till vaddå? Snacka om att sätta människor i "utanförskap" som det heter på politikerspråket!!
      Originally posted by captain
      Jag vet inte riktigt om det där med EU stämmer, Opel fick stöd, hela den franska bil(?)indusrin har fått och har t.o.m för mej att BMW ville ha. Nu fick ju GM betala tillbaka pengarna som Opel fick men ändå. Den tyska regeringen var på tårna,gjorde allt vad man kunde för att stötta . I Sverige skickar man motvilligt ut Maud som sitter och kräker galla över Saabs fula design och yrar om elbilar och vindkraftverk. Ni måste ju kunna erkänna att det finns en viss skillnad i agerandet!!?
      Väl skrivet!
      Last edited by rask; 23 December 2009, 22:51.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #33
        Originally posted by mirafiori
        Kan regeringen låna ut pengar till SAAB? Specifikt alltså, SAAB är ju ett helägt GM bolag så pengarna skulle väl således gå till dom. Isf skulle de väl vara tvugna att köpa allt och det känns mindre vettigt.

        Det enda svenska staten kan göra är väl att så bra som möjligt underlätta för en eventuell köpare. Och hur de har gjort det är svårt för utomstående att veta.

        För övrigt börjar det bli väldigt mycket politik i denna tråd, eller?
        Förvisso men än har vi inte börjat kalla varandra elakheter och det ÄR en intressant diskussion. Bättre här än att ta den med min flickvän iaf. Hon börjar bli lite grinig på mig...
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #34
          Bland det bästa som skrivits (källa: DI)

          Sverige sviker Saab
          2010-01-20 07:41

          Förutsättningarna för Saab har aldrig varit bättre. Ändå har det varit omöjligt att attrahera svenska investerare. De har tagit till sig en negativ och helt felaktig analys, skriver Lars Carlström, talesperson för Genii.
          Redan tidigt 2009 ström made negativa formuleringar om Saab Automobile från svenska medier. En medial härdsmälta inleddes, värdeladdade ord som ”finito” och ”kaputt” florerade fritt.

          Vilka värderingar och fakta dessa förståsigpåare grundade sina uttalanden på är svårt att säga. Det vanligaste påståendet, att Saab har gått med förlust i 20 år, lyftes fram. Låt oss analysera vad som ligger bakom:

          Ett integrerat Saab i GM syftade till att optimera GM:s resultat – inte Saabs. Det är att betrakta som amatörmässigt att dra likhetstecken mellan Saab Auto_mobile AB:s resultat och resultatet av Saabs hela globala verksamhet eftersom en stor del av intäkterna konsolideras direkt in i GM i stället för i Saab.

          Saab Automobile AB:s resultat består till stor del av allokeringar och internprissättningar. Saab kan inte påverka valutasvängningarna eftersom hedging, material, produktion, försäljningsgeografi med mera styrs centralt inom GM.

          Avsikten med detta har åter igen varit att optimera GM:s resultat. Beroendet av valutakurser, främst euro, pund och dollar, har därför slagit hårt mot Saab.

          Produktionsutvecklingsplanen, som också styrs centralt, ger långa livscykler där fördelar med nyare bilar inte kan förverkligas. Saabs utgående 9–5-modell är nu 12,5 år gammal.

          I ett stort multinationellt företag som GM optimeras resultatet för koncernen och inte enskilda enheter eller varumärken. Ingen vet om Cadillac, GMC, Chevrolet har tjänat pengar genom historien.

          Lånet från Europeiska investeringsbanken, EIB, har varit en het fråga under hela förra året. Diskussionen har gällt om staten ska gå in och stötta Saab med garantier eller inte. Åsikterna har varit många.

          Regeringen har emellertid beslutat sig för att utfärda garan tier till EIB för Saab. Risken för staten är mycket låg eftersom staten har panter i hela Saab. Dessa panter är närmast värderade till skrotvärde. Tillgångarna överstiger vida de 400 miljoner euro, drygt 4 miljarder kronor, som garantin omfattar.

          Alla bör här komma ihåg att detta är ett lån som ska betalas tillbaka. Marknadsmässig ränta ska betalas för EIB-lånet under dess sjuåriga löptid. Saab ska under hela statsgarantins löptid betala en premie till staten.

          Vidare betalar Saab alla statens och EIB:s rådgivare. Likaså betalar Saab för den personal hos Riksgälden som arbetar med ärendet.

          Detta ska vägas mot de kalky lerade kostnaderna för arbetslöshet, förlorade skatteintäkter och öde lägg else av Trollhättan med katastrofal påverkan för hela Västsverige.

          Saab har i dag en av Europas moder naste och mest effektiva bilfabriker. Saab har två helt nyutvecklade bil modeller, 9–5 och 9–4X. Bolaget är skuldfritt.

          Förutsättningarna för Saab har aldrig varit bättre – med en affärsplan som har mycket goda möjligheter att göra Saab till ett ledande bilföretag i sin nisch. Det är därför svårt att förstå hur något så positivt har kunnat bli så negativt i svenska medier. Analysen har varit obefintlig och har grundat sig på tyckanden i stället för fakta.

          Hela denna negativa spiral har medfört att det i det närmaste har varit omöjligt att attrahera svenska investerare till Saab. Investerarna har tagit till sig den mediala och helt felaktiga analysen som har florerat.

          Är vi i Sverige världens minst nationalistiska folk?

          Lars Carlström
          samordnare, Genii-Ecclestone konsortium och en mängd andra initiativ för Saab
          Last edited by rask; 21 January 2010, 11:22.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #35
            Trots att det var jobbigt att läsa texten med alla konstiga tecken så tycker jag också att det var väldigt bra skrivet!

            Sen tror jag att GM egentligen aldrig ville sälja Saab, för vad har de kvar? Alla deras kvarvarande bilar bygger på samma teknik så med andra ord har de sålt hela GM.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #36
              Originally posted by 84jr0
              Trots att det var jobbigt att läsa texten med alla konstiga tecken så tycker jag också att det var väldigt bra skrivet!

              Sen tror jag att GM egentligen aldrig ville sälja Saab, för vad har de kvar? Alla deras kvarvarande bilar bygger på samma teknik så med andra ord har de sålt hela GM.
              Ursäkta, Firefox vill inte riktigt ibland... Fixat!
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #37
                Saab

                Kul att det finns någort intresse för Saab på detta forumet(Rask)...

                Tyvärr kommer det snart försvinna från Sverige och även Volvo PV inom några få år.

                Saab och GM har bidragit med så mycket till Fiat....


                RIP
                Piaggio Purejet -06
                Fiat Coupe 20VT-98

                Comment


                • #38
                  Re: Saab

                  Originally posted by Kung
                  Kul att det finns någort intresse för Saab på detta forumet(Rask)...

                  Tyvärr kommer det snart försvinna från Sverige och även Volvo PV inom några få år.
                  Vi som jobbat där ett antal år har extremt stort intresse för att Saab ska finnas kvar men vad kan man göra??
                  Det har väl varit själva frågan här. Och faktum kvarstår att det är inte så mkt vi kan göra så länge GM äger och bestämmer och aldrig vill sälja. Inte ett skit. Inte vi och inte vår regering, så det gnället menar jag är helt oväsentligt. Sen kan man förstås känna ett behov av att hitta Den Skyldige och det får man väl respektera.

                  Originally posted by Kung
                  Saab och GM har bidragit med så mycket till Fiat....
                  RIP
                  Tror iofs Fiat bidragit mer till Saab än tvärtom genom årens lopp. 9000 blev en av Saabs bästa bilar och dieslarna idag är inte så dumma heller..?
                  Last edited by per; 24 January 2010, 22:20.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Hoppas verkligen att det löser. Men det låter ju hoppfullt just nu iaf.
                    Vore tråkigt om man aldrig såg nya 9-5 igen. Snygg bil faktiskt.
                    Christian

                    Kör nu:


                    I garaget:

                    Comment


                    • #40
                      Spyker

                      Jag är glad för saab anhöriga å underleverantörer

                      Hoppas de kan agera på ett saabigare sätt nu
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #41
                        go Spyker!!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Grattis alla med koppling till Saab!

                          Nu gäller det att visa sig värdiga förtroendet och leverera vinst igen.

                          Comment


                          • #43
                            GM alltså.. Men nu verkar det iaf klart..?

                            http://media.gm.com/content/media/us.../Jan/0126_saab

                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by per
                              GM allts�.. Men nu verkar det iaf klart..?

                              http://media.gm.com/content/media/us.../Jan/0126_saab

                              Precis! Underbart!
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment


                              • #45
                                Grattis Saab!
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X