Originally posted by mirafiori
Kan regeringen låna ut pengar till SAAB? Specifikt alltså, SAAB är ju ett helägt GM bolag så pengarna skulle väl således gå till dom. Isf skulle de väl vara tvugna att köpa allt och det känns mindre vettigt.
Det enda svenska staten kan göra är väl att så bra som möjligt underlätta för en eventuell köpare. Och hur de har gjort det är svårt för utomstående att veta.
För övrigt börjar det bli väldigt mycket politik i denna tråd, eller?
Kan regeringen låna ut pengar till SAAB? Specifikt alltså, SAAB är ju ett helägt GM bolag så pengarna skulle väl således gå till dom. Isf skulle de väl vara tvugna att köpa allt och det känns mindre vettigt.
Det enda svenska staten kan göra är väl att så bra som möjligt underlätta för en eventuell köpare. Och hur de har gjort det är svårt för utomstående att veta.
För övrigt börjar det bli väldigt mycket politik i denna tråd, eller?
- Göra Saab attraktiv för köpare: Vi Sveriges regering tror på Saab och vill hitta sätt att Saab ska leva vidare och lyckas under rätt ägande. Negativismer ifrån Svenska regeringen gjorde nog mycket för att sålla bort många av den 27 första intressenterna. Det torde vara många av dessa som skulle ha lyckas bättre än Koenigsegg och Spyker att få affären i hamn.
- Visa att regeringen är intresserade av att hitta möjligheter för att Saab ska klara den ekonomiska krisen genom att ge den typen av stöd som skulle hjälpa Saab att utveckla sin miljöintriktning och konkurrenskraft. Med andra ord, att en framtida ägare, så länge de uppfyller villkoren, kan förvänta sig stöd från regeringen.
Håller med om att regeringen gjorde rätt som inte gav stöd till GM för att Saab skulle klara sig under det gångna året. Därimot borde de tidigt ha suttit ner med Saab och formulera ett antal möjliga stödåtgärder. Saab skulle därmed kunna säga: Ni får ett antal nya, nästa helt klara, modeller, ett stark varumärke, en av europas mest effektiva fabriker samt en regering som erbjuder ert fulla stöd och är villiga att hjälpa till för att Saab ska lyckas.
Istället har regeringen stått med armarna i kurs och varit en motsträvig osäkerhetsfaktor.
Det är inte så man för en fungerande "jobbpolitik"...
PS. Fördelen är väl att numera kan betydligt fler stava till Koenigsegg än innan det hela började. Har hört folk som sagt att deras försök att köpa Saab var en PR-kupp från dem. Men de har sålt 2 bilar i Sverige hittills och tror knappast att de lär sälja mer än en extra bil här hemma pga affären. Även om PR-devisen "All PR är bra PR" stämmer. Och den tredje ägaren lär aldrig kunna stanna i Trollhättan iaf. Särskilt långt utanför Sverige har nog inte affären genererat rubriker, förrutom bilbranschen möjligtvis och scheikerna i Arabvärlden som köper en Koenigsegg lär nog inte har hört något alls om den.. DS.
Comment