Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spider -74

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Snyggt, hoppas att du får snurr på den! Är det insprutet från Uppsala som hänger på

    Comment


    • #17
      Jo, det är Uppsala insprutet som har fått sig en uppfräschning och på tur står det en svart kladdig vxlåda som ska fixas.
      Mr Ersson
      124 Spider -74

      Comment


      • #18
        Originally posted by ersson
        En fråga till Per om kolvarna du nämnde. jag hoppade ut och fotade av mina är det standardkolven?
        Sorry att missat frågan innan, jo det är std Argentakolvar! De i 1600-motorn har samma diameter men med en upphöjning.

        Snygg motor!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Tackar! Det kommer lite bilder allt eftersom renoveringen pågår. Har fått tag på ett grenrör med turbo som lockar lite att försöka få på plats('') Fast först ska jag få ihop den med insprutning och Argentalådan. Vet någon vart jag kan få tag på ett bra 4-2-1 avgassystem eller köper man det lättast från Spider-Point i Tyskland?
          Mr Ersson
          124 Spider -74

          Comment


          • #20
            ersson,

            Jag köpte mitt avgassystem från Spider-Point, det levererades snabbt och passade helt perfekt.
            Det är ett företag jag absolut kommer att beställa ifrån igen.
            www.strigin.se

            Comment


            • #21
              Det sitter ett 4-2-1 system original på Argentamotorn...?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Min tanke var att byta ut det mot ett bättre och snyggare med extractorgrenrör och snygg dragning under bilen. Det som sitter på bilen är ett hemmabygge med 2,5" rör och raka ljuddämpare. Har någon provat Ferrita avgassystem annars såg jag att Avgasteknik i Uppsala är duktiga.
                Mr Ersson
                124 Spider -74

                Comment


                • #23
                  Jag tror de är rätt bra original de där 4-2-1 grenrören, så jag skulle inte förvänta mig nån jätteförbättring med extraktor.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Är 4-2 delarna i gjutjärn har man lite att vinna på ett bra 4-2-1 extraktorgrenrör. Ofta kan man dock prioritera ner avgassidan eftersom det stora begränsningen på FIAT motorerna är insugssidan. Det är där effekten finns att hitta.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #25
                      Tackar för råden!

                      Då satsar jag på att fixa till mitt befintliga system och byter slutdämparen till en något tystare.

                      Skulle jag tjäna på att lätta svänghjulet för att få till varvvilligheten eller kommer jag bara tappa vridmoment.
                      Mr Ersson
                      124 Spider -74

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by ersson
                        Tackar för råden!

                        Då satsar jag på att fixa till mitt befintliga system och byter slutdämparen till en något tystare.

                        Skulle jag tjäna på att lätta svänghjulet för att få till varvvilligheten eller kommer jag bara tappa vridmoment.
                        Du tappar inget vridmoment med lättat svänghjul.
                        Det är lättare att få motorstopp när du ska iväg från stillastående men har inget med motorns vridmoment att göra. Bara att öka på gasen lite.
                        Click here to visit Raceitaly
                        ______________
                        Fiat Coupe 20VT Plus -99
                        Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                        Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                        Acura Legend 3,2l V6 -91
                        SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                        "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                        Murphy´s law.

                        Comment


                        • #27
                          Då var jag igång igen.. efter att släkten firat jul hos oss.

                          Dagens jobb var att försöka klura ut vilka delar som hör ihop och tömma motorutrymmet på delar som inte ska vara kvar. Inte det lättaste med min ringa erfarenhet av Fiat.
                          Attached Files
                          Mr Ersson
                          124 Spider -74

                          Comment


                          • #28
                            Nya motorn börjar vara klar med justerade ventiler bytta packningar och ny kamrem. Hoppas att få in den i bilen innan trettonhelgen passerat och jobbet kräver att jag börjar jobba igen.
                            Attached Files
                            Mr Ersson
                            124 Spider -74

                            Comment


                            • #29
                              Det som står på tur är att på något sätt bygga ihop insprutningsdelarna och skaffa lite nya då jag har Googlat mig till att min kabelstam kommer från en 83-85 Argenta och databoxen från en 81-82. Vet någon här på forumet vad de tre lösa kablarna ska gå till som sitter mellan databoxen och luftmassemätaren?
                              Attached Files
                              Mr Ersson
                              124 Spider -74

                              Comment


                              • #30
                                Och innan jag tog kväll passade jag på och såga upp i kardantunneln för att nya lådan ska passa
                                Attached Files
                                Mr Ersson
                                124 Spider -74

                                Comment

                                Working...
                                X