Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spider -74

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by viksson
    Du tappar inget vridmoment med lättat svänghjul.
    Det är lättare att få motorstopp när du ska iväg från stillastående men har inget med motorns vridmoment att göra. Bara att öka på gasen lite.
    OK! Jag förstår! Men då bör det göra motorn rappare att varva upp när trögheten i massan minskar eller tänker jag galet igen... och är det värt att lätta svänghjulet för lite rejsigare motorgång eller blir skillnaden så marginell att det inte är värt ingreppet?
    Mr Ersson
    124 Spider -74

    Comment


    • #32
      Sjyst bygge!
      Verkar vara riktigt fin denna, kommer nog att bli en rapp bil.
      Hoppas du haft en god jul

      Comment


      • #33
        Originally posted by Abarth_Separace
        Sjyst bygge!
        Verkar vara riktigt fin denna, kommer nog att bli en rapp bil.
        Hoppas du haft en god jul
        Tack för det! Jag hoppas också på att den ska bli rapp så jag kan köra konbanor och veteranbilsrallyn med den till sommaren;-) Du verkar ligga i själv också med din 124:a ska bli kul och se resultatet framåt sommaren!
        Mr Ersson
        124 Spider -74

        Comment


        • #34
          Originally posted by ersson
          Vet någon här på forumet vad de tre lösa kablarna ska gå till som sitter mellan databoxen och luftmassemätaren?
          Gissar på att de där kontakterna går till kallstartsventil, tillsatsluftslid (tomgångsventilen) och nån grej som hänger vid luftmängdmätaren på min.. Gissningar. Det finns scheman över L/LE-Jetronic på nätet, minns dock inte var jag sett dem..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Nja... de tre kontaktena som inte används verkar vara till avgasrening eller något i den stilen för jag hittar inget på LE Jetronic på webben. Jag kollar vidare och hoppas på få till ett bra insprut till sommaren.
            Mr Ersson
            124 Spider -74

            Comment


            • #36
              Om du fått härvan från nånstans i europa kan jag garantera att det inte kommer från nån katalysatorrening. Och EGR-regleringen var helt mekanisk.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                OK, kabelstammen är från en svensk bil. Jag får fortsätta att klura lite alt. sätta in ett Megasquirt istället för orginalboxen och löda ihop en ny kabelstam. Kanske bästa alternativet
                Mr Ersson
                124 Spider -74

                Comment


                • #38
                  Ärligt talat tror jag det blir lättast/bäst med original. Det är bara att koppla in allt så har man ett fint färdigutvecklat system. "den lilla människan" brukar ha svårt att slå bosch..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Då var motor och låda uppe på plats och en kabelstam tillverkad enligt elschema till en Spider -82 med L-Jetronic. Jag har dock ett litet problem med givaren på bilden som inte finns med i schemat. Är det någon som vet vad den gör? Är det någon utveckling som gjort för LE-Jetronic kanske?
                    Attached Files
                    Mr Ersson
                    124 Spider -74

                    Comment


                    • #40
                      har tyvärr bara en gissning, tittandes på mitt lite suddiga schema: Thermo Time Switch som sitter i serie med kallstartventilen. Tempgivaren till denna alltså.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #41
                        Är inte det givaren som sitter under insugningsröret 0280 130 214 som sen går vidare till kallstartventilen? Den här givaren heter FIAT 22/179057 201 4L('') Kan det vara någon typ av höjd kompensering?
                        Mr Ersson
                        124 Spider -74

                        Comment


                        • #42
                          Stämmer nog bra, det fanns ingen bild till mitt schema.
                          Tror inte det fanns nån lufttrycksjustering.. LE-Jetronic mätte bara mängd luft + tempen och kalkylerade soppan till det.

                          Tror ändå på tempgivare. Det hänger inte 2 kablar lösa från Digiplextändningen?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            Bra idé, givaren kan höra till tändningen! På Spidern satt det en vanlig fördelare med givare istället.

                            Jag ska kolla på lördag när jag ska ut till garaget igen
                            Mr Ersson
                            124 Spider -74

                            Comment


                            • #44
                              Nu är det vår och bilen går igen! Passade på och tog en tur idag i det vackra vårvädret och alla som jag passerade log och nickade i vårsolen.
                              Jag fick inte L-Jetronicen att fungera som den skulle så jag köpte ett Megasquirt som styr både tändning och insprutning. Nu har jag bara att gå igenom loggarna för att se hur värdena ligger och om det ska göras några justeringar.
                              Attached Files
                              Mr Ersson
                              124 Spider -74

                              Comment


                              • #45
                                Grattis, vad kul att du har fått igång den!

                                Comment

                                Working...
                                X