Announcement

Collapse
No announcement yet.

Totos Fiat 128

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsuppgradering

    Satt dit bromsarna igår kväll. Det blev hyffsad original-look iaf. Synd att jag målade hållaren svart bara, men det får bli ett senare projekt att lacka den silver. Nu blir det nog lite "toppjobb" närmaste tiden, porta insug osv.
    Attached Files

    Comment


    • Originally posted by toto
      2000!?! Det låter helt otroligt billigt! Är du säker på att det inte var per cylinder? När jag pratade med dem så tog de 2500ex.moms för enbart fräsning o planing....
      Tror de tar typ 750kr/timmen för motorjobb.
      snackade med dem för ca 6mån sen. de påpekade att det från 2000:- och det kunde lätt bli över det dubbla. helt beroende på hur toppen ser ut och vilket jobb som ska utföras.. jag tyckte också det va prisvärt även med det dubbla. ska nog ringa dit igen å höra.. så att jag inte missuppfattat ngt.
      A112 abarth 85
      Fiat 128 combi 70
      fiat 128 2d sedan 69
      Fiat 128 3p 75
      Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

      Comment


      • Originally posted by radical_plus
        snackade med dem för ca 6mån sen. de påpekade att det från 2000:- och det kunde lätt bli över det dubbla. helt beroende på hur toppen ser ut och vilket jobb som ska utföras.. jag tyckte också det va prisvärt även med det dubbla. ska nog ringa dit igen å höra.. så att jag inte missuppfattat ngt.
        Ja, det kan nog vara en bra ide. Vad är det för topp du ska porta? Tydligen så kan enbart en fräsning göra stor skillnad. På min 1300-topp så kan det ge upp till 40% större flöde, har jag läst.

        Comment


        • Originally posted by toto
          Kul, 94:a var väl den magiska sommaren med Vm-brons och fint väder. Det var ett tag sen....
          Vad gjorde du för jobb på Argentatoppen?
          Jajamän.. Kollade finalen på Barowiak (vad heter det nu..? Sten Sture eller vad?) och folk (inte jag) hoppade i svandammen av glädje/värmen..
          Nja jag bytte kolvringar (blårök!) och allmän renovering inkl. alla packningar, och som nybliven bilmek ville jag göra allt korrekt.. Så jag planade toppen oxå. Sen blev det bara lätt puts av kanalerna, tog bort gjutgrader osv.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Insug portning

            Imorse så slipade jag in packningen så den ska passa efter portningen. Därefter la jag den mot insuget och markerade var jag behöver slipa upp. En hel del gods behöver tas bort
            Attached Files

            Comment


            • Originally posted by toto
              Ja, det kan nog vara en bra ide. Vad är det för topp du ska porta? Tydligen så kan enbart en fräsning göra stor skillnad. På min 1300-topp så kan det ge upp till 40% större flöde, har jag läst.
              det är 1300 toppen jag tänkte fixa iordning. du läste det på midwest bayless eller hur? de har en komplett topp från yugo som ska tydligen ge högre kompression än fiats utan att man behöver plana. där stod det även att plana fiats topp inye va nå vidare pga kamremmen.. deras topp kostade 1300:- dollar med en ny kam och fjädrar och lite annat krafs..

              hur mycket har du fräst portat? har du hört talas om tvillingportning på motorer med insug och avgaskanaler på samma sida?

              tänkte beställa grejer igen från midwest inom en snar framtid.. ngt du behöver?
              A112 abarth 85
              Fiat 128 combi 70
              fiat 128 2d sedan 69
              Fiat 128 3p 75
              Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

              Comment


              • Originally posted by radical_plus
                det är 1300 toppen jag tänkte fixa iordning. du läste det på midwest bayless eller hur? de har en komplett topp från yugo som ska tydligen ge högre kompression än fiats utan att man behöver plana. där stod det även att plana fiats topp inye va nå vidare pga kamremmen.. deras topp kostade 1300:- dollar med en ny kam och fjädrar och lite annat krafs..

                hur mycket har du fräst portat? har du hört talas om tvillingportning på motorer med insug och avgaskanaler på samma sida?

                tänkte beställa grejer igen från midwest inom en snar framtid.. ngt du behöver?
                Amerikamotorn har lägre komp än Europamotorn, tror det är därför de använder Yugo 1100-topparna. Inte en aning vad det ger för komp dock. Vet inte om de är portade, men om de är det så är det nog en bra deal.

                Kolla så det är rätt bultmönster på toppen samt att dimensionen på bultarna stämmer innan du beställer; för du har väl M12 på din misstänker jag? Glöm heller inte att tull o moms tillkommer, det blir ju några kronor på 1300 "bucks".

                Inte hört talas om tvillingportning, trots att vi har insug o avgas på samma sida.
                Last edited by toto; 19 January 2012, 13:11.

                Comment


                • de använder 1300 topp verkar det som. de är inte portade och de skriver inte vilket effekt det ger. det kan man ju förstå då det beror på en hel del andra saker. men deras motor som de har tilk salu säger de har 100 respektive 110 hk. har varit i kontakt med dem tidigate ett par gånger. verkar inte va tokigt det där.

                  tvillingportning innebär att man tar bort skiljeväggen mellan två insugskanaler i toppen. ingreppet innebär ju att två insugsventiler får bränlseblandningen samtidgt... ..med vilket jag inte ser ngn fördel med då ena ventilen borde va stängd? det va det jag mest va nyfiken på.. får då ena ventilen "ännu mer bränsle"?
                  A112 abarth 85
                  Fiat 128 combi 70
                  fiat 128 2d sedan 69
                  Fiat 128 3p 75
                  Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                  Comment


                  • Alla ventiler får ju ändå bränslet samtidigt på en förgasarmotor. Det är nog bara ett sätt att totalt öka port-arean.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Originally posted by per
                      Alla ventiler får ju ändå bränslet samtidigt på en förgasarmotor. Det är nog bara ett sätt att totalt öka port-arean.
                      om man har enkel förgasare men om man har dubbel... då får ju bara den cylinder som bildar vakuum... tänker jag fel nu?
                      A112 abarth 85
                      Fiat 128 combi 70
                      fiat 128 2d sedan 69
                      Fiat 128 3p 75
                      Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                      Comment


                      • Originally posted by radical_plus
                        de använder 1300 topp verkar det som. de är inte portade och de skriver inte vilket effekt det ger. det kan man ju förstå då det beror på en hel del andra saker. men deras motor som de har tilk salu säger de har 100 respektive 110 hk. har varit i kontakt med dem tidigate ett par gånger. verkar inte va tokigt det där.

                        tvillingportning innebär att man tar bort skiljeväggen mellan två insugskanaler i toppen. ingreppet innebär ju att två insugsventiler får bränlseblandningen samtidgt... ..med vilket jag inte ser ngn fördel med då ena ventilen borde va stängd? det va det jag mest va nyfiken på.. får då ena ventilen "ännu mer bränsle"?
                        Då blir det ganska dyrt, speciellt om du ska porta också. Jag hoppas på 100hk/l om allt går som det ska med mina modifieringar.

                        Tvillingportning verkar skumt, borde bli svårt att få till fina flöden tycker jag. Men jag är inte så haj på det där, så jag ska nog inte uttala mig

                        Comment


                        • Pinnskruvskonvertering

                          Beställde pinnskruvar o muttrar från Amerika för ett tag sedan, den 28 nov 2011!!!, de kom iaf med posten igår. Hade helt glömt bort att jag köpt dem... USPS brukar ju inte vara så vassa, men detta är rekord i långsam frakt för mig iaf.
                          Jaja, nu är problemet med korta hjulskruvar löst
                          Attached Files

                          Comment


                          • Grymt, men till 125-fälgarna ska det inte vara kona va?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by per
                              Grymt, men till 125-fälgarna ska det inte vara kona va?
                              Inte den blekaste faktiskt. Ska strax ut till garaget, får se då. De kanske är till salu snart.....

                              Comment


                              • Originally posted by per
                                Grymt, men till 125-fälgarna ska det inte vara kona va?
                                De passade finfint som tur var, men det behövs spacers. Kanske blir till salu ändå.....

                                Comment

                                Working...
                                X