Announcement

Collapse
No announcement yet.

Totos Fiat 128

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by toto
    Du behöver trattar att trä dem över. Finns för enkla Webrar också.
    Okej, skulle va kul med något smått till min 128, men får ta och fundera!

    Comment


    • Trattar

      Nu har trattarna äntligen kommit. Ska bli intressant att höra hur det låter efter monteringen
      Attached Files

      Comment


      • Filter

        ...och så här blev det med luftfilter på. Inte lika snyggt som synliga trattar dock
        Attached Files

        Comment


        • Men bättre för motorn!
          Och rejsigt..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Tänddelar

            Idag så kollade jag över tändningen på bilen, så att man kan utesluta att det kan vara där problemet med att den inte orkar varva ur ordentligt ligger.
            Nya brytare, kablar, fördelare, rotor och konding införskaffades o byttes ut. Vid bytet så upptäcktes att brytarna gapade för mycket och att det var lite sen tändning. Efter justeringar så startade kärran mycket lättare och svarade bättre på gasen, så det började ju bra iallafall Nu ska det bara provköras någon eller några gånger till....
            Attached Files

            Comment


            • Jag har tagit ett par provturer i kvarteret, men tyvärr så har 2 av 3 turer slutat med att jag fått knuffat hem bilen.....
              Båda gånger förbi samma uteservering också; det var inte alls förnedrande.

              Bilen går ganska bra, men jag tror jag har problem med ånglås eller liknande då den inte startar efter motorstopp. Ska prova lite isolering mellan grenrör o föggarna och se om det råder bot på problemet.

              Comment


              • Förgasarjustering

                Efter en tändinställning så går motorn mycket bättre. Skillnaden på högvarv blev enorm!
                Även problemet med ånglås skall nog vara åtgärdat, förhoppningsvis....

                Så nu är det "bara" förgasjusteringen kvar. Köpte den här boken, vilken visade sig vara välbehövlig. Så nu ska jag beställa munstycken innan nästa testrunda, 100 på 2:an är målet
                Attached Files

                Comment


                • Senaste nytt

                  Igår fick jag hem nya munstycken till förgasarna. Blixtsnabb leverans från KG Trimning! Typ 19h.

                  Men tyvärr så spelade det ingen roll då det visade sig att det kommit in kylarvätska i motoroljan som nog behöver åtgärdas först, jättekul.....
                  Jag hoppas att det bara är toppackningen som är paj.

                  Comment


                  • Tråkiga nyheter

                    Det visade sig vara en brusten topplockspackning, troligen p.g.a spikning. Det konstiga är att det endast var på de mittersta cylinderparet, 2:an o 3:an alltså, som det syntes spår efter spikning....
                    Det var även märkliga spår på cylinderväggarna, se bild.
                    Så nu blir det motorstativ och ny rova
                    Attached Files

                    Comment


                    • Aj, aj vad tråkigt. Vad tror du orsakade spikningarna?

                      Comment


                      • Originally posted by stooges
                        Aj, aj vad tråkigt. Vad tror du orsakade spikningarna?
                        Vet faktiskt inte. Kan vara så att de mittersta paret går lite varmare bara.
                        Jag ska kolla upp märkena på cylinderväggen, förhoppningsvis så är det bara något från kylarvätskan och då är det bara att skruva ihop allt igen....

                        Comment

                        Working...
                        X