Announcement

Collapse
No announcement yet.

Totos Fiat 128

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ser lovande ut det där.. fiat128as dämpare ser ut att va ca 2-3 cm högre i utsträckt tillstånd än lancias vilket inte borde spela ngn roll.
    Attached Files
    A112 abarth 85
    Fiat 128 combi 70
    fiat 128 2d sedan 69
    Fiat 128 3p 75
    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

    Comment


    • fästet nere ser likadant ut på både nedre fjädertallriken sitter på samma höjd på båda
      Attached Files
      A112 abarth 85
      Fiat 128 combi 70
      fiat 128 2d sedan 69
      Fiat 128 3p 75
      Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

      Comment


      • Klockrent! Tack för bilderna! Bild på bakre dämparen skulle vara intressant, om det inte är för mycket besvär? Hade du nån bladfjäder över från combin?
        Last edited by toto; 21 January 2012, 18:50.

        Comment


        • studs

          I fram klarar jag mig med spacerplattorna som sitter monterade original, ca: 5mm. Så där går det att använda pinnskruvarna. Det var nog ett par mm till godo till bromsoken

          I bak så vill jag hissa ner bilen och se hur mycket kränghämmaren rör sig. Kanske så klarar jag mig med 5mm där också, vilket betyder att jag klarar mig utan centrerande spacers och kan behålla pinnskruvarna.
          (Ja, jag vet. De ser jättelånga ut )
          Attached Files

          Comment


          • Originally posted by toto
            Klockrent! Tack för bilderna! Bild på bakre dämparen skulle vara intressant, om det inte är för mycket besvär? Hade du nån bladfjäder över från combin?
            ingen orsak! ska ju göra nästan samma sak mdd min sen. bakdämparna sitter fortarande på abarthen tänkte ta ner dem under nästa vecka å jämföra också. men bakvagn ser verkligen likadan ut alltså så jag blir förvånad om det är olika längd på dämpare där.

            jag har bladet men den sitter på kombin. ju mer jag kollar på den desto mer tvekar jag att jag ska bygga på den... tanken är rostig finns knappt nå bromsrör kvar inredning ser ut som helvete själv.... bladfjäder är ju inte snygg alltså...
            A112 abarth 85
            Fiat 128 combi 70
            fiat 128 2d sedan 69
            Fiat 128 3p 75
            Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

            Comment


            • Originally posted by radical_plus
              ingen orsak! ska ju göra nästan samma sak mdd min sen. bakdämparna sitter fortarande på abarthen tänkte ta ner dem under nästa vecka å jämföra också. men bakvagn ser verkligen likadan ut alltså så jag blir förvånad om det är olika längd på dämpare där.

              jag har bladet men den sitter på kombin. ju mer jag kollar på den desto mer tvekar jag att jag ska bygga på den... tanken är rostig finns knappt nå bromsrör kvar inredning ser ut som helvete själv.... bladfjäder är ju inte snygg alltså...
              Kan ju vara intressant att jämföra bladfjädern mot A112:an också. Är de lika så blir det detta kit: http://www.abarth-online.de/epages/6...roducts/112-11 osäker på framfjädrarna, de har nog inte rätt längd, kanske.

              Det är inte kul med rost. Jag skulle lätt köra på sedanen. När jag letade efter bil så var minimalt med rost ett krav(rostfria bilar från -76 finns inte), just för att slippa allt det tråkiga och istället bara kunna bygga om den till en "retroräser". Gubben jag köpte min av sa att det var Sveriges finaste 128:a.....visst, den är helt ok, men inget museiföremål. Därför känns det inte synd att bygga om den.

              Comment


              • Originally posted by toto
                Kan ju vara intressant att jämföra bladfjädern mot A112:an också. Är de lika så blir det detta kit: http://www.abarth-online.de/epages/6...roducts/112-11 osäker på framfjädrarna, de har nog inte rätt längd, kanske.

                Det är inte kul med rost. Jag skulle lätt köra på sedanen. När jag letade efter bil så var minimalt med rost ett krav(rostf

                ria bilar från -76 finns inte), just för att slippa allt det tråkiga och istället bara kunna bygga om den till en "retroräser". Gubben jag köpte min av sa att det var Sveriges finaste 128:a.....visst, den är helt ok, men inget museiföremål. Därför känns det inte synd att bygga om den.



                tyskarna är nästan värre på att ta betalt än italienare... jag tänkte när ddet nu bli dags att fixa coilovers. och justerbar bakvagn. innan jag ger mig på motor å det sär. sitter ju 1,1 i min gula.. så pigg är den inte.

                en ordentligt inställt chassi gör otrolig skillnad dock ej 0-100.

                jag kan hissa upp min abarth vid ett tillfälle å mäta bredden på bladet.. det borde gå att jämföra mes bladet på 128an. dämparna ska väck som sagt under nästa vecka så får du bild på både dämpare.

                ska ut å pilla lite på 124an
                A112 abarth 85
                Fiat 128 combi 70
                fiat 128 2d sedan 69
                Fiat 128 3p 75
                Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                Comment


                • Originally posted by radical_plus
                  tyskarna är nästan värre på att ta betalt än italienare... jag tänkte när ddet nu bli dags att fixa coilovers. och justerbar bakvagn. innan jag ger mig på motor å det sär. sitter ju 1,1 i min gula.. så pigg är den inte.
                  Bakvagnen går att justera i originalutförande Står i verkstadshandboken hur man gör.

                  Comment


                  • Originally posted by toto
                    Bakvagnen går att justera i originalutförande Står i verkstadshandboken hur man gör.
                    åfan.....

                    måste kolla nu på em gång
                    A112 abarth 85
                    Fiat 128 combi 70
                    fiat 128 2d sedan 69
                    Fiat 128 3p 75
                    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                    Comment


                    • Insugsportning

                      Började med portningen av insuget idag. Det behövdes tas upp en hel del för att matcha portningen på toppen. Gick hyffsat lätt med hjälp av Dremel och borrmaskin. Som tur var så räckte det precis att komma åt från båda hållen vilket gjorde att man kom åt överallt och kunde räta ut kanalerna. Nu är det bara lite puts kvar så är det klart för montering. Före o efter.
                      Attached Files

                      Comment


                      • Re: Insugsportning

                        Originally posted by toto
                        Började med portningen av insuget idag. Det behövdes tas upp en hel del för att matcha portningen på toppen. Gick hyffsat lätt med hjälp av Dremel och borrmaskin. Som tur var så räckte det precis att komma åt från båda hållen vilket gjorde att man kom åt överallt och kunde räta ut kanalerna. Nu är det bara lite puts kvar så är det klart för montering. Före o efter.
                        ser bra ut det där!!
                        A112 abarth 85
                        Fiat 128 combi 70
                        fiat 128 2d sedan 69
                        Fiat 128 3p 75
                        Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                        Comment


                        • Fjädrar

                          Spännde dit de hårdare ventilfjädrarna igår kväll. Biltemas ventilkomprimerare funkade finfint! Ibland så lönar det sig att handla där
                          Det är så förbannat kul att börja skruva ihop kärran igen, bara en massa godis som ska monteras
                          Attached Files

                          Comment


                          • Kanske kan va nåt?

                            http://wap.ebay.it/Pages/ViewItem.as...0osrav&emvcc=0
                            A112 abarth 85
                            Fiat 128 combi 70
                            fiat 128 2d sedan 69
                            Fiat 128 3p 75
                            Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                            Comment


                            • Originally posted by radical_plus
                              Kanske kan va nåt?

                              http://wap.ebay.it/Pages/ViewItem.as...0osrav&emvcc=0
                              2 loppor till så har man coilovers
                              Last edited by toto; 27 January 2012, 13:20.

                              Comment


                              • packningssats

                                Färska packningar känns alltid fint
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X