Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Junior

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    däcken är av 2 uppsättningar, ena är Yokohama A.drive och de andra är Kingstar okänt 155-70-13. Så det är lite stretch på däcket.

    Det där med C-lås och dämpning ligger på "att göra listan" inför säsongen. Va använde du som dämpning i dörrarna?

    Comment


    • #32
      Asså 155/70? wow ser inte ut som de, fränt. Hade ögonen på minst 175/60 eller 55 i profil.

      Körde http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...itumen-369211/ i dörrarna, funka faktiskt bra. La även de på innerbakskärmen.

      Köpte 2 c-låsmotorer för 140:- inkl frakt från ebay så de rekommenderar jag verkligen, dock kopplade jag även in ett cargard samtidigt för styrning. Så ska du köra utan måste du köpa ett c-lås kitt istället för bara motorerna
      http://www.garaget.org/A112

      Comment


      • #33
        Fantastiskt inspirerande!
        ...precis vad som ser ut att behöva göras på min. Problemet är väl bara att jag saknar allt vad svets (och svetskunnande) heter. Nåja.

        Balken på min är nog lite bättre då den åtminstone blivit lagad vid ett tillfälle, men golvet (och även innerskärmar) är lika dåligt, om inte värre än ditt.
        ---

        Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

        Comment


        • #34
          Tråden är inte klar än, kommer lite mer
          På tal om svetsningen så hade jag ingen kunskap alls när jag började. Men det va ungefär lika svårt som att lära sig cykla.

          Innerskärmarna har jag inte börjat med än, vet att min vänstra bak är i dåligt skick med de övriga är okej för att va 25 år gamla.

          Önskar dig lycka till på resan!
          Fortsätt gärna håll ett öga på tråden.

          Comment


          • #35
            När vintern väl anlänt så tog jag ett ryck under huven då bilen gick som en kratta innan jag ställde av den. Den hade ryckig och ojämn gång under körning. Så här såg det ut när förgasaren vart bortplockad.
            Attached Files

            Comment


            • #36
              Under vintern revs förgasaren isär för totalrenovering.
              Här är en bild på hur den såg ut innan renoveringen.
              Attached Files

              Comment


              • #37
                halvvägs in i demonteringen.
                Ska även tillägga till er som undrar om jag memoriserade allt. Nej de gjorde jag inte. Men hela demonteringen dokumenterades med bilder och skrift på minsta pinal.

                Packningen på bilden va torr som fnöske och föll nästan isär vid utplockningen.
                Attached Files

                Comment


                • #38
                  Alla delar kördes i ultraljudstvätt med olika blandningar i vattnet för att uppnå rätt resultat och inte skada något. Bilden är en jämförelse från innan och efter.
                  Förgasaren blev som ny vill jag påstå.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Tog ett ryck med lite packningsbyte i motorn samtidigt. I samband med det så bestämde jag mig för att lacka allt. Tyckte inte att rostfärgat och oljedränkt passade så bra i motorn.
                    Packningen mellan ventilkåpan och blocket va i 4 delar när jag plockade bort den.

                    Allt blev blästrat och sedan grundmålat med en grå värmetålig färg god för 650C. 3st stabila lager med grundfärg lades.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      huvudfärgen fick bli en härlig vit färg o matt utförande.
                      God för 1200C enligt återförsäljaren.
                      Även den applicerades i 3 omgångar.
                      För att färgen skulle härdas så fick ja plocka fram fars gamla campingugn från -73. Alla delar passade precis in :]
                      Brändes i 175c i 45 minuter.
                      Attached Files
                      Last edited by wjokke; 22 March 2012, 16:43.

                      Comment


                      • #41
                        Slutresultatet ordnades till med en klarlack god för nästan 1000C. Den lades på i 2 gånger. Brändes sedan igen i 45 min i 175C

                        Här ses före och efterbild.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Här ses slutresultatet när allt är på plats igen under huven. Men som syns så finns det en hel del kvar att städa upp här nere.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Wow snyggt! Kan tipsa att de finns snygga chromade kylarlock på ebay som skulle passa bra i ditt motorutrymme

                            Edit: Va är det du har mellan fördelardosan o spolen?
                            Last edited by Abarth; 23 March 2012, 09:55.
                            http://www.garaget.org/A112

                            Comment


                            • #44
                              Yikes... Blidde nästan en "iBarth" med allt vitt under huven. Snyggt!!
                              ---

                              Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by AndersForsberg
                                Yikes... Blidde nästan en "iBarth" med allt vitt under huven. Snyggt!!
                                Grundtanken var att lacka var del för sig i olika kulör för att skapa ett lekfullt motorrum. Men kostnaden på färgen skulle då bli skyhög ist.
                                Så det fick bli vitt vilket egentligen är den sämsta färgen att ha :]
                                tror nog att när allt är klart så blir helheten mycket bättre.

                                Comment

                                Working...
                                X