Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Junior

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Äntligen har dom nya dämparna kommit till bilen. Satte mig i arbete direkt. Dock fotade jag inget under rivningen av den första dämparen, tar igen detta på den andra sidan. Allt jag kan säga är att det satt som berget första 2 timmarna innan gasolen åkte fram.
    Attached Files

    Comment


    • #62
      Har även roat mig med att börja tillverka nya lyftpunkter då dom gamla inte längre finns kvar. Uppbyggnad av 3mm tjockt material. Botten plattan är 10cm och själva mitten är 5cm bred och 2cm hög. Lär inte ge vika i första taget.
      Attached Files

      Comment


      • #63
        Är det speciella dämpare eller bara utbytes original?
        Har du lust att mäta dina dämpare från topp till botten?
        Funderar också på att byta ut mina men mot nått värre
        http://www.garaget.org/A112

        Comment


        • #64
          Mäta original eller nya? Med kolven ute eller inne? Kan fixa mått nästa gång jag är iväg. Detta va utbytes Fiat 127 dämpare. Krångligt som fan att byta. Svor mycket över att fjädrarna inte ville gå ihop på det sättet jag ville. Hjulinställningen är helt off nu. Får riva ner o börja om från början. Bilder kommer på nästa dämpare hur man går tillväga.

          Comment


          • #65
            En bild på den gamla dämparen som fick nedslag på rosthålen, dom syns ganska tydligt i jämförelse med den nya.
            Attached Files

            Comment


            • #66
              Oj ja den va lite rostig

              Ja vet inte riktigt va du ska mäta
              Men mät ute och inne, ny eller gammal borde inte spela nån roll

              Håller redan på att planera inför vinterns projekt med bilen
              http://www.garaget.org/A112

              Comment


              • #67
                Lite hur en går tillväga efter att sakerna rostat fast efter 27 år.
                Börja med att ta av hjulet, lossa sedan bromsoket med 17s nyckel och häng åt sidan.
                Ta bort bromsskivan så att bara navet kvarstår så har du fri arbetsyta vilket behövs.
                Borsta bort all lös rost med en stålborste, ta sedan hjälp av en spårmejsel för att knacka bort ev. "rostklickar" som satt sig runt bult och mutterhuvud så att det blir kantigt och fint för ringnyckeln.
                Dränk allt i penetrerande WD40 eller rostlösande ett par gånger.
                Lossa muttrarna med 17s ringnyckel/spärrskaft, hammare är ett bra hjälpmedel till den fasta nyckeln.
                När muttrarna är loss så vänd dom och skruva på dom igen (se bilden).
                Bara för att ha något att slå på så att du inte skadar bultens ände och gänger när den ska ut.
                Här tog det stopp för mig. Slog med både hammare och slägga på den övre innan jag fick ta gasolen till hjälp.
                När allt kom loss så fick jag slipa bultens skaft fri från rostavlagringar så den löpte fint genom hålet igen. Lägg på lite kopparpasta för ev. framtida arbeten.
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  När du sen kommer till fjädrarna så köpte jag mig en uppsättning fjäderspännare från biltema för ca 150:-.
                  Sätt dessa fast på fjädern ett varv upp från botten och så högt det går sen.
                  Dra ihop så gott du kan, ju mer destu bättre.
                  Öppna huven och lossa muttern i överkant med 17s hylsa. Kan behövas lite WD40 här med.
                  Nu är det bara att plocka ner hela kalaset och lossa spännarna igen.
                  Montering sker i omvänd ordning självklart.
                  Dock ska ja tillägga att montering av detaljerna kring kolven va lite trassligt.
                  Är en plastring som kolven skall löpa genom och en gummiring utanpå den som gärna lossnar när man vänder bort blicken, bara att börja om isf med den delen.
                  Detta kommer du förstå när du sitter där.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #69
                    Äntligen fick ja min efterlängtade hjulinställning idag efter att fått vänta 4 veckor. Dessvärre fick ja ett tråkigt besked om att det inte gick att rätta till. Han trodde jag fått fel dämpare till bilen. Har plockat isär allt och mätt orginal mot dom nya och alla mått stämmer på dämparen in i minsta millimeter. Vette tusan vad som är galet. På pappret så visade han att cambern och toe in inte gick att justera mera. Vet inte vad jag skall göra nu?! Får börja om kanske.

                    Comment


                    • #70
                      För många, många år sen fanns det camberkit att tillgå. Hittade dock inte de nu vart de fanns. Tror de va http://www.bielstein.com. Annars kanske det går att borra om lite i tornet?
                      http://www.garaget.org/A112

                      Comment


                      • #71
                        Ska plocka ner allt o se om det är något jag missat eller om nått hamnat fel vid monteringen... igen :/

                        Comment


                        • #72
                          Felet är nu funnet och lösningen uträknad. Bara att sätta sig i arbete när lusten faller på.

                          Comment


                          • #73
                            hey hey nu väcker vi lite liv i tråden igen
                            Planer smids inför sommarens garageuppfartsmek.
                            Kan avslöja att det kommer att målas en del framöver på bilen
                            Under vintern har inget hänt mer än att mina vinterdäck har åte sönder hjulhusen då ja kör med sned camber. (JÄVLA SKRUVAT.SE!), ja ja lite mitt fel med....
                            men men... vad kan väntas inför säsongen då?
                            invändes & utvändes arbete kommer att ske.
                            avgasbygge?
                            Målning Denna punkten längtar jag efter!
                            självklart skall allt dokumenteras.

                            stay tuned!
                            Last edited by wjokke; 9 April 2013, 01:58.

                            Comment


                            • #74
                              Härligt. Såg att du skrev i min tråd om delar till a112. Har det mesta kvar i flera uppsättningar.
                              A112 abarth 85
                              Fiat 128 combi 70
                              fiat 128 2d sedan 69
                              Fiat 128 3p 75
                              Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                              Comment

                              Working...
                              X