Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Junior

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    När allt kom på plats så ville bilen inte starta och gå. Felet har diskuterats och analyserats. Efter många stunders funderande och letande så byttes tändningen ut då den inte var bra alls.

    Bytte ut det gamla fördelarlocket, tändkablarna, rotorn samt tändspolen.

    De gamla kablarna va så stela att dom bibehöll dess form även när dom var bortplockade. Dom var även spruckna i båda ändars tätningar.
    Attached Files

    Comment


    • #47
      Nya delar sattes i.
      Nu mera startar den utan att ens ge en tanke åt att krångla.
      Känns väldigt bra att få den igång igen efter en lång vinter med många motgångar.
      Här ses dom nya tändkablarna, fördelaren och spolen. Hela kalaset gick på nästan 680:-
      Ska bara få till blandningen rätt nu så att jag kan ta hem den.
      Attached Files

      Comment


      • #48
        Originally posted by Abarth
        Wow snyggt! Kan tipsa att de finns snygga chromade kylarlock på ebay som skulle passa bra i ditt motorutrymme

        Edit: Va är det du har mellan fördelardosan o spolen?
        Det är kompressorn till ljudhornen som den gamla ägaren satte i. Vet inte om jag ska låta dom sitta eller leta upp en ny tuta.

        Comment


        • #49
          Wow! Ser fräsht ut med nya kablar, lock o spole.
          Hehe ok, hade en fundering själv på att sätta i kompressortuta i min. E ju lite humor med liten bil stor tuta
          http://www.garaget.org/A112

          Comment


          • #50
            Ett av många sätt att göra en "säker" omkörning är att sätta två långhorn utanpå skärmen på en Nuova 500-58 och använda dem i en flygande passering.
            Det gällde att hålla pedalen nere,tuta=fri fil.
            Det var på den "gamla goa" tiden.
            (ångmaskinseran)

            Comment


            • #51
              Mer?
              ...behöver ytterligare lite draghjälp för att komma igång känner jag!
              ---

              Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

              Comment


              • #52
                kommer mer så fort jag fått den i rullning, bilen står nästan 4 mil bort så det är ont om arbetstillfällen på den.
                Krånglar just nu med tändningen som inte riktigt vill samarbeta med mig.
                Men va tålmodig det kommer mera i mån av tid

                Comment


                • #53
                  då kör vi en uppdatering igen.

                  Har haft lite sido trådar om felsökning och hjälp förfrågning eftersom bilen inte velat starta och gå här under våren.
                  Men i dag den 19e maj så fick jag äntligen bukt på problemet. Visar sig att efter ha bytt tändsystemet, renoverat upp förgasaren, spottat och svurit till fördärv över att den inte gjort mig rättvisa har jag äntligen lokaliserat problemet.

                  Pratade med min mosters make tidigare i veckan, han är lite av en räv när det kommer till gamla mopeder. Där av hans kunnande inom gamla förgasare.

                  Förklarade problemet om att den starta en gång, gick dåligt och sen starta den inge mer och tändstiften blev svarta och genomblöta. Han gissa på dränkning och jag prova att nypa till slängen på mitten för att begränsa mängden bensin som flödar in i förgasaren.

                  Provade hans teori i eftermiddags och se på fan. Kärran stod o tickade som om den vore ny tills mängden blev så liten att den självdog. släppte till mer bränsle för start och nöp sedan av till den gräns att den fick rätt med samma resultat som innan. Detta beror trodde han på att flottören som styr nålventilen som reglerar mängden bränsle i flottörhuset inte täpper till när den ska.

                  Så nu är förgasaren av och förbereds att skruvas isär igen för att se över både flottören och nålventilens samverkan igen.

                  Nästa uppdatering blir förmodligen med bilen på hemmaplan. Då tar vi tag i det lite roligare med svetsning och el-mokkel.

                  Önska mig lycka till nu grabbar!
                  Last edited by wjokke; 20 May 2012, 15:16.

                  Comment


                  • #54
                    Kör hårt!
                    http://www.garaget.org/A112

                    Comment


                    • #55
                      Intressant tråd, och kul att det går framåt!

                      Comment


                      • #56
                        Liten in i mellan. Skruvade upp förgasaren o har ställt allt till rätta. Flottörens mått var mer off än rosa strumpor på en begravning. Grundmåttet var 0mm och max slaget hela 49mm. Skall vara 7mm respektive 43mm. Inte konstigt att kranen stod på vid gavel hela tiden när flottören aldrig stängde nålen.

                        Comment


                        • #57
                          Då så. Nu är bilen i rullning! YEAH!!
                          Har spenderat premiärdagen på bilträff och låtit den gå i crusingen med galant framförande. Går jämt och fint på tomgång samt under gaspådrag och allt där i mellan.
                          Skulle givetvis bifogat bild/film men jag tog inga :/
                          Va lite för upptagen med att lyssna på motorn och titta på mätarna så att inget skenade iväg.
                          Kommer mer uppdateringar framöver.

                          IT IS ALIVEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!

                          Comment


                          • #58
                            Så roligt. Nu väntar vi på bilder!!

                            Comment


                            • #59
                              Låter härligt! Alltid kul när saker ramlar på plats o grejer börjar funka
                              http://www.garaget.org/A112

                              Comment


                              • #60
                                Hade besiktning igår. Efter allt skruvande med förgasaren under vinter/vår så hade jag en dålig känsla i magen. I fjol när bilen va in hade jag ett CO-värde på 0.2 och nu va den hela 2.53 med gräns på 3.5. Klarade mig där iaf. Ska iväg till en gammal gubbe bara ett par mil bort och få allt justerat rätt. Bilen är ganska törstig just nu. Fick även nedslag på rostig fjädertallrik på vänster framdämpare. Får bli att köpa ny eller plocka ner o svetsa om. Fick även lite beröm av besiktningsmannen. Han tyckte bilen såg ovanligt bra ut under för att vara en italienare

                                Comment

                                Working...
                                X