Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min kärra.

    Hade två bilder på garaget.org
    Click image for larger version

Name:	8773-109190.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	248182

    Click image for larger version

Name:	8773-109187.jpg
Views:	1
Size:	55.2 KB
ID:	248183
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Originally posted by per View Post
      Ingen packning behövs, lägg ett lager alupasta innan för ev ojämnheter.. Funkade på min.
      Ser på ebay att en tysk firma säljer packningsatser till turbon, dvs packning mellan grenrör och turbo, till kylningen plus en del kopparpackningar. Kollade sen på Bilpartner i Lund och de kunde inte hitta några packningar eller packningsatser till turbon.
      Det känns bara bättre att där borde sitta något för att täta så avgaserna inte slipper igenom. Någon som provat detta kit?
      Har inte kollat på hur aluminiumpasta fungerar. Blir det hårdare än pasta men ändå gummilikt med tiden eller...?

      mvh
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • Kolla min tråd:
        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page27

        Original sitter ingen packning, delvis av risken för att minsta läckage bränner sönder den, och DÅ blir det bannemig läckage. Jag trodde jag hade HÅL i mitt grenrör men nu var det som tur var bara packningen, som jag var överambitiös nog att köpa från GIK Turbo och sätta dit vid mitt turbobyte två år innan.

        Kör utan! (och med värmetåliga muttrar/skruvar )
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Du ser väl anläggningsytorna tydligt eftersom du både har turbo och grenrör löst? Finns där inga sprickor eller andra konstigheter och det är plant
          gör ju värmen vid drift att godset pressas ihop ytterligare och tätar.
          Håller med Per, skippa packningen.

          Hur gick det med slangarna? :-)
          JH

          20vT

          Comment


          • Wtf?! Hur kan det komma olja ur ett gängat hål? Det kan omöjligt vara så att grenrörsbulten även har funktionen att täta ett olje..."hål".
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	111.9 KB
ID:	248191

            I övrigt ser grenröret bra ut. Rätta mig gärna om jag inte ser något.
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	96.6 KB
ID:	248192
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	99.6 KB
ID:	248193
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	248194
            Här ser man en spricka uppe till höger, men den är inte genomgående. Finns en likadan på vänster sida som inte syns i bild.

            Lugn Jon, efter detta blir det "hose of death". ;-)
            Last edited by Goc924; 6 April 2013, 18:14.
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Japp, här finns lite att ta av.

              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	85.4 KB
ID:	248199
              Last edited by Goc924; 6 April 2013, 22:24.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • Mycket märkligt med oljan ur skruvhålet... inte bara olja som kommit in i hålet på ngt vis?

                För övrigt så är jag tillbaka i verkligheten från och med måndag så jag kikar gärna förbi ditt garage i veckan, torsdag?!
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • Kolla på sidan 8 i min tråd, TurboB förklarar var den oljan kommer ifrån :-)
                  Ingen fara med den.
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • Originally posted by Axl View Post
                    Mycket märkligt med oljan ur skruvhålet... inte bara olja som kommit in i hålet på ngt vis?

                    För övrigt så är jag tillbaka i verkligheten från och med måndag så jag kikar gärna förbi ditt garage i veckan, torsdag?!
                    Alltid välkommen, men just torsdag är inge bra. Gärna vilken annan dag innan i den veckan.

                    Med vänlig hälsning,
                    Goran
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • Originally posted by epostiljon View Post
                      Kolla på sidan 8 i min tråd, TurboB förklarar var den oljan kommer ifrån :-)
                      Ingen fara med den.
                      Jag har en bult där och ingen pinne, men man bör väl täta?
                      Jag har äntligen hittat alla läckor, två oljeläckor(denna och packboxen till växellådan) och en kylvätskeläcka som var kylvätskeröret över grenröret, vid ettans cylinder.
                      Packningen ser inte såå fel ut. Kan det räcka med lite röd packningstätning? Någon med erfarenhet? Kanske borde köpa en ny?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	74.5 KB
ID:	248198
                      Andra sidan ser bättre ut med mer svart gummi på plåtpackningen.

                      Med vänlig hälsning,
                      Goran
                      Last edited by Goc924; 6 April 2013, 22:17.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • Originally posted by epostiljon View Post
                        Kolla på sidan 8 i min tråd, TurboB förklarar var den oljan kommer ifrån :-)
                        Ingen fara med den.
                        Ingen fara min sprutar också olja där utan packning å bult!
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • Originally posted by pazzo View Post
                          Ingen fara min sprutar också olja där utan packning å bult!
                          Ok, det kanske också tätar vid värme. Då är det kanske inte det som är min oljeläcka på den sidan.
                          Får undersöka närmare.
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • Funderar lite kring det där med portning av grenröret.
                            Jag tycker att det förefaller vara lika mycket material, innanför hålet på grenrörspackningen, på både grenröret och i toppen.
                            Om arean är lika stor, vad tror man att man vinner genom att bara porta grenröret i ingången? Ökar man arean genom hela grenröret, som t ex vid extraktorgrenrör, så köper jag det. Men här blir det bara en trattformation några cm ner i grenröret.
                            Gashastigheten sjunker vid övergången från toppen till grenröret, jämfört med oportat, för gasen får mer plats. För att sen öka igen eftersom ingången till turbon är lika stor som innan, och stryper alltså precis lika mycket som innan portningen.
                            Sen får man virvlar längs kanterna precis vid ingången till den portade grenrörsingången som också borde störa gasflödet.
                            Om man undviker portningen, får man inte tröghetsförändringen i avgaserna.
                            Någon som läst flödeslära och/eller kan förklara varför portningen skulle vara bra?
                            Finns kanske på någon sida.
                            Jag ska prata med min flödesexpert Björn i ämnet, och lovar återkomma med hans kommentarer.

                            mvh
                            Goran
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Hej

                              Nu har jag pratat med min polare Björn, som förresten känner Axl, och som har läst om gasturbiner. Ni var tydligen kursare och byggde på LTH-bilen ihop.

                              Han sa att det är väldigt viktigt att göra mjuka övergångar från en area till en annan, helst med en konisk form, annars får man virvelfenomen som stör gasflödet med förluster som följd. Dvs. om man portar ett grenrör, ska man porta toppen med till samma area, så att övergången blir så mjuk som möjligt.
                              Om man inte portar toppen kan man i princip, bara ta bort gjutskägg i grenröret för att få till jämna väggar och hjälpa gasen på vägen.
                              Samma sak gäller i "downpipen", mjuk ökning från utgång turbo(2,5") till större (3") diameter i avgasröret. Han nämnde ett gradtal på ca 14 grader upp till önskad avgasrörsdiamater.

                              En annan sak jag tog upp med honom var ifall pulserna från ventilernas öppning och stängning kunde göra någon nytta på en turbomotor. Pga att turbon har ett inbyggt moment när den fått fart på snurren så trodde jag att de skulle vara utstörda. Men det ska hjälpa med tömning av avgaserna från cylindern, även i en turbomotor.

                              Alltså, jag kommer bara att ta bort gjutskägg på mitt grenrör för jag låter toppen vara orörd.

                              mvh
                              Goran
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment


                              • Åfan, är det den Björn. Jo han byggde bla plenumet till kärran vill jag minnas och då höll han på en massa med flödesoptimeringar där. Man kör med en 19mm restriktor på inluften så det gäller att optimera en del om man vill få en effektiv motor.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X