Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by FloRic
    Nu när tråden endå är så infekterad av hästkrafts-snack så har jag en sak jag har tänkt på och behöver lite klarhet i..

    Varför är Coupén så förhållandevis vridsvag? Nu säger jag inte att 350Nm är lite men jämför man med chippade Saab'ar så ligger tillexempel en Saab 9000 Turbo med ca 300Hk på över 500Nm i vrid enligt bänkning.. Vad är det som gör deras motorer starkare?
    Vad har SAAB för motorvolym? Hur många cylindrar? Jag kan inget om SAAB. Större motor ger i regel mera vrid.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Originally posted by 84jr0
      Vad har SAAB för motorvolym? Hur många cylindrar? Jag kan inget om SAAB. Större motor ger i regel mera vrid.
      Tror motorvolymen ligger på 2.3 liter på den jag såg bänkas i helgen. För att ta en annan jämförelse då så kör plastfarsan en Mitsubitshi Outlander Turbo chippad till 235Hk och 379Nm enligt chippet. Vet dock inte riktigt hur man kan lita på de siffrorna, men det är ju fortfarande en 2 liters motor, med "bara" 4 cylindrar..
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • OK nu är jag ute på djupt vatten och är inte säker på mina påstående men så här uppfattar jag det.

        Ta Outlander som exempel som är någon sorts SUV och de är byggda på så sätt att de är starka på låga varv men svagare på högre varv, dvs jo högre upp man kommer i varvtal så avtar vridkraften. Då ser vridmoments kurva ut som en spets.

        Det man är ute efter på en sportbil är att få jämt vrid över hela varvtalsregistret.

        Som sagt är är inte säker på detta utalande och ser gärna att någon rättar mig men så uppfattar jag det.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Originally posted by 84jr0
          OK nu är jag ute på djupt vatten och är inte säker på mina påstående men så här uppfattar jag det.

          Ta Outlander som exempel som är någon sorts SUV och de är byggda på så sätt att de är starka på låga varv men svagare på högre varv, dvs jo högre upp man kommer i varvtal så avtar vridkraften. Då ser vridmoments kurva ut som en spets.

          Det man är ute efter på en sportbil är att få jämt vrid över hela varvtalsregistret.

          Som sagt är är inte säker på detta utalande och ser gärna att någon rättar mig men så uppfattar jag det.
          Det kan nog stämma ganska bra nu när du säger det!

          Såg en effekt-kruva från en orginal Outlander Turbo för ett tag sedan, och den såg helt död ut under 3000rpm sen kom den som Mounteverest mellan 3000 - 4000, och över 4500 var vridet obetydligt typ. Isåfall är ju Coupén betydligt mer körbar som håller kvar sina 300+ Nm väldigt länge!
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • Originally posted by FloRic
            Nu när tråden endå är så infekterad av hästkrafts-snack så har jag en sak jag har tänkt på och behöver lite klarhet i..

            Varför är Coupén så förhållandevis vridsvag? Nu säger jag inte att 350Nm är lite men jämför man med chippade Saab'ar så ligger tillexempel en Saab 9000 Turbo med ca 300Hk på över 500Nm i vrid enligt bänkning.. Vad är det som gör deras motorer starkare?
            Skulle väl inte kalla coupén för vridsvag.
            ang saab, 9000 motorn är en riktigt bra motor. Bra topp, bra insprutsystem. 2.3 liter ger som sagt mer vrid.
            Sen så är en saab 9000 med 300 häst knappast bara chippad, utan där ingår säkert 3" från turbo, racekat.. och säkert t.o.m en annan turbo.
            Om du gör dom modsen på din bil ska du se att du får mer vrid.
            Kamaxlar påverkar sådana här saker väldigt mycket också. 20VT har vad jag förstår variabla kamaxeltider vilket kan bidra med mer vrid på höga varv vilket = mer effekt. (Eftersom effekt enkelt sammanfattat är k * rpm * vrid)
            En saab 9000 med orginalkam lär inte få så jäkla mycket vrid över 5000 varv, därav massivt vrid men mindre effekt.
            Jag kollar nästan aldrig på effekt, utan vridmoment. En bred vridmomentkurva är vad man vill ha. Det är vrid som accelererar bilen och det som gör att du åker ifrån andra. (Med rätt gear-ratio)

            EDIT: Sen är nog 300hp och 500nm lite överdrivet :-) är väl snarare 450nm som max
            Last edited by Fuel; 15 May 2007, 22:12.
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • Hur går det med bilen Floric?
              Har inte hört något på riktigt länge.

              Comment


              • Originally posted by Ary
                Hur går det med bilen Floric?
                Har inte hört något på riktigt länge.
                Jag har knappt setat vid datorn på flera veckor men nu ska jag böra ta tag det igen! Har ju trots allt fått jobb på Tele2, så nu inväntar jag bara min första lön på + 10000kr så jag kan göra följande:

                Kamremsbyte!!! :S Att jag inte gjort det än... Suck..
                Sänka fanstyget.
                Ta kontakt med lackerare för omlackning av baklucka.

                Är sugen på att beställa mattor till bilen från den där tyska sidan också, tror det blir såna snarast också.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • Nu har jag en EVo 6 dumpventil hemma hos mig.

                  En nippel har gått av men ska fixas fast i helgen. Tänkte köra med enbart limm först men efter några mindre trevliga flashbacks från när man var liten och limmade fast Lego-bitar och annat (gjorde inte alla det? ) så är det bara att inse att det kommer att lossna. Vill ha en bättre fungerande lösning, pappa hade nått på G sa han..

                  Förresten så råkade jag komma över 2 filmer på en röd Fiat COupé från YouTube.

                  Från bänkningen (263Hk / 348Nm blev resultatet som sagt tidigare): http://www.youtube.com/watch?v=F2BqQjD3ASo

                  100km/h - 150km/h (Utan någon spoolup-tid av turbon, i en ruggigt regnväder, all lyx i form av AC igång, och endå går det på 5.8 sek): http://www.youtube.com/watch?v=bb6vv...elated&search=

                  Vad mer har hänt?.. Nja, inte sp mycket. Var ute och skulle fota bilen i förrgår efter att jag kört den seriösaste biltvättningen nånsin. Har köpt Meguiar "Steg 3 kitt" i form av Shampoo, Polish och Vax. Tog en 2½ timmars (om det inte var mer..) stund med mig och bilen i förrgår då jag stod och masserade lacken vääääldigt länge med de olika produkterna. Mycket nöjd med resultatet. Kort kommer, skulle ut och fota lite men då började det spöregna och åska, nått som dom två filmerna här fastställer..
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • Trevligt med lite film. Den låter så fint.

                    Men du, står ni ute i skogen o bänkar?
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • 2.5timme? Det brukar det ta att tvätta och vaxa punton och det känns som om det bara är halva ytan jämfört med Coupen (hade hjälp av sambon också, annars hade det nog tagit längre tid än så).... näst sista vaxningen av min gamla coupe tog totalt 8 timmar, fick polerrosor första gången så bara att börja om med vaxet igen. Var rätt mör i armarna efter det, men maskiner är bara för vekligar . Inget slår handkraft Glad att punton är så liten.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • Aloha:
                        Haha, var på en bilträff i Nyköping och dom hade ställt "bänkingsmaskinen" (vad heter det? :P) så dåligt till att den var typ bakom allt. Sen är ju inte Nyköping känt för sina stora höghus direkt så mycket skog blir det..

                        novisen:
                        Är inte helt säker på tiden, men det tog ca 1-1½ timme att polera och så runt 1 timme att vaxa kanske, var lite mindre noga vid vaxningen. Sen hade jag shampoonerat bilen tidigare på dagen.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • Har ju en sak till att rapportera som som jag gjorde för några veckor sedan.

                          Har köpt baslåda ju!

                          MDS Audiophile Limited Edition 12'' (450W RMS), en riktigt bra bas som är ca 1 år gammal. Utklassar MDS's "instegsklass" 12''are även idag.
                          Har ett 2x150 vet-ej-märket-men-den-funkar-bra slutsteg också.

                          Att dra elen var ett större projekt än vad jag trodde. Har dragit alla sladdar bakom sidolisterna, strömsladden på ena sidan av bilen och de andra sladdarna på andra sidan. Detta för att förhinda störningar i signalen. Tog ett bra tag att fixa allt, men bra blev det. Syns inte spår av minsta lilla sladdbit inne i bilen. Bara vid bakluckan kan man se att sladdarna kommer upp till slutsteget.
                          Under mattan i bakluckan har jag skruvat fast en ca 1-1.5 cm tjock träskiva för att hålla allt stabilt då själva mattan bara är nån millimeter tjock och aldrig skulle orka hålla vikten av baslådan. Sedan har jag skruvat fast baslådan i mattan/träskivan med hjälp av vinkeljärn och skruv.
                          Funkar SKITBRA, faktiskt. Är ruskigt nöjd på alla sett och vis. Ljudkvaliten är hos en annan planet jämfört med tidigare (possitivt sett). Att jag knappt har något bagageutrymme numera är något man får offra för att kunna höra alla fina toner från musiken helt enkelt.
                          Toch också bort reservhjulet som "kompensation" för den extra vikt som baslådan och alla sladdar har gett. Rätt ska vara rätt..
                          Last edited by FloRic; 21 June 2007, 23:59.
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • Basshunter.
                            Attached Files
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • Mitt nuvarande bagageutrymme.
                              Attached Files
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment


                              • Originally posted by FloRic
                                Tog också bort reservhjulet som "kompensation" för den extra vikt som baslådan och alla sladdar har gett. Rätt ska vara rätt..
                                Då har du ju kompenserat för något som inte ska vara där!

                                Fin bas!
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X