Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by FloRic
    Yes! Har det mesta klart i huvudet med vad som kommer hända i höst/vinter.
    Självklart ska du få en lista Behöver gärna tips om det är något jag har glömt/bör ha samt om jag inte behöver ha något av det jag listar.

    - Garret GT28R Turbo
    - FMIC (god för 350-400hk)
    - Nytt/begangnat grenrör i bra skick
    - Alfa Romeo GTV koppling
    - 3G Slitzade bromsskivor
    - 2.75'' - 3'' avgassystem utan/med katt (Blueflame?)
    - Gtech2 chip

    Och sen har vi saker som är ett snäpp längre ner på prioriterings-listan, men som endå kommer att ske under vintern.

    - Omlackning av baklucka, sidobackspeglar samt tak.
    - 17'' - 18'' fälgar (7.5'' - 8'' breda) med 225/45 däck.
    - Nya sportstolar fram.
    - Apexi sportluftfilter.
    ----------

    Ungefär sådär ser listan ut
    Kommer jag bli nöjd?

    Shysst lista.
    Tror dock att 45 profil pa 18'' blir lite extremt, du kommer med stor sannolikhet att ta i innerskarmen vid fullt ratt utslag, ga ner till antingen 40 eller 35 istallet.

    Comment


    • 225/35 18 blir rätt.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • exakt per, de e de jag kör på 0,8%felmarginal lr nått sånt....max 5% deviation från orginal är tillåtet
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • Ok! 225/35 om det blir 18''are då.. Fan vad jag saknar Coupén, står i ett garage och är ledsen nu.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • Originally posted by TurboNimitz
            exakt per, de e de jag kör på 0,8%felmarginal lr nått sånt....max 5% deviation från orginal är tillåtet
            225/35-18 är 0.5% större än 205/50-16.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • jag har 215/45-17 fyller upp hjulhusen men kräver lite varmluftspistol på innerskärmarna

              Då kommer du 14mm längre på varje varv däcket rullar, de spar på lagren
              Last edited by pazzo; 26 May 2008, 14:09.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • Tro det eller ej, men jag håller vad jag har sagt! Nu är hösten här, meck-suget börjar komma tillbaks och snart kommer pengar. Var i garaget igår och gjorde det lite hemmatrevligt för min del.
                Fixade in förstärkare,cd spelare och högtalare. Var till OKQ8 och köpte 4st pallbockar så nu är bilen upphissad runt om och däcken skall skruvas av idag!
                Frågan är om jag kommer kunna komma åt så bra att jag kan börja plocka isär kopplingen om jag endast har bilen stå på pallbockar? Finns tillgång till motorlyft också..

                Förresten så provmonterade jag mitt smutsiga och repiga MS Design Front och sido-kjolar. Det blir nog riktigt snyggt när det kommer på. Ursäkta kvaliteten på bilden och att allt är smutsigt, bilen har trotts allt stått i snart ett år.




                Frågan är om det bör räcka med detta utrymme för att kunna mecka med det jag vill göra? Byta IC, Turbo, Grenrör, koppling bland annat..

                Såhär ser platsen ut på ett ungefär, bilen står ej på pallbockarna på kortet..

                (OBS: Köpte på mig en back dricka och panpizza så att jag kan bosätta mig i garaget snart)'
                Attached Files
                Last edited by FloRic; 22 September 2008, 11:29.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • Kul att du är påG!

                  Lycka till nu!
                  Click here to visit Raceitaly
                  ______________
                  Fiat Coupe 20VT Plus -99
                  Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                  Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                  Acura Legend 3,2l V6 -91
                  SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                  "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                  Murphy´s law.

                  Comment


                  • Coolt garage!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Va de dom du kirra av mig?
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • Kul att du är igång nu! Ta mycket bilder det är alltid kul att se.

                        Kopplingen klarar du av att byta med pallbockar modell stora och motorlyft är guld om det finns underlättar en hel del. Fråga en som vet 30 timmar tog det för mig (som gör detta för första gången) att byta med lite hjälp.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Originally posted by 84jr0
                          Kul att du är igång nu! Ta mycket bilder det är alltid kul att se.

                          Kopplingen klarar du av att byta med pallbockar modell stora och motorlyft är guld om det finns underlättar en hel del. Fråga en som vet 30 timmar tog det för mig (som gör detta för första gången) att byta med lite hjälp.
                          Ja det känns skönt som fan! Medans att jag väntar på att lönen kommer in så gör jag lite små-pill för tillfället. Har tagit isär tanklocket som skall poleras och motorkåpan är isärplockad och den ska tvättas så att den är redo för att lackas svart! Vill helst ha matt-svart men vi får se hur det blir.
                          Kåpan man tar bort för att komma åt tändstiften är redan lackad röd i värmetålig färg.
                          Sedan ska texten där det står "20v Turbo" slipas till så den blir aluminium-färgad. Mums!

                          Sen till några frågor. Är Alfa Romeo GTV kopplingen bolt-on på motorn?
                          Jag antar att även mitt svänghjul kan ha tagit lite stryk, kan detta slipas upp lite lätt eller måste jag köpa ett nytt?

                          Mer bilder kommer ikväll!

                          MVH
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • Originally posted by TurboNimitz
                            Va de dom du kirra av mig?
                            Stämmer! Ska lacka om dem så de ser som nya ut, lite slitna nu =) hehe
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • Ännu en dag i garaget.. Tyvärr kan jag inte göra så mycket mer just nu än att plocka isär lite delar så att det blir lättare att komma åt sen efter att jag hissat upp bilen på högre pallbockar.. Väntar på lönen, som kom för 40 minuter sen!

                              Imorgon tar jag en tripp till västerås och biltema, ska köpa på mig nödvändiga saker och verktyg för en hel del pengar, här ska inga grejer saknas! Samt pallbockar modell stora.
                              Sedan så jag har kanske en annan sak på gång imorgon, jag vet inte riktigt allt än, men det kan betyda att den här bilen kommer bli... Väldigt speciell, och riktigt sjysst!! Berättar mer imorgon när jag har mer fakta..

                              Sen så vill jag gärna bidra med lite kort ifrån dagens "meckande" . Skruvade isär underkåpan samt en kåpa till strax innan IC'n. Tar loss orginal IC'n imorgon. Bilderna är tagna med mobiltelefon.

                              Så ser fronten ut just nu. Lite smutsigt, men allt ska putsas upp senare när det börjar bli klart, så det orkar jag inte bry mig om just nu. :P



                              Motorn för tillfället.



                              Glömde säga att jag även beställer Alfa GTV kopplingen (klarar max 350Hk / 450Nm) från Holland imorn.
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment


                              • När det gäller kopplingar så är det enbart vridet som är intressant. 450 Nm låter ju grymt bra . Jag har själv hört att den kan klara allt från 400-440 Nm.
                                Vad får du betala för GTA kopplingen? Kolla med AA i England. Den kan vara lite billigare därifrån.

                                Lycka till med mekandet!
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X