Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt TOGGEX!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Jim
    Får motorn plats om man längsmonterar den? Tycker det borde bli trångt då huven sluttar en del.
    Och andra sidan kommer inte motorn sitta 1mm för mkt långt fram utan givetvis ska den så långt bak som möjligt. jag var bara hemma igår kväll och tog mot grejerna , tvättade , bet. räkningarna..sedan tbax 21 mil för att fortsätta jobba över....
    När jag väl är hemma igen ska jag ta lite mått för att beräkna hur långt bak motorpaketet kan placeras !
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • Jisses vilket hästarbete du har framför dig, och jag vet knappt hälften av vad som behövs!

      Här kommer en riktigt dum fråga: Är det så stor skillnad att köra bakdrivet mot framhjulsdrivet? Personligen tycker jag att det är skönt att veta om jag trycker för mycket på gasen i en kurva går det i värsta fall rakt fram, till skillnad från bakhjulsdrivet då.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • Originally posted by novisen
        Jisses vilket hästarbete du har framför dig, och jag vet knappt hälften av vad som behövs!

        Här kommer en riktigt dum fråga: Är det så stor skillnad att köra bakdrivet mot framhjulsdrivet? Personligen tycker jag att det är skönt att veta om jag trycker för mycket på gasen i en kurva går det i värsta fall rakt fram, till skillnad från bakhjulsdrivet då.
        Beror på din körstil. Ska man åka runt på stan och glassa lite så duger allt. En bakhjulsdriven coupe kommer få mer vikt bak, få bättre fäste mm. Fördelarna är stora. Sen kan man få en framhjulsdriven bil att snurra runt, det är en vanesak att köra FWD och RWD och även AWD på bana.

        Håller dock med att det är lättare att snurra runt i kurvorna med RWD.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Originally posted by Togge
          NEJ NEJ NEJ freddan :-)
          Gör fel gör om, gör om gör rätt......
          Det finns inga framhjulsdriva eller bakhjulsdrivna motorer.. däremot finns det växellådor!!!!!!!!
          En motor är en död klump som du stoppar i motorrummet på ca 50cmters längd!
          M.a.o så sätter jag motor på "rätt" håll och med hjälp av en spacer sammanbinder jag fiatmotor med bmw sprängkåpa och monterar den på längden. Givetvis måste plats göras för konstruktionen i torpedväggen mot cupen!
          Kanske inte gjort på en eftermiddag direkt.. men dit ska det !
          Det var precis det jag tänkte. Hur f-n ska han lösa drivningen med tvärställd motor?
          Kul att du har så tokiga idéer Togge

          Kommer det här bli första RWD cuppen i världen?
          Last edited by Freddan72; 30 September 2006, 18:27.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Här kommer en riktigt dum fråga: Är det så stor skillnad att köra bakdrivet mot framhjulsdrivet? Personligen tycker jag att det är skönt att veta om jag trycker för mycket på gasen i en kurva går det i värsta fall rakt fram, till skillnad från bakhjulsdrivet då. [/B][/QUOTE]

            Skillnaden att köra en rwd skiljer sig markant! Om du åker för fort hasar framändan på fwd medans man kan provosera fram överstyrning med rwd och halvt slaida fram om det går för fort.
            Plus att vid acc så förflyttas stora delen av vikten bakåt av lasteffekten viket ger högre tryck/grepp på bakaxeln!

            Ytterliggare grepp finns om man kan placera motorn och vikten så nära 50/50 i viktfördelning. DÄR sitter det absolut bästa greppet!
            Har man kört en mittmotorbil vet man vad jag menar...obeskrivligt i jämförelse!

            Och sen kan man ju drifta lite oxå, som bonus ;-)
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • Det räcker att åka gokart för att inse att bakhjulsdrivet med motorn bak är det rätta. En annan grej är att du kan få ett gött driv (m.a.o en liten lätt drifting) ut ur kurvorna med bakhjulsdrivet .
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Hmm... händer det nått nytt Togge? vi är nog alla spänt förväntade på mer fakta och så.. haha

                Comment


                • Njae... jag har varit ledig en helg på 5 veckor, jobbat övriga dagar och kom hem igår kväll igen. Givetvis blev man förkyld som en gris när man fick sova en ordentlig natt...

                  Men nu ska det återgå i gamla gängor med lediga helger som vanligt. ska ut en sväng imorgon till garaget och mäta och planera lite. Kanske till o med ta en bild på nya delarna...sååå fina ''

                  Sen ska jag lägga upp planeringen för bygget och börja rensa ur bilen på all inredning då golvet kommer att slaktas upp efter det att jag byggt en fullbur som bärande del i den!

                  Tanken är att jag ska bygga en "ram" från motor , paralellt utmed lådan och bak till bakvagnen där den sitter uppfäst. Alltså komplett drivlina i rätt längd, bara att passa in på rätt plats sen i bilen och svetsa hop med övriga rör i buren!

                  Någon som har 36timmar per dygn på burk att skänka ????
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • Men togge då när du väl river...RWD med mittmonterad motor jag vet att du vill...
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • ääh.. vi håller redan på med ett sånt projekt bredvid jag och polaren ;-)


                      Har inte de senaste bilderna ännu där motorn sitter på plats där bak och 17" slicksen är ställda framför
                      Attached Files
                      ¤TOGGEX¤

                      Comment


                      • Gissar att förarstolen hamnar ganska långt bak..? Iaf om man ska behålla huvformen.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Originally posted by per
                          Gissar att förarstolen hamnar ganska långt bak..? Iaf om man ska behålla huvformen.
                          Går ju alltid att modifiera huven om det skulle krisa....

                          Men ser inte det som ett problem då jag vill ha motor och låda så långt bak som går. Och om jag flyttar bak stolen så har ju även det positiva egenskaper. det som avgör lite är hur jag kan anpassa växelreglaget till rätt avstånd. Snarare det som styr om jag måste sitta längre bak.

                          kanske ska skaffa mig en helsoffa bak från recaro
                          ¤TOGGEX¤

                          Comment


                          • bakvagnen är hopsvetsad i aluminium till min glädje. Med multilink och allt.
                            Attached Files
                            Last edited by Togge; 23 February 2007, 17:42.
                            ¤TOGGEX¤

                            Comment


                            • närbild...
                              Attached Files
                              ¤TOGGEX¤

                              Comment


                              • Och den lilla lådan!

                                Bör nog hålla alla 6pinnar då den orginal håller för en 400hk 2ton tung bil !!!
                                Attached Files
                                ¤TOGGEX¤

                                Comment

                                Working...
                                X