Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magic limited moments...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Mikael W
    Tänkte väl att jag skulle kunna trigga igång en het diskussion här...

    Men det måste väl ändå vara så att med chippning mm så blir det större påfrestningar på allt med större risk för skador någonstans i drivlinan.
    Trimchippet bidrar snarare till mer aktiv körning med de extra effekten man får...klart då slits grejerna mer. Dock är första steget chip snarare en optimering än ett trim i sig...
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #32
      Som Freddan säger så är det helt upp till körstilen med en turbomaskin...

      Om man inte är snäll mot turbon så är det både turbobyte och grenrörsbyte som gäller ganska snart (eller än värre). Kör varm bilen och sedan låt den svalna innan man stänger av den...

      Iofs finns det också en hel del annat som också inte tål att köras, pratade med en jobbarpolare som köper och säljer en hel del bilar. En BMW M3 är tex normalt slut vid ca 12k mil, den är helt enkelt trimmad så hårt från fabrik.

      Personligen är jag skulle jag dock vara benägen att hellre köpa en otrimmad bil i hop om att den har mer liv kvar i sig än en trimmad. Precis som servicehistorik är viktigt för att man ska veta att saker och ting är skött rätt.

      Mikael har dock rätt att det i slutändan innebär högre påfrestning på motorn om man chippar den. Ska man dessutom vara krass så ser man inga Coupe:er som har gått 20 000 - 25 000 mil. De tål helt enkelt inte inte så många mil och att trimma tullar på marginalerna.

      Men kanske sitter jag där med brevlådan i skägget och har chippat om ett par månader...
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #33
        Originally posted by rask


        Men kanske sitter jag där med brevlådan i skägget och har chippat om ett par månader...
        Klart du har.
        Click here to visit Raceitaly
        ______________
        Fiat Coupe 20VT Plus -99
        Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
        Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
        Acura Legend 3,2l V6 -91
        SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

        "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
        Murphy´s law.

        Comment


        • #34
          Originally posted by rask
          Ska man dessutom vara krass så ser man inga Coupe:er som har gått 20 000 - 25 000 mil. De tål helt enkelt inte inte så många mil och att trimma tullar på marginalerna.

          Men kanske sitter jag där med brevlådan i skägget och har chippat om ett par månader...
          Coupén är ju för de flesta en sommarbil, vilket betyder att de flesta hinner inte köra speciellt långt på sommaren. Jag kör ca 800 mil på ett år. Om vi säger att en ägare kör 1000 mil per år, så har en 96:a (första årsmodellen med 20vt) hunnit med 12000 mil. (Jag räknar 1996 som år ett och 2007 som det sista, 2008 tar jag inte med då säsongen knappt börjat ). Så det tar med andra ord rätt lång tid innan vi får se några +20 000 milare av 20vt. Först 2015-2016 kan det börja dyka upp i statistiken och det är då som vi vet om du har rätt eller fel. Jag hoppas på det senare

          EDIT:: Jag har lagt upp en poll i Coupéavdelningen. Gå in och rösta!
          Last edited by Freddan72; 24 May 2008, 09:15.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #35
            Jag vet minst en 20vt här nere som gått över 20,000 och den rullar fortfarande. Fin är den också, även om den är blå.

            Panda 169

            Comment


            • #36
              Sköter man en 20VT kan den nog gå 30000 oxå, det är bara svårare att hitta en otrimmad välskött 20VT än en levande manet i saharaöknen.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Originally posted by per
                det är bara svårare att hitta en otrimmad välskött 20VT än en levande manet i saharaöknen.
                Då får väl Rask o jag sikta på manetspåret då...
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Mikael W
                  Då får väl Rask o jag sikta på manetspåret då...
                  Ohh, det låter ju spännande......... öken.

                  Vi får snacka lite med din son, så kommer du nog att släppa in ett nytt chipp i bilen snart Mikael.
                  Click here to visit Raceitaly
                  ______________
                  Fiat Coupe 20VT Plus -99
                  Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                  Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                  Acura Legend 3,2l V6 -91
                  SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                  "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                  Murphy´s law.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Freddan72
                    Coupén är ju för de flesta en sommarbil, vilket betyder att de flesta hinner inte köra speciellt långt på sommaren. Jag kör ca 800 mil på ett år. Om vi säger att en ägare kör 1000 mil per år, så har en 96:a (första årsmodellen med 20vt) hunnit med 12000 mil. (Jag räknar 1996 som år ett och 2007 som det sista, 2008 tar jag inte med då säsongen knappt börjat ). Så det tar med andra ord rätt lång tid innan vi får se några +20 000 milare av 20vt. Först 2015-2016 kan det börja dyka upp i statistiken och det är då som vi vet om du har rätt eller fel. Jag hoppas på det senare

                    EDIT:: Jag har lagt upp en poll i Coupéavdelningen. Gå in och rösta!
                    Hmm... Jag vet inte av egen erfarenhet, däremot i England så går många Coupe:r många långa mil och I alla fall om man dömer utefter vad som står på deras Coupe forum så lider många Couper av ond, bråd död (motorhaveri) uppemot 20 000 mil...

                    Tycker inte det är så vanligt med riktiga långmilare bland 16VT heller, trots att vissa är 14 år gamla nu... Iofs kanske det främst är importbilar (såldes 16VT i Sverige?) och de är lågmilare som plockats in och gått varsamma sommarmil här hemma...
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #40
                      De är ju rätt gasglada på andra sidan pölen så flera av dom lyckas ju krocka sina bilar. Finns massor av trådar om Coupéer som besöker träd, stolpar mm. Oftast så brukar försäkringsbolagen inte laga bilarna utan löser in dem. Det brukar räcka med en tillknycklad huv och spricka i fronten.

                      Jag har även läst om ägare där generatorremmen (inte hundra på att det är just denna rem) gått av och tagit med kamremmen. Supertråkigt
                      Last edited by Freddan72; 27 May 2008, 06:17.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by rask
                        däremot i England så går många Coupe:r många långa mil och I alla fall om man dömer utefter vad som står på deras Coupe forum så lider många Couper av ond, bråd död (motorhaveri) uppemot 20 000 mil...
                        Inte så konstigt, standarden i England verkar vara att trimma med chip + pysventil/PRV och då kan ju motorn spika hej vilt (det dödar motorer mkt effektivt).
                        Ställ en "newbie-fråga" på deras forum vad du borde göra som första trimsteg och du får samma svar av alla. Jävligt synd på en fin bil!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Freddan72
                          De är ju rätt gasglada på andra sidan pölen så flera av dom lyckas ju krocka sina bilar. Finns massor av trådar om Coupéer som besöker träd, stolpar mm. Oftast så brukar försäkringsbolagen inte laga bilarna utan löser in dem. Det brukar räcka med en tillknycklad huv och spricka i fronten.

                          Jag har även läst om ägare där generatorremmen (inte hundra på att det är just denna rem) gått av och tagit med kamremmen. Supertråkigt
                          Lurigt som f-n det där... Min generatorrem började dela på sig i förra veckan, hämtade bilen idag från Auto Alfa. Behöver med andra ord inte vara orolig för den på ett tag...
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by per
                            Inte så konstigt, standarden i England verkar vara att trimma med chip + pysventil/PRV och då kan ju motorn spika hej vilt (det dödar motorer mkt effektivt).
                            Ställ en "newbie-fråga" på deras forum vad du borde göra som första trimsteg och du får samma svar av alla. Jävligt synd på en fin bil!
                            Kan nog ligga något i det... Vi får se hur länga våra skönheter rullar...
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Freddan72
                              De är ju rätt gasglada på andra sidan pölen så flera av dom lyckas ju krocka sina bilar. Finns massor av trådar om Coupéer som besöker träd, stolpar mm. Oftast så brukar försäkringsbolagen inte laga bilarna utan löser in dem. Det brukar räcka med en tillknycklad huv och spricka i fronten.

                              Jag har även läst om ägare där generatorremmen (inte hundra på att det är just denna rem) gått av och tagit med kamremmen. Supertråkigt
                              Ja det är otroligt sorgligt..
                              Dyrt som fan om inte annat.

                              Comment


                              • #45
                                Trist att man låter en småsak som generator/servo/AC remmar gå ut över motorn, när det både är förhållandevis enkelt och billigt att byt.a

                                Panda 169

                                Comment

                                Working...
                                X