Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magic limited moments...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by Jim
    Trist att man låter en småsak som generator/servo/AC remmar gå ut över motorn, när det både är förhållandevis enkelt och billigt att byt.a
    Visst, men det är lätt att det missas/glöms av. För min del räknade jag med att den var bytt i samband med kamremsbytet men så verkade det inte vara... Bilen är servad efter servicebok i övrigt men en en generatorrem kanske inte är helt självklart att byta ibland. Men min upplevelse bekräfter bara faktum att man bör byta alla vätskor och remmar när man köper en ny bil om man inte fått kvitton om att de verkligen är utförda.
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #47
      Aktiv BAS!

      Bytte ut alla orginalhögtalare + kablage samt skaffade en ny stereo förra vintern vilket resulterade i härlig diskant och mellan register men tyvärr med en lite för tunn bas. Fick tag på en trevlig aktiv bas från Blaupunkt av modell Velocity 2Go för en bra penning och resultatet blev väldigt bra...

      Lite bilder från arbetet:

      Började med att dra ström + fixa säkring vid batteriet...
      Attached Files
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #48
        Därefter använde jag samma genomföring som Alex använde för sitt ljudbygge, dvs den som sitter innanför innerskärmen... Ett litet snyggt hål gjordes i damasken för att det skulle förbli tätt även i fortsättningen.

        Hade även tänkt att ta en titta på styrenheten till larmet men kom fram till att den inte sitter innanför skärmen iaf, däremot satt själva sirenen till larmet där.
        Attached Files
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #49
          Strömkabeln drogs under mattan på förarsidan och fick smita ut vid baksätets sidopanel...
          Attached Files
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #50
            Sedan drogs RCA kablarna på passagerarsidan, ett himla knixande att få dit dem dem på stereons baksida då jag inte hade verktyg för att få ut stereon med mig... När allt var klart tejpades själva kabeln upp bakom ryggstödet.
            Attached Files
            à la London designmarknad - www.alalondon.se

            Comment


            • #51
              Sedan användes den genomföring som finns strax nedanför genomlastningsluckan för att dra kablarna.
              Attached Files
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #52
                Allt draget, nu bara att kapa till rätt längd, fixa en kabel till baklampans jordpunkt...
                Attached Files
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #53
                  Det färdiga resultatet: Velocity:n har snabbfäste och går lätt att plocka ur sin dockningstation som skruvades fast i lastgolvet. Dessutom lyser den porrigt i mörkret.

                  (tyvärr inte LE-rött dock...)

                  Det röda är varningstriangeln, alltså inte en del av installationen. Inga sladdhärvor bakom för den som undrar, allt gjordes rent och snyggt
                  Attached Files
                  Last edited by rask; 31 May 2009, 23:34.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #54
                    Snyggt o prydligt!!
                    Hoppas det låter bra oxå?

                    Dämpmattan under baksätet har du lagt dit eller?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #55
                      Stiligt!
                      Smart med snabbfäste
                      Coupe 16VT - On the road

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by per
                        Snyggt o prydligt!!
                        Hoppas det låter bra oxå?

                        Dämpmattan under baksätet har du lagt dit eller?
                        Jodå, har laborerat lite med frekvens och ljudnivå och nu är jag nöjd! Du får lyssna vid nästa fika...

                        Dämpmattan las dit förra vintern men funderar på att byta till lite tyngre asfaltmatta så småningom.
                        à la London designmarknad - www.alalondon.se

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Freddan72
                          De är ju rätt gasglada på andra sidan pölen så flera av dom lyckas ju krocka sina bilar. Finns massor av trådar om Coupéer som besöker träd, stolpar mm. Oftast så brukar försäkringsbolagen inte laga bilarna utan löser in dem. Det brukar räcka med en tillknycklad huv och spricka i fronten.

                          Jag har även läst om ägare där generatorremmen (inte hundra på att det är just denna rem) gått av och tagit med kamremmen. Supertråkigt
                          Inte för att vara den som är den, men jag tror det är balansaxelremmen om tar med sig kamremmen? De sitter ju trots allt under samma kåpa, aggregatremmen ligger ju utanför denna kåpa?

                          Comment


                          • #58
                            20VT har ingen balansaxelrem.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by per
                              20VT har ingen balansaxelrem.
                              Då hade jag fel då haha. Men går det ingen skyddskåpa mellan aggrem och kamrem på 20 vt?

                              Comment


                              • #60
                                Det finns ju en kåpa över kamremmen, men den täcker så vitt jag minns inte helt längst nere vid vevaxeln. Kanske där de trasslar ihop sig?
                                Cirka såhär ser det väl ut http://i2.photobucket.com/albums/y23...e/57385de9.jpg

                                Panda 169

                                Comment

                                Working...
                                X