Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snart ägare av Fiat Coupe 20V Turbo! Har lite frågor..

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hmm. Jag får nog omformulera och lägga till mer info här:

    1. Kan kamremmen bli kass eller i ett sämre skick om man bytar den och sedan låter bilen stå stilla i över ett år innan man använder den igen?

    När jag köpte den för 1½ månad sedan hade den stått stilla i över ett år med samma kamrem i som nu.

    2. Jag vill byta oljor (och fylla på/byta vätskor om det är något som är nödvändigt) i bilen, allihop, vilka hade ni satsat på då. Vilka är bäst för just 20V Turbo?

    Alltså, jag vill köpa nya oljor (och vätskor), byta ut ALLA, inte bara motoroljan. Är inte den som snålar heller utan nöjer mig bara med det bästa, eller nästintill. Det får kosta vad det vill, i princip, så om någon vet vilka som är absolut bäst till bilen så hade jag varit jättetacksam för svar.

    Jag kör inte bana eller så utan använder bilen enbart som vanligt transportmedel även om jag självklart vill kunna dra på som satan ibland utan att behöva oroa mig för någonting mer än var polisen är.
    Last edited by Neophyte; 7 March 2009, 02:41.

    Comment


    • #62
      Kolla i slutet av instruktionsboken där står lite om motor oljor, och vxl oljor.
      Click here to visit Raceitaly
      ______________
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
      Acura Legend 3,2l V6 -91
      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
      Murphy´s law.

      Comment


      • #63
        Originally posted by per
        Jag misstänker starkt att remmen byttes när han köpte LE:n, lådan var rasad så därför fick han den billigt(?). Han bytte till ny låda och det skulle förvåna mig om han inte bytte remmen då. Sommaren 2006 om jag inte har helt fel..



        Bäst att räta detta helt fel uttalande :-)


        Den bilen jag tog hem var på grund av att den var kanonfin. Och hämtades av mig själv och kördes hem. Lådan är alltså inte alls bytt.

        Däremot hade jag en p G för billiga pengar med en rasad 6vxl.låda. Men problemet då var att jag hittade inte en enda 6vxl.låda i hela europa.. Så den bilen sket sig helt enkelt...

        Så remmen byttes ej i min ägo.. och är det ej ännu !
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • #64
          Originally posted by viksson
          Kolla i slutet av instruktionsboken där står lite om motor oljor, och vxl oljor.
          Problemet är att jag inte har den. Fick ingen när jag köpte den, men där står väl ändå inte vilka märken som är bäst?

          Comment


          • #65
            Såvida du inte ska pressa bilen på bana så är alla oljor ok. Alla faller under samma grundstandard. Så de e bara att följa viscositeten som folk rekomenderar här från boken.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #66
              Originally posted by Togge
              Bäst att räta detta helt fel uttalande :-)

              Däremot hade jag en p G för billiga pengar med en rasad 6vxl.låda. Men problemet då var att jag hittade inte en enda 6vxl.låda i hela europa.. Så den bilen sket sig helt enkelt...
              Aha! Ber om ursäkt, trodde hela tiden att det var den bilen.. Hoppas nya ägaren har bytt rem då.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #67
                Originally posted by per
                Aha! Ber om ursäkt, trodde hela tiden att det var den bilen.. Hoppas nya ägaren har bytt rem då.
                Det är ju det han inte har! Det är det som gör mig lite orolig! Så jag köper inte bilen utan att kamremmen är byt, jag har ju liksom 50 mil hem!
                Henke här!
                Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                Comment


                • #68
                  Kanske kan hyra bilsläp och ta den till verkstad direkt och byta rem?

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by stooges
                    Kanske kan hyra bilsläp och ta den till verkstad direkt och byta rem?
                    Hellre så försöker jag att fixa så att han byter remmen innan jag köper den!
                    Henke här!
                    Kör just nu: Fiat Coupe 16V Turbo+

                    Comment


                    • #70
                      Om den går nu (?) är sannolikheten så otroligt liten att den ska gå av på 50mil till.. Det var det jag försökte förklara längre upp.
                      Last edited by per; 8 March 2009, 13:24.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by slowly
                        Hellre så försöker jag att fixa så att han byter remmen innan jag köper den!
                        Ja kan man få ägaren att byta rem så är ju det också ett alternativ, troligtvis en prisfråga. Risken är att ägaren av bilen kanske hellre säljer bilen till nån som byter rem själv för att slippa pyssel. Man kan spekulera om många händelser

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by stooges
                          Ja kan man få ägaren att byta rem så är ju det också ett alternativ, troligtvis en prisfråga. Risken är att ägaren av bilen kanske hellre säljer bilen till nån som byter rem själv för att slippa pyssel. Man kan spekulera om många händelser
                          Hur noga blir det bytet gjort då den ska säljas? Löphjul/balansremm/vattenpump kanske bör bytas på samma gång?

                          Som Per säger, har den inte gått av nu så lär 50 mil till inte orsaka ngt.

                          Ta med en kunnig kompis, lyft på kamremskåpan o kolla remmarnas skick. Pruta kostnaden för bytet.

                          Sedan kör den raka vägen till verkstad för åtgärd.

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by tempra33
                            Hur noga blir det bytet gjort då den ska säljas? Löphjul/balansremm/vattenpump kanske bör bytas på samma gång?
                            Den tänkta köparen vill nog i och för sig se vad som är gjort på kvitto och är inte löphjul/balansrem/vattenpump bytt i samband med kamremsbyte så kanske det inte blir affär. Dimman tätnar
                            Last edited by stooges; 8 March 2009, 16:54.

                            Comment


                            • #74
                              Chansen att remmen går av är typ lika med 0.
                              Men pruta ner priset lite, köp den åk direkt till auto alfa och byt..

                              Sån jävla otur kan man väl inte ha att den går av på 50mil

                              Du kan ju komma överens med ägaren skriva att du får garanti på motorn i typ 2 dar på grund av att du e rädd att remmen ska gå,och säga att du ska köra den till auto alfa för att byta.

                              Det ska väl kunna gå?

                              Comment


                              • #75
                                Kan mycket väl vara så att remmen är bytt men att spännrullarna ej är bytta och det är dom du ska vara orolig för. Remmen kan du enkelt se, men du kan inte se ifall spännrullarna är bytta eller ej. Där har du den största boven i dramat.

                                Köp den o bilen kommer vara en tickande bomb till det att du byter remmen o allt annat.
                                Hårda ord, men det är för att jag själv har dåliga erfarenheter.

                                Comment

                                Working...
                                X