Vad med gamla Saab 900 turbo filter? De är ju stora, runda och utav papper. Krävs säkert lite modifiering för att få dit, men det är det ju så mycket annat som gör...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Smooth...ska du inte skriva lite om din bil snart?
Collapse
X
-
Kan tillägga att...
...efter jag skrev det där råkade jag nämna/fråga om problemet hos Alfa Rosso här i Göteborg.
Fick svaret att "ja alla får ju göra som de vill men jag skulle ALDRIG använda KN (typ)-filter i min bil.."
De hade faktiskt kontaktat just KN och bett dem införa varningstexter, men eftersom detta skulle minska deras försäljning vägrar de nämna något om problemet.
Det är alltså upp till OSS att ha koll!! Sorgligt men sant i denna kommersiella värld.
(om man ska vara på riktigt säkra sidan ska man väl låta regöra sin luftmassemätare om man har minsta tvekan på om
bilen haft sportfilter någon gång.)
Comment
-
Originally posted by Jim
Vad med gamla Saab 900 turbo filter? De är ju stora, runda och utav papper. Krävs säkert lite modifiering för att få dit, men det är det ju så mycket annat som gör...
Comment
-
http://i2.photobucket.com/albums/y23...z/bede5edb.jpg
A: 148,0 mm B: 90,0 mm H: 236,0 mm
Dock hål rakt igenom.
Panda 169
Comment
-
Såg bra ut..
Hmm undrar hur de blir i regn bara?
Comment
-
Man borde väl kunna fixa till lite vattenskydd genom att använda en std Saab luftfilterbox också.
Jag har sett en bild, förmodligen på rejsa.nu, på en bil med Saab filter (minns inte om det var 900 el. 9000 turbo filter) i en modifierad orginal luftbox (Saab). Den boxen var delvis uppkapad, så nog borde det gå att ordna till både skydd mot vatten samt mera luft.
Även oljefritt så ev. problem med det slipper man ju. Sen lär väl filterytan vara en del större jämfört med ett std panelfilter.
Panda 169
Comment
-
Efter mkt läsande från alla spekulationer !
Det är inte filtret som är boven i dramat någonsin! Däremot snubben som sprajar på filteroljan i för stora mängder.
Jag skulle hellre köra med ett riktigt filter än ett pappersfilter !!!!!!! Det jag har.. Green cotton, är ett 6-lagers tygfilter.. 2-lager mer än K/N. Jag behöver inte olja in det... men rätt inoljat tar det givetvis åt sig de minsta minsta minsta partiklarna oxå...
Så var inte rädda för att ni råkar ha ngt av dessa öppna filter på era bilar. Se bara till att använd insidan på huvudet när ni behandlar det , och tvätta det ofta istället ! :-) Mvh T.¤TOGGEX¤
Comment
-
Alltså, inget händer ju direkt!
Men på lång sikt (några tusen mil) kan det vara bäst med original pappersfilter om man kör 20VT, enl Alfa Rosso.
Comment
Comment