Announcement

Collapse
No announcement yet.

öket 124 sport coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by stooges
    Fjädern är ingen lek, kommer ihåg att man var rätt nervös för att den skulle sprätta, huga.

    Jag använde mig inte av någon mutterdragare är inte det fusk

    Hur som helst borde det fungera med något smidigare verktyg för spindellederna, jag har inget uppskrivet i mina papper att det var något konstigt i alla fall, förutom att en del muttrar fick jag ta med mutterspräckare.

    Om det är för att du vill ha rätt moment, så gjorde jag som så att jag tränade med momentdragaren fastsatt i skruvstädet först och rätt moment. Jag höll momentdragaren vid samma avstånd på skaftet som längden på det verktyg jag skulle senare använda så hävarmslängden skulle bli densamma.


    nää jag syftade på att när jag ska dra åt mutter så börjar ju spindelleden snurra med.. man får ju inte plats med hylsa mellan den övre å nedre spindelleden på navhållaren.. moment spelar väl mindre roll där va..? Hårt som fan så att nästa ägare svär så mycket som möjligt när han ska byta

    ser riktigt snyggt. svartlackad underrede å länkarmar mot en knallröd fjäder sen ska gula dämparen in! mumma
    A112 abarth 85
    Fiat 128 combi 70
    fiat 128 2d sedan 69
    Fiat 128 3p 75
    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

    Comment


    • #62
      Originally posted by radical_plus
      nää jag syftade på att när jag ska dra åt mutter så börjar ju spindelleden snurra med.. man får ju inte plats med hylsa mellan den övre å nedre spindelleden på navhållaren.. moment spelar väl mindre roll där va..? Hårt som fan så att nästa ägare svär så mycket som möjligt när han ska byta

      ser riktigt snyggt. svartlackad underrede å länkarmar mot en knallröd fjäder sen ska gula dämparen in! mumma
      Hmm sakta kommer minnet tillbaka. Har för mig att det gällde att:

      1 Skapa ett tryck så att spindelleden satt rätt hårt utan mutter. Kan hända att jag använde mig av en stor kofot som jag typ pressade mot motsatt sida jmf med den gängade delen.

      2 För att få till det rätta avståndet mellan spindelled och kofot la jag nog träplankor.

      3 Sedan drog jag dit muttern genom att samtidigt skapa ett tryck med kofoten.

      4.Har för mig att man var lite skraj at nåt skulle paja/böjas.

      5 Jag använde mig nog även av spännband för att dra den andra del åt motsatt håll.

      Hur som helst gick det ut på att skapa ett relativt högt tryck över de båda spindelledskomponenterna så att muttern gick att dra åt utan att den "gängade" delen släppte.

      "Med en schysst kofot slår man hela Fiatvärlden med häpnad"
      Last edited by stooges; 24 January 2012, 09:47.

      Comment


      • #63
        Kofot å slägga är mina favorit verktyg!!
        Ska prova ikväll!

        Har du original krängninghämmare fram Stooges?
        A112 abarth 85
        Fiat 128 combi 70
        fiat 128 2d sedan 69
        Fiat 128 3p 75
        Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

        Comment


        • #64
          Originally posted by radical_plus
          Kofot å slägga är mina favorit verktyg!!
          Ska prova ikväll!

          Har du original krängninghämmare fram Stooges?
          Ja, jag kör med original krängningshämmare (21 mm), passar utmärkt för hur jag använder bilen (smal-kurvig-landsväg).

          Verkar som om man inte skall ha så mycket grövre om något alls enligt vissa, se:

          http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=9900

          Comment


          • #65
            Originally posted by stooges
            Ja, jag kör med original krängningshämmare (21 mm), passar utmärkt för hur jag använder bilen (smal-kurvig-landsväg).

            Verkar som om man inte skall ha så mycket grövre om något alls enligt vissa, se:

            http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=9900
            ok så pass. har du bytt bussningar på din Stooges? Då främre fästen som sitter mot karossen, de är inte öppningsbara? Ska man pressa in bussningen på ngt sätt?

            Det see ju ut som två klämmor som klämmer ihop bussningen mot krängaren. Lite lustigt att det intr går att dela på dem
            A112 abarth 85
            Fiat 128 combi 70
            fiat 128 2d sedan 69
            Fiat 128 3p 75
            Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

            Comment


            • #66
              Originally posted by radical_plus
              ok så pass. har du bytt bussningar på din Stooges? Då främre fästen som sitter mot karossen, de är inte öppningsbara? Ska man pressa in bussningen på ngt sätt?

              Det see ju ut som två klämmor som klämmer ihop bussningen mot krängaren. Lite lustigt att det intr går att dela på dem
              Jag bytte nästan alla bussningar fram men just de två är jag skeptisk till att jag bytte. Har inte tillgång till bilen eller nån info just nu skall kolla senare.

              Comment


              • #67
                Originally posted by stooges
                Jag bytte nästan alla bussningar fram men just de två är jag skeptisk till att jag bytte. Har inte tillgång till bilen eller nån info just nu skall kolla senare.
                Va snällt! Jag tänkte mest om du hade koll. man ser inte förs man tar av hela krängare.. jag har nya bussningar men det verkar ju va fullständigt omöjligt att trycka i dem utan att öppna fästet.
                A112 abarth 85
                Fiat 128 combi 70
                fiat 128 2d sedan 69
                Fiat 128 3p 75
                Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                Comment


                • #68
                  Som det ser ut på bilden borde de gå att öppna eftersom klämman består av två delar 4237408 och 4237409, kanske har rostat fast med åren? Jag vet att den hypotesen låter osannolikt eftersom det är en Fiat, men nån gång skall väl vara den första
                  Attached Files
                  Last edited by stooges; 25 January 2012, 16:29.

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by stooges
                    Som det ser ut på bilden borde de gå att öppna eftersom klämman består av två delar 4237408 och 4237409, kanske har rostat fast med åren? Jag vet att den hypotesen låter osannolikt eftersom det är en Fiat, men nån gång skall väl vara den första

                    precis så ser det ut irl... man ser tom springan emellan, problemet är hur mycket jag än tar i så böjs bara fästet.. de vägrar helt enkelt släppa varandra
                    Attached Files
                    A112 abarth 85
                    Fiat 128 combi 70
                    fiat 128 2d sedan 69
                    Fiat 128 3p 75
                    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                    Comment


                    • #70
                      Nu är fjädern och dämparen på plats på ena sidan. imorgon ska jag försöka då tag på insexbultar m10 40mm långa borde inte va nå problem.

                      original satt sexkantsbult å det gick inte att komma åt med verktyg pga jobbiga kanten till okhållaren..
                      Attached Files
                      A112 abarth 85
                      Fiat 128 combi 70
                      fiat 128 2d sedan 69
                      Fiat 128 3p 75
                      Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                      Comment


                      • #71
                        Okhållaren
                        Attached Files
                        A112 abarth 85
                        Fiat 128 combi 70
                        fiat 128 2d sedan 69
                        Fiat 128 3p 75
                        Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                        Comment


                        • #72
                          Hur noga är det med värmeskölden bakom beomsskivan? Den är ju så sjuuuukt ful
                          A112 abarth 85
                          Fiat 128 combi 70
                          fiat 128 2d sedan 69
                          Fiat 128 3p 75
                          Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by radical_plus
                            precis så ser det ut irl... man ser tom springan emellan, problemet är hur mycket jag än tar i så böjs bara fästet.. de vägrar helt enkelt släppa varandra
                            Har du prövat med värme eller 5-56 alt dunka på friskt med en slägga stumt mot ett städ som mothåll så kanske det släpper alt allt går åt helvete
                            Last edited by stooges; 25 January 2012, 18:38.

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by stooges
                              Har du prövat med värme eller 5-56 alt dunka på friskt med en slägga stumt mot ett städ som mothåll så kanske det släpper alt allt går åt helvete
                              hehe done and done.... Har provat bönda mrd en kofot.. utan framgång.. fästet böjera sig bara
                              A112 abarth 85
                              Fiat 128 combi 70
                              fiat 128 2d sedan 69
                              Fiat 128 3p 75
                              Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by radical_plus
                                hehe done and done.... Har provat bönda mrd en kofot.. utan framgång.. fästet böjera sig bara
                                Mystiskt, de kan väl inte vara ihopsvetsade, ihopkilad eller nåt? Om du lägger allt i en skål med Coca-Cola över natten eller någon magisk rostlösning kanske det fixar sig, men ja jag vet inte-skumt?

                                Comment

                                Working...
                                X