Announcement

Collapse
No announcement yet.

öket 124 sport coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by stooges
    Mystiskt, de kan väl inte vara ihopsvetsade, ihopkilad eller nåt? Om du lägger allt i en skål med Coca-Cola över natten eller någon magisk rostlösning kanske det fixar sig, men ja jag vet inte-skumt?
    de har ju suttit där sen 73.. Metallen har väl homologeniserats ihop.. Ibäj hade inga såna nya fästen varken i italien tyskland england usa eller frankrike... ny hämmare kostar 200 dollar plus frakt
    A112 abarth 85
    Fiat 128 combi 70
    fiat 128 2d sedan 69
    Fiat 128 3p 75
    Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

    Comment


    • #77
      Originally posted by radical_plus
      de har ju suttit där sen 73.. Metallen har väl homologeniserats ihop.. Ibäj hade inga såna nya fästen varken i italien tyskland england usa eller frankrike... ny hämmare kostar 200 dollar plus frakt
      Hmm, hittade att 131ans fästen ÄR svetsad (se länk). Dock ser 131ans fästen inte ut som 124ans. Men det kanske är så att 124ans fästen också är svetsad?

      http://www.turbo124.com/forum/viewto...&hilit=swaybar

      Comment


      • #78
        Originally posted by stooges
        Hmm, hittade att 131ans fästen ÄR svetsad (se länk). Dock ser 131ans fästen inte ut som 124ans. Men det kanske är så att 124ans fästen också är svetsad?

        http://www.turbo124.com/forum/viewto...&hilit=swaybar
        ja.. va vet jag. får fortsätta på fre. idag måste jag ge kärlek åt min alfa!
        A112 abarth 85
        Fiat 128 combi 70
        fiat 128 2d sedan 69
        Fiat 128 3p 75
        Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

        Comment


        • #79
          Originally posted by radical_plus
          ja.. va vet jag. får fortsätta på fre. idag måste jag ge kärlek åt min alfa!
          Om man läser denna länk (se nedan) så står det "Remember when you drilled out the rivets" vilket jag får till "Kommer du ihåg när du borrade ut niten". Sedan visar de hur de sätter in en "utfyllningsbricka" för att få det uppborrade hålet till rätt "mindre" diameter.

          Så jag tror att det går till så här för att byta de inre bussningarna.

          1. Borra ut niten i hålet.

          2. Ta bort den gamla bussningen

          2. Sätt dit den nya bussningen.

          3. Svetsa ihop de två delarna, dessa måste pressas ihop hårt samt ta det försiktigt så att inte den nya bussningen förstörs.

          4. Fyll igen hålet med någon bricka som passar exakt.

          5 Klart att montera

          Det verkar krångligt och jag är absolut inte säker, så se det bara som ett tips

          http://mirafiori.com/faq/content/sbb...sbbushings.htm
          Last edited by stooges; 26 January 2012, 09:07.

          Comment


          • #80
            Tack så mycket för tipset. verkar vettigt men krångligt är ju bara förnamnet. mina fästen ser precis likada ut.

            Tänkte att man kunde lika gärna beställa nya polyurethan bussningar eftersom det gär gör man ju inte om igen.

            Varför skulle man behöva svetsa dem igen?


            Originally posted by stooges
            Om man läser denna länk (se nedan) så står det "Remember when you drilled out the rivets" vilket jag får till "Kommer du ihåg när du borrade ut niten". Sedan visar de hur de sätter in en "utfyllningsbricka" för att få det uppborrade hålet till rätt "mindre" diameter.

            Så jag tror att det går till så här för att byta de inre bussningarna.

            1. Borra ut niten i hålet.

            2. Ta bort den gamla bussningen

            2. Sätt dit den nya bussningen.

            3. Svetsa ihop de två delarna, dessa måste pressas ihop hårt samt ta det försiktigt så att inte den nya bussningen förstörs.

            4. Fyll igen hålet med någon bricka som passar exakt.

            5 Klart att montera

            Det verkar krångligt och jag är absolut inte säker, så se det bara som ett tips

            http://mirafiori.com/faq/content/sbb...sbbushings.htm
            A112 abarth 85
            Fiat 128 combi 70
            fiat 128 2d sedan 69
            Fiat 128 3p 75
            Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

            Comment


            • #81
              Originally posted by radical_plus
              Varför skulle man behöva svetsa dem igen?
              Tror att fästet+ny bussning är så stort att det blir svårt att få dit muttrarna på gängan igen när du väl skall skruva dit fästet mot balken. Bör bli mindre stress över gängan och mutter med, samt kanske stabilare som Dr Alban skulle ha uttryckt det
              Last edited by stooges; 26 January 2012, 09:55.

              Comment


              • #82
                Originally posted by stooges
                Tror att fästet+ny bussning är så stort att det blir svårt att få dit muttrarna på gängan igen när du väl skall skruva dit fästet mot balken. Bör bli mindre stress över gängan och mutter med, samt kanske stabilare som Dr Alban skulle ha uttryckt det
                haha stabiltsomfan..

                Det är M10 bult 30mm borde väl hålla tycker man 2stycken dessutom per fäste.

                Får se när det är dags.

                Har du värmeskölden på din 124a bakom bromsskivan?
                A112 abarth 85
                Fiat 128 combi 70
                fiat 128 2d sedan 69
                Fiat 128 3p 75
                Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                Comment


                • #83
                  Originally posted by stooges
                  Tror att fästet+ny bussning är så stort att det blir svårt att få dit muttrarna på gängan igen när du väl skall skruva dit fästet mot balken. Bör bli mindre stress över gängan och mutter med, samt kanske stabilare som Dr Alban skulle ha uttryckt det
                  haha stabiltsomfan..

                  Det är M10 bult 30mm borde väl hålla tycker man 2stycken dessutom per fäste.

                  Får se när det är dags.

                  Har du värmeskölden på din 124a bakom bromsskivan?
                  A112 abarth 85
                  Fiat 128 combi 70
                  fiat 128 2d sedan 69
                  Fiat 128 3p 75
                  Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by radical_plus

                    Har du värmeskölden på din 124a bakom bromsskivan?
                    Ja, det har jag.
                    Last edited by stooges; 26 January 2012, 15:23.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by stooges
                      Ja, det har jag.
                      tack. Jag struntar i mina.

                      det är fortfarande radical_plus mitt vanliga konto har blivit spärrat av ngn anledning och det går inte att få tag på ngn moderator här på forumet

                      Comment


                      • #86
                        Nästan komplett högersida
                        Attached Files

                        Comment


                        • #87
                          Olika hjulförslag.. lite svårt att föreställa sig utan däck..
                          Attached Files

                          Comment


                          • #88
                            Nå original fiatfälg..
                            Attached Files

                            Comment


                            • #89
                              Jag tänkte slänga på skärmbreddare på den men som det ser ut nu så kommer det saknas 10 cm i offsett. fälgen sitter alltså för djupt inne jämfört med kanten på skärmbreddningen.

                              hur gör man bäst? Att ha 1dm bred spacer känns inte som en bra lösning.. fälgen måste ha hög ETnummer eller hur? För att komma ut från navet?

                              Ngn som fattar va jag babblar om?

                              Comment


                              • #90
                                Välj det första alternativet! Vad är det för fälgar?

                                Comment

                                Working...
                                X