Announcement

Collapse
No announcement yet.

Putts Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu har bilen gått två banträffar, först Mantorp, och senast Sviestad.

    Det mesta har gått bra, inga större problem och bilen verkar hålla hyfsat. Den är grymt snäll att köra med, har fått en del bakvagnskast men det är bara styra emot så lugnar den sig. Har också laborerat lite med bakre krängningshämmare, med ganska goda resultat. Med den monterad blir bilen lättare att styra in i kurvorna och lite kvickare i reaktionerna. Rekommenderas till Punto-åkare!

    Bäst på bilen är helt klart bromsarna, jag kan i princip bromsa mig ikapp snabbare bilar. Coupé-bromsar is the shit!

    Det som sätter gränsen är däcken. Ska och inhandla en uppsättning R-däck i veckan. Tråkigt bara att jag inte har fälgar till dem

    Under eftermiddagen på Sviestad började bilen gå sämre vid höga laddtryck, den "slog av" och man var tvungen att släppa gasen och sen gå på den igen. Felet blev värre och värre. Körde iallafall hem och ska under vintern undersöka lite mer, ska byta olja+filter samt tändstift och se om det hjälper. Nån som har en aning annars?
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

    Comment


    • Full fart på Sviestad
      Attached Files
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • Originally posted by Putt
        Nu har bilen gått två banträffar, först Mantorp, och senast Sviestad.

        Det mesta har gått bra, inga större problem och bilen verkar hålla hyfsat. Den är grymt snäll att köra med, har fått en del bakvagnskast men det är bara styra emot så lugnar den sig. Har också laborerat lite med bakre krängningshämmare, med ganska goda resultat. Med den monterad blir bilen lättare att styra in i kurvorna och lite kvickare i reaktionerna. Rekommenderas till Punto-åkare!

        Bäst på bilen är helt klart bromsarna, jag kan i princip bromsa mig ikapp snabbare bilar. Coupé-bromsar is the shit!

        Det som sätter gränsen är däcken. Ska och inhandla en uppsättning R-däck i veckan. Tråkigt bara att jag inte har fälgar till dem

        Under eftermiddagen på Sviestad började bilen gå sämre vid höga laddtryck, den "slog av" och man var tvungen att släppa gasen och sen gå på den igen. Felet blev värre och värre. Körde iallafall hem och ska under vintern undersöka lite mer, ska byta olja+filter samt tändstift och se om det hjälper. Nån som har en aning annars?
        Fin bil Du har kanske fått någon luftläcka när du bytte ic, fast det borde märkts från början i så fall? Kan vara värt atrt byta bränslefilter också kanske? Bara några ideer... Lycka till!
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • Originally posted by Ante
          Fin bil Du har kanske fått någon luftläcka när du bytte ic, fast det borde märkts från början i så fall? Kan vara värt atrt byta bränslefilter också kanske? Bara några ideer... Lycka till!
          Jag är lite inne på ev dålig dump/avlastningsventil, har haft intercoolerläcka i tidigare bilar och det märks på ett annat sätt.

          Får felsöka lite.
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • Originally posted by Putt
            Nu har bilen gått två banträffar, först Mantorp, och senast Sviestad.

            Det mesta har gått bra, inga större problem och bilen verkar hålla hyfsat. Den är grymt snäll att köra med, har fått en del bakvagnskast men det är bara styra emot så lugnar den sig. Har också laborerat lite med bakre krängningshämmare, med ganska goda resultat. Med den monterad blir bilen lättare att styra in i kurvorna och lite kvickare i reaktionerna. Rekommenderas till Punto-åkare!

            Vad är det för bakre kränghämmare du laborerat med?

            Comment


            • Originally posted by toto
              Vad är det för bakre kränghämmare du laborerat med?
              Jag och Freddan_BA här på forumet köpte en varsin via Ebay. har inga bilder men det är i princip bara ett alu-rör med gänga i mitten så man kan spänna ut röret. Ska väl egentligen monteras genom att borra i fjädertornen bak men det går lika bra att bara spänna fast staget. Då kan man ta bort det när man inte behöver det, tar ju en del plats i bagaget.

              OMP eller annat företag ha sådana rör. Mitt kostade ~400 kr inkl frakt på ebay.
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • Ok, då förstår jag. Ett bakre fjäderbenstag typ.

                Comment


                • Tror det är meningen att gängorna anpassar längden på staget så att det passar exakt till hålen, precis som Sparcostaget på Coupen. Spänner man det efteråt få man bara spänningar i plåten/karossen vilket inte är bra. Dessutom ändras inga geometrier nämnvärt.
                  Men det var säkert det förstnämnda du menade!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Ja, fjäderbensstag menar jag givetvis! Satt här och blandade ihop orden.
                    Fiatlös

                    ___________________

                    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                    Comment


                    • Här satsas det friskt.
                      Attached Files
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment


                      • Stiiiligt!!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Läcker bild! Riktig idolbild
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Originally posted by 84jr0
                            Läcker bild! Riktig idolbild
                            Riktigt fränt. Själv blev man minsann inte fångad på bild i grodätar-bilen.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Vrooom!
                              Attached Files
                              Fiatlös

                              ___________________

                              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                              Comment


                              • Originally posted by TurboB
                                Riktigt fränt. Själv blev man minsann inte fångad på bild i grodätar-bilen.
                                Kolla eftersnackstråden på rejsa, såg åtminstone 2 bilder på dig där.
                                Fiatlös

                                ___________________

                                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                                Comment

                                Working...
                                X